Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: startar ej om man inte "pump gasar"

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Inlägg
    103

    startar ej om man inte "pump gasar"

    tja, jag har ett problem, en 9000 2.3T 95 som ej vill starta. den får soppa men tänder ej, detta har jag dragit slutsatsen av genom att titta på stiften som är helt nerdränkta i bensin efter ett startförsök.
    Följande är bytt för att kolla funktionen: Map sensor, vevaxellägesgivare, lambda sond, motorstyrbox, vattentempgivare (vet, kanske lite onödigt), pedallägesgivare på spjällhuset, bränsletrycksregulator, spridare, tomgångsmotor, DI-kasset, tändstift...INGET hjälpte ett sk*t! alla kommer väll rekomendera kolla över vakum slangar som vanligt, och ja, dessa är i fint skick, ingen är torr och sprucken.

    i ett sista desperat försök att få igång den provade en polare att köra på starten samtidigt som han pumpade på gasen, då kom motorn mer och mer och tillslut när han släppte gasen så hoppa motorn igång ca 1000 rpm för att dö efter ca 30 sek.

    Detta kan inte vara något jätteovanligt fel då jag hade ett liknande fel på min 9000 2.3t cde 95 som jag hade innan, den var man tvungen att ha fullgas på i startögonblicket för att den skulle gå.

    Någon som vet något? Ringa saab vettefan, där brukar dom inte kunna svara på såna grejor dom gånger jag ringt.

    Tacksam för svar! Mvh Håkan

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    174

    Re: startar ej om man inte "pump gasar"

    Hej!
    Kolla bränslepumpen och bränslepumpsrelä.
    Mvh Olle


    Citat Ursprungligen postat av TSHT
    tja, jag har ett problem, en 9000 2.3T 95 som ej vill starta. den får soppa men tänder ej, detta har jag dragit slutsatsen av genom att titta på stiften som är helt nerdränkta i bensin efter ett startförsök.
    Följande är bytt för att kolla funktionen: Map sensor, vevaxellägesgivare, lambda sond, motorstyrbox, vattentempgivare (vet, kanske lite onödigt), pedallägesgivare på spjällhuset, bränsletrycksregulator, spridare, tomgångsmotor, DI-kasset, tändstift...INGET hjälpte ett sk*t! alla kommer väll rekomendera kolla över vakum slangar som vanligt, och ja, dessa är i fint skick, ingen är torr och sprucken.

    i ett sista desperat försök att få igång den provade en polare att köra på starten samtidigt som han pumpade på gasen, då kom motorn mer och mer och tillslut när han släppte gasen så hoppa motorn igång ca 1000 rpm för att dö efter ca 30 sek.

    Detta kan inte vara något jätteovanligt fel då jag hade ett liknande fel på min 9000 2.3t cde 95 som jag hade innan, den var man tvungen att ha fullgas på i startögonblicket för att den skulle gå.

    Någon som vet något? Ringa saab vettefan, där brukar dom inte kunna svara på såna grejor dom gånger jag ringt.

    Tacksam för svar! Mvh Håkan
    Saab 900 SE Turbo -95
    Saab 9000 T16 -85
    Saab 9-5 Aero -00

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Inlägg
    103
    redan gjort, i och med att tändstiften är dyngsura tror jag allt att felet ligger på tändsidan

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Mälardalen, Köping
    Inlägg
    45
    Bara en undran, alla delar som du har provat, du är säker på att utbytes delen fungerar också?
    Saab 9000 2.3t

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Inlägg
    103
    dom delar jag provat har suttit på brorsans bil som fungerade utmärkt så sent som 3 veckor sedan, sen har vi plockat ner hans bil av diverse orsaker.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Inlägg
    103
    det jag tror på mest nu är lambda sonden, då den jag hittade i garaget antagligen inte var så fräsch, den såg lite misshandlad ut. Den och lufttempgivaren, sen har ja nog bytt alla givare som finns på en 9000 motormässigt.

    fråga: kan lambdan ställa till det så här mycke? jag hoppas på det:P

  7. #7
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918
    lambdan har nog inget med saken att göra, sitter det ingen luftmassemätare på den då? Du har räknat upp allt utom den?
    Dessutom kan det ju vara nå kortis i kablaget eller nåt så nån signal blir tvärtokig.
    Har du mätt bränsletrycket?

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Inlägg
    103
    lmm har den ej, den har MAP sensor, och nej igen, soppatryck har jag ej mätt, men borde inte tändstiften vara rejält mycket torrare om den inte får soppa så det räcker? och eftersom bilen kan starta om du trixar med gaspedalen borde väll kablaget vara ok? den har inte tänt check engine förresten, de har ja inte nämt förut.

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Inlägg
    103
    haha jag skäms lite över detta....men en bil behöver tydligen bensin för att fungera... slog i ny å fräsch bensin, nästan 60 liter så problemet var gammal och dålig bensin i bilen men tack för de snabba svaren av alla!

  10. #10
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918
    får man i 60 liter bensin så borde väl tanken nästan varit tom eller?

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Inlägg
    103
    jo han var antagligen nästan det..åså lutar vår uppfart nedåt.. hehe

  12. #12
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 405
    Har du bytt BTRen?

    MVH

    F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

Liknande ämnen

  1. Motor startar inte alltid på min 9-5a aero 01a "LÖST"!!!
    Av Jimix i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-02-05, 03:31
  2. NG900 startar inte, felsökt "allt" Hjälp...
    Av niohundra i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 33
    Senaste inlägg: 2008-03-07, 01:01
  3. [LÖST] Bilen startar inte, står och "klickar" NG9-3
    Av Suedish i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-06-27, 23:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •