Sidan 7 av 7 FörstaFörsta ... 567
Resultat 121 till 137 av 137

Ämne: Trasiga Bussningar i bakvagnen på 9-5 02

  1. #121
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    STOCKHOLM
    Inlägg
    2 283
    Hej

    Stötdämparna är hela och fina? Ingen gladd osv på dom?

    //Jesper #1873
    Saab 9-5 SC 2,3t Biopower Vector Griffin -09
    Volvo V50 D5 2008 - vinteredition
    TLX801 du är saknad...

  2. #122
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Nossebro
    Inlägg
    1 375
    Citat Ursprungligen postat av Idlewild
    Jag har fortfarande ett "knäppande" eller gnekande ljud i min bakvagn trots byte till powerflex. Låter ungefär som en kraftig fjäder som spänns. Det är svårt att framkalla ljudet genom att gunga på bilen bak, utan antingen får man köra sakta över ett djupare gupp, eller så hörs det när man kliver ur bilen och trycket på fjädringen släpper.

    Verkstan som bytte bussningarna säger att det inte finns några fel på andra bussningar. Utan att det endast var A-bussningarna som var dåliga.
    Det lustiga är att ljudet inte fanns där dom första milen efter bytet, utan dök upp efter några mils körning.

    Några tips på vad man kan kolla upp?
    "Kullederna/bussningarna i ytterändarna på tvärlänken. Kärvar ofta ihop och ger knarrljud. Finns endast originaltyp, besvärligare att demontera och montera, press underlättar. Demontera hela längslänken om dessa skall bytas."

    Uppför sig precis som du beskriver när dessa har kärvat ihop. Går att byta på plats men är lite bökigt.

    Mvh Kristian
    9-5 Aero "Hirsch" -02 samt Kawasaki Z750 -09
    Min Saab på garaget.org
    Min BMW på garaget.org

  3. #123
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Sösdala
    Inlägg
    517
    Citat Ursprungligen postat av Johan M
    Jag har bytt till Powerflex i länkarmarna bak. Blev kanonbra. Bättre väghållning med samma komfort som innan.

    Fick hjälp med att byta dem av en forum medlem (han hade lyft) för ca 700 kr. Bussningarna kostade ca 650 kr.

    Vem var det som hjälpte dig tro ??

    Mvh Tommy
    Saab 99 T16, Audi 80 quattro 20V 650hk 740nm.
    http://www.garaget.org/mypage/?user=16143

  4. #124
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    76
    när ja var in på 17000 mil service på min 9-5 vector 02á så fick ja nerslag på länkarms lagring h&v bak (stora) främre dåliga vilka bussningar är de exat de menade? och fråga är klarar man av att byta de själv till powerflex bussningar? hade tänkt till sänknings fjädrar o dämare med i samma veva ....

    tacksam för svar

    ps enda ja märker att de är nåt är när ja kör över brunslock i30-40 km/h typ så känns de som vilen hoppar till lite i sidled, inge knarr eller sånt i den ..
    9-3 ss Aero 2.8 T 2007
    9000llt 1997 som vinterbil
    http://www.garaget.se/greatsnyggo

  5. #125
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 888
    Citat Ursprungligen postat av Greatsnyggo
    vilka bussningar är de exat de menade? och fråga är klarar man av att byta de själv till powerflex bussningar?
    http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... 88#1506588
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  6. #126
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    76
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av Greatsnyggo
    vilka bussningar är de exat de menade? och fråga är klarar man av att byta de själv till powerflex bussningar?
    http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... 88#1506588
    Jo den har ja hittat men vilka bussningar är de dom menade då? ...Jag har ej något knarande ljud eller så enda ja märker att de är nåt är när ja kör tex en 30 km/h över ett bruns lock eller liknade att den vill hoppa till lite i sidled
    9-3 ss Aero 2.8 T 2007
    9000llt 1997 som vinterbil
    http://www.garaget.se/greatsnyggo

  7. #127
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Tibro
    Inlägg
    633
    Citat Ursprungligen postat av Greatsnyggo
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av Greatsnyggo
    vilka bussningar är de exat de menade? och fråga är klarar man av att byta de själv till powerflex bussningar?
    http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... 88#1506588
    Jo den har ja hittat men vilka bussningar är de dom menade då? ...Jag har ej något knarande ljud eller så enda ja märker att de är nåt är när ja kör tex en 30 km/h över ett bruns lock eller liknade att den vill hoppa till lite i sidled
    Länkarmsinfästning
    Främre
    "A-bussning"

    Så lyder beskrivningen på speedparts, art. nr. PF.3383


    MVH Oskar
    9000 CS 2.0t -96
    9-3 Cab 2.0t -04
    V70 DrivE -12
    Kia Cee'd SW 1.6 CRDi -08

  8. #128
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    51
    Besiktigade min 9-5 årsm 98 nyligen. Fick en "bra att veta" på prottokollet som sa att främmre länkarmslagring bak höger var dålig.

    Kollade med saab vad dom skulle ta för att byta båda dessa bussningar(är väll lika bra att byta båda på engång), dom skulle ha 5-6 000:- men då skulle dom byta alla bussningar i bakvagnen(dom gjorde tydligen så som standard).

    Kollade med en märkesoberoende värkstad & dom skulle ha 2500:- för att byta enbart de två främmre länkarmsbussningarna. Dom specade inte i offerten att det skulle ingå en fyrhjuls-inställning, måste detta göras i samband med bussningsbytet?
    9-5SE 2.0t -98

  9. #129
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 174
    Citat Ursprungligen postat av j0nkan
    Besiktigade min 9-5 årsm 98 nyligen. Fick en "bra att veta" på prottokollet som sa att främmre länkarmslagring bak höger var dålig.

    Kollade med saab vad dom skulle ta för att byta båda dessa bussningar(är väll lika bra att byta båda på engång), dom skulle ha 5-6 000:- men då skulle dom byta alla bussningar i bakvagnen(dom gjorde tydligen så som standard).

    Kollade med en märkesoberoende värkstad & dom skulle ha 2500:- för att byta enbart de två främmre länkarmsbussningarna. Dom specade inte i offerten att det skulle ingå en fyrhjuls-inställning, måste detta göras i samband med bussningsbytet?
    Kan vara bra att göra en hjulinställning, men inte nödvändig om man sprayar färg över fästplattan så man ser vart den satt innan. Men bussningen i sig kan ju flytta sig lite.

    Runt 2900-3000:- tar vi på Saab ÅF för att byta Främre länkarmsbussning båda sidor.

  10. #130
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    51
    Citat Ursprungligen postat av Rickard
    Citat Ursprungligen postat av j0nkan
    Besiktigade min 9-5 årsm 98 nyligen. Fick en "bra att veta" på prottokollet som sa att främmre länkarmslagring bak höger var dålig.

    Kollade med saab vad dom skulle ta för att byta båda dessa bussningar(är väll lika bra att byta båda på engång), dom skulle ha 5-6 000:- men då skulle dom byta alla bussningar i bakvagnen(dom gjorde tydligen så som standard).

    Kollade med en märkesoberoende värkstad & dom skulle ha 2500:- för att byta enbart de två främmre länkarmsbussningarna. Dom specade inte i offerten att det skulle ingå en fyrhjuls-inställning, måste detta göras i samband med bussningsbytet?
    Kan vara bra att göra en hjulinställning, men inte nödvändig om man sprayar färg över fästplattan så man ser vart den satt innan. Men bussningen i sig kan ju flytta sig lite.

    Runt 2900-3000:- tar vi på Saab ÅF för att byta Främre länkarmsbussning båda sidor.
    Tack för svaret :-) Jag lämnar nog bilen till den märkesoberoende firman, jag litar inte på Saab som finns där jag bor, dom vägrade mer eller mindre att byta bara dessa två bussningar.

    Jag får höra med firman jag lämnar bilen till om dom tycker att en hjulinställning är nödvändig eller ej, dom bör veta då dom ska göra rep.

    f.ö så undrar jag om man märker någon skillnad i väghållning/komfort efter bytet? :-)
    9-5SE 2.0t -98

  11. #131
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    51
    Sådär ja.. nu var dom bytt.

    En tråkig sak var att ratten ställde sig en aning snett efter bytet, enl verkstaden så var det inget som dom kunde ställa om(då det är air-bag i ratten). Dom trodde att en ev hjulinställning kanske kunde göra så att ratten ställde sig rakt igen
    9-5SE 2.0t -98

  12. #132
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 174
    Citat Ursprungligen postat av j0nkan
    Sådär ja.. nu var dom bytt.

    En tråkig sak var att ratten ställde sig en aning snett efter bytet, enl verkstaden så var det inget som dom kunde ställa om(då det är air-bag i ratten). Dom trodde att en ev hjulinställning kanske kunde göra så att ratten ställde sig rakt igen
    Hade du servat på en Auktoriserad verkstad, hade de kunnat förklara för dig att om bilen har airbag eller inte spelar ingen roll då man gör hjulinställning då man ej tar loss ratten överhuvud taget.

    Sedan vet jag inte riktigt hur de kunnat ändra hjulinställningen fram, när de bytt bakvagnsbussningar.
    Troligen står bakvagnen åt helvete fel så man får kompensera med ratten för att bilen skall gå rakt

    Verkar vara en bra verkstad du vart på

  13. #133
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    södertälje
    Inlägg
    140
    Jag fick precis höra detta av min saabverkstad när den var inne på 19000mil service nyligen på 9-5an

    bilen skulle besiktigas 3 veckor senare.. tar upp det med besiktningsgubben..

    han kollar dem lite extra noga och bänder och bryter på dem..
    för att endast konstatera att det inte är något fel på dem..

    har själv inte märkt något konstigt än..

    observera att detta var på svenska bil i södertälje som bilen lämnades in för service
    Saab 9-5 -01 Trim: BSR steg1 (2) ca 230hk
    Saab 900 -97 Trim: Okänt steg? ca 240hk bruksbil.
    Saab 900 -94 Trim: nordic E85 extreme 421hk/506nm http://www.garaget.org/?car=63737

  14. #134
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    51
    Citat Ursprungligen postat av Rickard
    Citat Ursprungligen postat av j0nkan
    Sådär ja.. nu var dom bytt.

    En tråkig sak var att ratten ställde sig en aning snett efter bytet, enl verkstaden så var det inget som dom kunde ställa om(då det är air-bag i ratten). Dom trodde att en ev hjulinställning kanske kunde göra så att ratten ställde sig rakt igen
    Hade du servat på en Auktoriserad verkstad, hade de kunnat förklara för dig att om bilen har airbag eller inte spelar ingen roll då man gör hjulinställning då man ej tar loss ratten överhuvud taget.

    Sedan vet jag inte riktigt hur de kunnat ändra hjulinställningen fram, när de bytt bakvagnsbussningar.
    Troligen står bakvagnen åt helvete fel så man får kompensera med ratten för att bilen skall gå rakt

    Verkar vara en bra verkstad du vart på
    Verkstaden hade ingen utrustning för att göra en hjulinställning(vid behov lämnade dom sådanna jobb till lokal däckfirma) & man måste göra en sådan enl dem om ratten står fel.

    Vad dom menade med att dom inte kunde ställa ratten pga airbag har nog inget att göra med hjulinställningen, dvs dom menade att ratten i sig inte gick att justera pga att en hjulinställningn endast kunde rätta till detta.

    Nåja, får väll göra en hjulinställning när jag växlar till sommardäcken.
    9-5SE 2.0t -98

  15. #135
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    13
    Hejsan, jag har en fråga som jag försökt få svar på. Sökt på detta forum och det närmsta ämnet jag hittade var detta?!

    Jag har en 9-5 Aero Sedan -02, och bakdäcken på denna tycker jag lutar inåt (negativ camber) ganska mycket. Mäter jag från en lodrät linje så lutar däcket in 2.5cm i överkant på fälgen från nederkant på fälgen.
    Är detta normalt? Är det ett bussnings-problem?

    Tack på förhand!

    EDIT: Det är 2.5 cm dom lutar in, från nederkant fälg till överkant (16").

  16. #136
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Tibro
    Inlägg
    633
    Citat Ursprungligen postat av Mozez
    Hejsan, jag har en fråga som jag försökt få svar på. Sökt på detta forum och det närmsta ämnet jag hittade var detta?!

    Jag har en 9-5 Aero Sedan -02, och bakdäcken på denna tycker jag lutar inåt (negativ camber) ganska mycket. Mäter jag från en lodrät linje så lutar däcket in 4.5cm i överkant på fälgen från marknivå.
    Är detta normalt? Är det ett bussnings-problem?

    Tack på förhand!
    Kan vara bussningar som är dåliga. Är den sänkt?

    Min 9-5a är också så, bytta några bussningar, blev lite bättre men långt ifrån bra. Enda sättet att fixa det är att "shimsa" bort den cambern.
    9000 CS 2.0t -96
    9-3 Cab 2.0t -04
    V70 DrivE -12
    Kia Cee'd SW 1.6 CRDi -08

  17. #137
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    13
    Tack för ditt snabba svar.

    Jag kör bilen som jag köpte den, så om den är sänkt kan jag inte avgöra.
    Har nog bara jämfört med andra Aero kombi, och jämfört med de verkar min lägre, men kombi kanske är högre by default?

    Finns det något lätt sätt att se om den är sänkt? Är väl fjädern jag ska kika på då (är inte så kunnig angående dessa saker). Kan fjädern rent av vara kapad?

    Bussningen alla talar om i denna tråd, så vitt jag förstår har den i alla fall inget med camber att göra?


    Citat Ursprungligen postat av Wallgren
    Citat Ursprungligen postat av Mozez
    Hejsan, jag har en fråga som jag försökt få svar på. Sökt på detta forum och det närmsta ämnet jag hittade var detta?!

    Jag har en 9-5 Aero Sedan -02, och bakdäcken på denna tycker jag lutar inåt (negativ camber) ganska mycket. Mäter jag från en lodrät linje så lutar däcket in 4.5cm i överkant på fälgen från marknivå.
    Är detta normalt? Är det ett bussnings-problem?

    Tack på förhand!
    Kan vara bussningar som är dåliga. Är den sänkt?

    Min 9-5a är också så, bytta några bussningar, blev lite bättre men långt ifrån bra. Enda sättet att fixa det är att "shimsa" bort den cambern.

Liknande ämnen

  1. Hur byter man bussningar i bakvagnen?
    Av robbban87 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-12-12, 16:23
  2. Bakvagnen ss
    Av zeki i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-09-25, 17:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •