Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Bilen startar inte när den är varm..

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Mälardalen, Västerås
    Inlägg
    179

    Bilen startar inte när den är varm..

    Hej , ett irriterande problem har uppstått - bilen en ng900-94 startar inte när den är varm, den startar helt utan problem när den är kall och stått i garaget över natten etc , men när man åker tex till ica och ska starta den efter de så startar den inte .. startmotorn går inte runt , och det är ett klickande ljud under instrument panelen efter man vridit på nykeln.. alla lampor och de tänds men bilen startar inte ... Vad kan felet vara ? Mvh / Anton
    Gamle Röda 900 -94 http://www.garaget.org/?car=25371
    Kör numera m3 e46

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    255
    Det med att den inte startar när den är varm känner ja igen, kan vara vevaxelgivaren men är inte helt säker i ditt fall!!
    9-3 Vector Sportcombi -06
    http://www.garaget.org/?car=132358

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    312
    Lär inte vara vevaxelgivaren i detta fallet, eftersom inte motorn går runt.

    Mvh. Stefan
    OG9-3 AERO BIOPOWER -01 No more.
    OG900T16 CAB -87
    STCS Medlem 6415

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 788
    Medlem#
    5228
    hmm,, konstigt att detta bara händer när den e varm. Spontant känns de som att de e nåt fel på startmotorn. Har du testat att knacka lite frsiktigt på startmotorn medans du vrider om nyckeln? Kräver alltså 2 man.

    Att de bara klickar är väl relät som drar skull ejag tro.

    Mvh Fredrik..
    9-5 2.3T BioPower MapTun

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    2 023
    KOntrollera samtliga kablar från batteriet, att dom isitter som dom ska och inte glappar.
    Gone country....

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Mälardalen, Västerås
    Inlägg
    179
    ska testa att knacka lite på startmotorn imorgon..
    Gamle Röda 900 -94 http://www.garaget.org/?car=25371
    Kör numera m3 e46

  7. #7
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 455
    Medlem#
    9481
    Citat Ursprungligen postat av Snabbe
    KOntrollera samtliga kablar från batteriet, att dom isitter som dom ska och inte glappar.
    känns väl en aningen långsökt när bilen funkar utmärkt när den är kall?

    skulle nog kolla startmotorn som de flesta har sagt, svårt att se att det skulle bro på nått annat, tror inte elen blir påverkad om motorn är varm eller kall, däremot startmotorn kan mycket väl tänkas att den påverkas om motorn är varm eller kall.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    609
    Hade samma problem med min OG900 för ett antal år sedan. Då var det bränslepump reläna som strejkade. Kanske annan konstruktion på NG900?

  9. #9
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    2 023
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Citat Ursprungligen postat av Snabbe
    KOntrollera samtliga kablar från batteriet, att dom isitter som dom ska och inte glappar.
    känns väl en aningen långsökt när bilen funkar utmärkt när den är kall?

    skulle nog kolla startmotorn som de flesta har sagt, svårt att se att det skulle bro på nått annat, tror inte elen blir påverkad om motorn är varm eller kall, däremot startmotorn kan mycket väl tänkas att den påverkas om motorn är varm eller kall.
    Långsökt eller inte... ett klickande ljud bakom panelen brukar tyda på relän, och tickande relän brukar härledas till dålig strömförsörjning el motsv.. En kass anslutning på kabeln mellan batteri och startmotor kan därför anses som en tänkbar bov i dramat. Exvis skulle det kunna va så att när det blir varmt så är kabelanslutningen vid startmotorn inte i kontakt lika bra som när den är kall.

    Visar det sig sen att det inte hjälpte med rengöring av kontaktytorna där, så är det iaf en felkälla man kan utesluta. Man börjar såklart i rätt ände vid felsökning.
    Gone country....

  10. #10
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 455
    Medlem#
    9481
    Citat Ursprungligen postat av rodge
    Hade samma problem med min OG900 för ett antal år sedan. Då var det bränslepump reläna som strejkade. Kanske annan konstruktion på NG900?
    nej där de inte, startmtorn går runt även om man plockar bort bränslereläna och pumpen, har testat .

    jag gissar iaf på startmotorn.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 252
    Flyttar till Motor och motorstyrning.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Tibro
    Inlägg
    362
    De där problemet hade vi på volvon en gång, att den inte startade när den va varm, då va de startmotorn, de vi då kunde göra va att starta bilen med en Skruvmejsel direkt på startmotorn, dock lite svårt att testa på en saab kanske. är ju rätt trångt o så där nere

    //Mvh TP
    Saab 9000 Monte Carlo
    STCS Medlems nr: 6647
    http://www.garaget.org/samuelsson_123

  13. #13
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 121
    Borde vara Solenoiden till startmotorn eller tändlåskontakten.

    Kolla om det kommer fram ström till solenoiden.
    Prova att koppla en lampa till kabeln så ser du om den lyser när bilen är varm och du försöker starta.

  14. #14
    eller så laddar inte generatorn, eller kortis, bilen kan ju dra ur batteri fort, lagomt till den är varmkörd, relät som klickar är säkert till bromsarna abs eller liknande, eller så kanske startmotorn kan vara på väg att ge upp

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Mälardalen, Västerås
    Inlägg
    179
    är med största sanolikhet startmotorn som sagt upp sej menmen bara att åka förbi skroten imonr o köpa en annan .. btv hur är de att byta startmotor på en ng900? Mvh / Anton
    Gamle Röda 900 -94 http://www.garaget.org/?car=25371
    Kör numera m3 e46

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Mälardalen, Västerås
    Inlägg
    179
    är borta o jobbar i veckorna .. meen kan säga att startmotorn är bytt och den startar fortfarande inte .. kan det vara startrelä´et som inte fungerar som de ska ? Mvh / Anton
    Gamle Röda 900 -94 http://www.garaget.org/?car=25371
    Kör numera m3 e46

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Mälardalen, Västerås
    Inlägg
    179
    kan säga att det var är rätt så lätt problem att lösa. var jordflätan i motorn som satt löst¨.. bara att dra åt en skruv sen starta den igen. så denna tråd kan låsas nu . Mvh / Anton
    Gamle Röda 900 -94 http://www.garaget.org/?car=25371
    Kör numera m3 e46

Liknande ämnen

  1. bilen startar inte när den är varm
    Av jonny95 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-08-07, 11:23
  2. Bilen startar ej VARM - Saab 9-5 -98
    Av niklas i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-08-29, 21:28
  3. Bilen startar inte när den blivit varm
    Av jonsson_844 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-08-11, 15:01
  4. Låg tomgång när bilen är varm, startar inte? 9-5
    Av Martin Markusson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-06-18, 19:35

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •