Sidan 1 av 7 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 137

Ämne: Trasiga Bussningar i bakvagnen på 9-5 02

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    40

    Trasiga Bussningar i bakvagnen på 9-5 02

    Jag hadde inne min 9-5 02 kombi på service i fredags. Då konstaterades att tre bustningar i bakvagnen hadde gett upp. Bilen har gått 7000mil. Är detta vanligt?
    Min saabhandlare påstår att att han kände till minst tio till 01or och nyare som fått detta problem.
    Det tyder ju att detta kan vara ett fabrikationsfel.
    Tyvärr har garantin gått ut. Så vad gör man?

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 307
    Vet du vilka bussningar exakt? Så man kan kolla innan garantin går ut...

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Eskilstuna
    Inlägg
    700
    Farsgubben fick samma grej nyligen bakvagnsbussningar glapp
    ska väl vara relativt vanligt
    bilen 9-5 aero sc 02
    9000 cde 2,0t
    Corolla 1,4

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 307
    Återigen: vilka bussningar exakt?

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    242
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Återigen: vilka bussningar exakt?
    Det är dom stora i framkant på bakaxeln, en på var sida likadana bussningar med artikel nummer 5236633.
    Det var tydligen så att man bytte tillverkare på 02:erna och hade den tillverkaren till ett visst ch.nr på årsmodell -03.
    Så mitt råd till dig KK är att åk till SAAB och kolla upp dina bussningar för det är en rätt kännbar kostnad om man måste byta dessa och lämna in på verkstad, en ca:7000:- ungefär.
    The first car:SAAB.
    The last car:SAAB.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    40
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Vet du vilka bussningar exakt? Så man kan kolla innan garantin går ut...

    Mvh

    KK
    Det är lätt att vara efterklok men inte räknarde jag med att en så pass ny bil skall ha dessa problem. och det är min tredje ganska nya bil.


    Såhär står det servicerapporten
    "Bustningar Övre+Nedre Hö bak samt länkarmsbustningar"

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    144
    Medlem#
    -
    *lånar tråden*

    Kan man byta länkarmsbussningarna själv? Mina börjar bli dåliga... ingen billig affär att lämna på lokala saabverkstan....cirka 5000kr....

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 307
    Citat Ursprungligen postat av Aeroman
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Återigen: vilka bussningar exakt?
    Det är dom stora i framkant på bakaxeln, en på var sida likadana bussningar med artikel nummer 5236633.
    Det var tydligen så att man bytte tillverkare på 02:erna och hade den tillverkaren till ett visst ch.nr på årsmodell -03.
    Så mitt råd till dig KK är att åk till SAAB och kolla upp dina bussningar för det är en rätt kännbar kostnad om man måste byta dessa och lämna in på verkstad, en ca:7000:- ungefär.
    Kanon! Precis vad jag behöver till min "lista" på saker som skall bytas innan garantin går ut...

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  9. #9
    Steg 2
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Nacka
    Inlägg
    2 169
    Ringe upp SAAB ( Kungens kurva ) och hon tyckte att det inte behövdes eftersom jag inte har "upplevt" några konstigheter ( delvis rätt ) .. men sa då hur det då kommer sig att en del saab ägare , precis som jag kör runt o inte "märker" något förns man åker in på service o där man får höra att det o det är fel/slitet ... då förstod hon lite bättre ... måste boka snarast eftersom min bil är uttagen 020729 ...

    EDIT : Eller kanske ännu bättre , åka förbi grabbarna på "M" ... dom borde kunna hitta sådana fel , eller ??
    Tjänstebil : 9-3 08' BioPower SC Maptun 220Hk@340Nm
    Familjebil : 9-5 04' Aero Aut SC Maptun E85 272Hk@384Nm naven, 14,8@155km/h (19")
    ( prmperformance.com ligger på hyllan just nu )#4976

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    101
    Jag lämnade in min kombi för annan garantiåtgärd än bussningar.... när dom ändå hissade upp bilen så såg dom dessa bussningar och bytte ut rubbet...!! Dom bytte även en hel del bussningar i framvagnen. Vet inte exakt vilka, men det kan vara bra att kolla innan garantin har gått ut för er som kör med samma bussningar som sedan bilen var ny.

    bilen har gått 8000 mil.

    Jag funderar allvarligt på att göra ett M-test innan garantin går ut... det skadar nog inte. Är det förresten nån som vet om man kan göra auktoriserat M-test på nåt annat ställe än en "M-verkstad" ??

    //Peter
    9-5 Vector SportCombi 2,3t - Aero Inside

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 176
    Har man tillgång till lyft och rediga verktyg och kompressor så går det hyffsat enkelt att göra själv. Men det tar sina modiga timmar (räkna med runt 3 timmar om du inte gjort det innan).

    Symptomen brukar vara att det hörs oljud/gnissel när man kör i gupp. Inte att bilen blir sävlig och får dålig väghållning. Har man oljud kan det även vara stötdämparna bak, spec. på kombi. De kan klonka även om de inte läcker, vilket också är ganska vanligt.

    Glöm för bövelen bara inte att ritsa/märka upp noggrant hur länkarmsinfästningen sitter i karossen innan ni lossar. Minsta fel där resulterar i fel hjulinställning, och det vill man inte ha!

    Lycka till

  12. #12
    Någon som vet från vilken chassienummer bussningarna är av bättre kvalitet ?
    Subaru Legacy BoxerDiesel M11 (Orkade inte vänta på ng9-5 kombi)
    900 S 2,0i NoPower M97

  13. #13

    Bussningar 02 och nyare

    Planerar att köpa 9-5 kombi.

    Bör jag undvika 02 och nyare pga. bakvagnsproblem säger ni och istället satsa på en 01:a som inte har detta problem?

    02:orna är ju betydligt snyggare men om de är förknippade med dyra servicekostnader så väger det inte upp alls.

    Någon som har något tips, 01:a eller 02:a?

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 307

    Re: Bussningar 02 och nyare

    Citat Ursprungligen postat av Salomo
    02:orna är ju betydligt snyggare men om de är förknippade med dyra servicekostnader så väger det inte upp alls.

    Någon som har något tips, 01:a eller 02:a?
    Det är en sån stor skillnad i väghållning på M/02 att det definitivt är en bättre bil. Sen har du ju maskinförsäkring som väl bör täcka detta även när garantin går ut? Fast det måste man nog kolla upp så det inte klassas som en "slitdel"...

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Härliga Härjedalen
    Inlägg
    471

    Re: Bussningar 02 och nyare

    Citat Ursprungligen postat av KK
    Citat Ursprungligen postat av Salomo
    02:orna är ju betydligt snyggare men om de är förknippade med dyra servicekostnader så väger det inte upp alls.

    Någon som har något tips, 01:a eller 02:a?
    Det är en sån stor skillnad i väghållning på M/02 att det definitivt är en bättre bil. Sen har du ju maskinförsäkring som väl bör täcka detta även när garantin går ut? Fast det måste man nog kolla upp så det inte klassas som en "slitdel"...

    Mvh

    KK
    Är det skillnad på Aero också beroende på modell år?? Det jag fått höra från Saab säljare är att dom har Aero chassi i alla modeller from 02 eller har jag fått fel info?
    Kör mina kombinerade sommar och vinterbilar
    9-5 Aero Kombi & 9000I, OG 900 T8/T16 den sista under renovering.

  16. #16
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 307

    Re: Bussningar 02 och nyare

    Citat Ursprungligen postat av Isseh
    Är det skillnad på Aero också beroende på modell år?? Det jag fått höra från Saab säljare är att dom har Aero chassi i alla modeller from 02 eller har jag fått fel info?
    Enkelt uttryckt så fick "enklare" modeller som M/02 samma chassi som Aero M/00-01. Aeron fick då ännu bättre...

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  17. #17
    Hej !

    Min M03 uttagen i April verkar ha dåliga bussningar i bak, ska till Saab så dom får kolla nån dag. Det knirrar å knarrar i bak.
    Subaru Legacy BoxerDiesel M11 (Orkade inte vänta på ng9-5 kombi)
    900 S 2,0i NoPower M97

  18. #18
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 307
    Citat Ursprungligen postat av m2949
    Hej !

    Min M03 uttagen i April verkar ha dåliga bussningar i bak, ska till Saab så dom får kolla nån dag. Det knirrar å knarrar i bak.
    Knarrar det när du kör iväg med bilen kall och sen försvinner?

    mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  19. #19
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Citat Ursprungligen postat av m2949
    Hej !

    Min M03 uttagen i April verkar ha dåliga bussningar i bak, ska till Saab så dom får kolla nån dag. Det knirrar å knarrar i bak.
    Knarrar det när du kör iväg med bilen kall och sen försvinner?

    mvh

    KK
    Hej

    Ja jag märker det först när jag backar ur garaget, sen uppe i fart hörs det inte. Det knarrar mest i låga farter på oljämt underlag. Va på SAAB i dag och bokade tid för nya bussningar.
    Subaru Legacy BoxerDiesel M11 (Orkade inte vänta på ng9-5 kombi)
    900 S 2,0i NoPower M97

  20. #20
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 307
    Citat Ursprungligen postat av m2949
    Ja jag märker det först när jag backar ur garaget, sen uppe i fart hörs det inte. Det knarrar mest i låga farter på oljämt underlag. Va på SAAB i dag och bokade tid för nya bussningar.
    OK. Vi är nämligen några stycken som haft ett "gnisslande" ljud när bilen är kall. Det har då varit bakbromsarna. Jag fick nya skivor runt om på garanti... Nya ok satt det på när jag fick den.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

Liknande ämnen

  1. Hur byter man bussningar i bakvagnen?
    Av robbban87 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-12-12, 16:23
  2. Bakvagnen ss
    Av zeki i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-09-25, 17:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •