Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Koppling/Växellåds bekymmer!

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2004
    Inlägg
    13

    Koppling/Växellåds bekymmer!

    Hej

    Har en -98 9-5 2.3LTT som gått ca 20000 var ute och körde idag och tyckte att kopplingen kändes skum när jag precis startat bilen, men efter någon växling var allt som vanligt. Sedan när jag parkerade hemma igen så hörde jag att det lät illa när jag stod still på tomgång och la i en växel samt att det gick lite tyngre att få i växlarna.

    Lådan har funkat fint tills nu, har givetvis haft lite från urtrapningslagret och backen kan trilskas ibland men det är ju Saab std tyvärr.

    Vad kan ha hänt koppling paj, låda? nån som har nåt förslag.

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2004
    Inlägg
    13
    Har testat och lyssnat lite mer, lät sambon köra bilen och jag stod utanför och lyssnade. När man kör så låter allt som vanligt, men när man har kopplingen nertryck med växel i så låter som ett lagerljud eller liknande. Kan det vara urtramningslagret? Upplever även att det går en aning segare att få i växlarna så kopplingen kanske inte heller är helt kurant?.

    Tacksam för tips om nån har upplevt nåt liknande.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2004
    Inlägg
    13
    Ingen som hade upplevt nåt liknande?

    Nåväl jag har kollat med min inside man på lokala saab verkstan. Han trodde som jag på urtrampningslager och ingående lager i lådan.
    Så det blir vxl låds uppgradering till veckan.

    Måste säga att det enda bra med att vara Saab ägare för mig är att det är riktigt duktiga killar på verkstan i stan.

    Annars suger kvaliten på dessa bilar stenhårt

    Har kört volvo och mercedes av äldre modell tidigare som hade gått minst det dubbla mot min 9-5 och då byte jag lite slitdelar typ bromsar, dämpare, fjädrar osv detta på bilar som gått uppåt 40 000mil. Motorer och lådor fungerar fortfarande perfekt.

    På saaben har jag bytt turbo, vevlager, ringar, tändkassett mm, och nu då vxlrenovering samt koppling. Känns inte helt bra på en bil som knappt gått 20 000mil.

Liknande ämnen

  1. Bekymmer med ACC
    Av Thane i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2012-09-19, 16:01
  2. bekymmer
    Av Hunken i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-08-17, 17:19
  3. Växellåds bekymmer 900ng 2,0i -94
    Av team mmr i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-11-23, 15:10
  4. Koppling bekymmer?
    Av AeroJonas i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-10-19, 21:54

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •