Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: enorm mängd vit rök vid gaspådrag

  1. #1

    enorm mängd vit rök vid gaspådrag

    Hej

    Ang en saab 9-5 2.3t -00

    Var igår ute på en långtur (35mil) ganska hård körning, bilen gick dock fint och inga konstiga ljud. idag när jag var åkte så hörde jag i skarp sväng ett "pling" aha, dåligt med olja? (bytte olja och filter för ca 200 mil sen) så jag kollade det och jomen ingen olja på stickan alls. åkte och köpte 4l, och fyllde väl i ca 3liter skulle jag tro. svårt att bedömma. men något sånt. när jag startade den efter det så rök den endel först. vit rök. som sen slutade, tycker även att motorn har låtit lite konstigt, enormt svårt att beskriva ljudet. så alltså efter jag åkt lite med den så började den lämna stora vita rökmoln efter sig. endast vid gaspådrag typ, och turbon laddade 0.5 som vanligt (har laddtrycksmätare) men det ryker på rejält. turbon svarade dock fint hela tiden och bra laddtryck. nu står den i carporten och jag vill inte ens starta den är det turbon som rasat måntro eller är det topp-packningen? jag är inte så hajj på bilar så jag har inte kollat nåt. innan jag fyllde på oljan så rök det väldigt ur oljepåfyllningsröret.

    Hade tänkt höra med en kompis som kan litte mer om bilar om han kan kolla turbon som det har beskrivit i andra trådar. det verkade ju vara enkelt

    Mvh Magnus
    - 9000 AERO Crystal Rainbow Edition -
    http://www.garaget.org/?car=100155

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Surte / Göteborg
    Inlägg
    72
    Tror nog på topppackningen. Bytte den själv för några dagar sen och då rök de rätt hyffsat med vit rök.

    Turbon brukar la ha en lite mer blå rök ?
    R.I.P 9000 2,3t -97
    #5823

  3. #3
    Hoppas det, var det dyrt / besvärligt att byta?

    Är mycket tacksam för alla svar det är väl positivt om det är topppackningen eller?

    Mvh Magnus
    - 9000 AERO Crystal Rainbow Edition -
    http://www.garaget.org/?car=100155

  4. #4
    Det var turbon ändå så jag köpte en ny igår och min kompis satte dit den. vad ska jag tänka på nu när det gäller ny turbo? hur länge ska man ta det lugnt osv? kom på att jag inte bytt/kollat luftfiltret på länge heller så det ska jag byta idag, och tändstiften, sen ska jag till wafab på fredag och kolla tändkasseten och byta till senaste VV.

    Turbo som rasar efter ca 17400 mil är väl inget konstigt antar jag?

    Den turbon som satt i stod det GT17 på bara, och den nya GT1752. men det har väl ingen betydelse va? den funkar ju och laddar bra iaf. läste även i tråd här att det skulle vara GT1752. biltema har även denna turbon men var slut så jag fick tag på en sprillans ny i GM kartong

    Mvh Magnus
    - 9000 AERO Crystal Rainbow Edition -
    http://www.garaget.org/?car=100155

  5. #5
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 746
    Citat Ursprungligen postat av Saab_Magnus
    vad ska jag tänka på nu när det gäller ny turbo? hur länge ska man ta det lugnt osv?
    En turbo behöver inte "köras in" men det skadar ju heller inte att ta det lite lugnt i början för att kolla att allt "står rätt till".
    Tänker främs på olje/vatten/luftläckage och att motorn under din körning med den dåliga turbon mumsat i sig en hel del olja som måste "brännas ur".
    Tömde ni laddluftkylet? Brukar kunna vara en hel del olja där efter ett rejält turboras....
    Citat Ursprungligen postat av Saab_Magnus
    Turbo som rasar efter ca 17400 mil är väl inget konstigt antar jag?
    Nej det är inte speciellt ovanligt....tyvärr.
    Citat Ursprungligen postat av Saab_Magnus
    Den turbon som satt i stod det GT17 på bara, och den nya GT1752. men det har väl ingen betydelse va?
    Nej det är samma.

    MVH Jonas

Liknande ämnen

  1. Mängd motorolja?
    Av Alexx i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2012-03-30, 14:01
  2. mängd bromsvätska?
    Av NocaL i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-06-06, 14:20
  3. !!! Bensinförbrukning är enorm !!! TD04-15t på plats
    Av hotvw55 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2004-11-28, 05:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •