Sidan 24 av 25 FörstaFörsta ... 1422232425 SistaSista
Resultat 461 till 480 av 490

Ämne: Ng900 projekt omkörning - FUNKAR!!

  1. #461
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    2 599

    Re: Ng900 projekt omkörning

    Testat ett annat styrdon med samma program i ?

    Värt ett försök.



    Citat Ursprungligen postat av niohundra
    Då kom domen.

    Lambdan var inte trasig, toppackningen hade inte heller behövt bytas. Mapsensor och mv funkar som sig bör. Spridarna är hela och välfungerande, sprutbilden är bra. Soppatrycket ligger bra.

    De säger, som jag redan visste, att bilen får på för mycket bränsle, lambdan ligger på maxreglering konstant. DI-kassettens fribränning vid avstängning resulterar i avgasknallar så det går ruskigt fett. Katalysatorn är friad som misstänkt då förbrukningen inte ska kunna bli så hög "bara" för att katten är paj. De hade mätt förbrukningen och sa att vid 50km konstant fart på 4an drar den 3,2 liter milen.


    Så, det är bara programvaran kvar. Bilen har varit hos Nordic ett par gånger.. Och köra dit igen är inget alternativ, det hinns inte med. Jag får väl skicka upp den en gång till om det inte är semestertider i Borlänge, då får den åka nån annan stans.. Jag blir så trött och seg på det här. Men nu är iallafall hårdvaran utesluten, ett litet steg framåt..
    Hinner inte med allt.....

  2. #462
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    1 578

    Re: Ng900 projekt omkörning

    Citat Ursprungligen postat av fredde1
    Testat ett annat styrdon med samma program i ?

    Värt ett försök.
    Absolut värt ett försök. Boxen ska på inspektion i nästa vecka, det kan ju som Mackan sa vara ett drivsteg. Vi får se hur det går, jag sitter och biter på naglarna redan..!
    ng900 2.0t -97 Projektet - 393hk/517nm - Bilen som äääntligen går som sig bör!
    Bilen på Garaget

  3. #463
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    1 578

    Re: Ng900 projekt omkörning

    Då var boxen i bilen igen efter kontroll hos en talang på t5..

    Bilen går numera rent. Inga avgasknallar vid fribränningen, inte heller på tomgång. Körd på reserven 5 mil, vilket betyder betydligt minskad förbrukning. Brukar gå åt minst 10-15 liter på en sån runda.
    Ska se om det hinns med en avgasprovare idag eller imorgon så man får det svart på vitt innan besiktningen.

    Att den gått fett och avgasvärdena var åt h-lvete kan bero på att lambdaregleringen var avstängd i programmet..?!

    Förutom det var tändningen rätt hög, 4 grader över original upp till 1 bar, 12 grader över original som högsta notering. Vilket är en rätt trolig orsakt till att den tryckt ur sig vatten..

    Ett utlåtande var att programmet är gjort så att bilen går fett i 9 av 10 fall, men att adapteringen skulle ta hand om det. Dock var ju som sagt lambdaregleringen avstängd, och då blir det ju tufft..

    Det som har spökat med laddtrycket är att det är angivet fel låda i programmet. Eller en halvfärdig mix av parametrar iallafall.. Kör med originallådan, men parametrarna är till stor del för 9-3 200hk.. och ett par från ng900. En salig blandning helt enkelt. vilket ställer till det när utväxlingen är lägre. Det är fortfarande inte ändrat, men det ska ses över när tid finns. Inte så stressad med det, för bilen går nämligen för första gången som DEN SKA, med laddtryck!

    Så med lambdaregleringen aktiverad, nya bränslemappar och justerad tändning (och max laddtryck sänkt från 1,7 till 1,5) löste sig förhoppningsvis alla problem på en och samma gång! Det känns iallfall lovande, har ju inte besiktigat den än.

    Nu är det bara att boxen ska tillbaka för ändring av utväxling så ska nog bilen vara 100% på banan igen! Första gången på dryga 3 år som jag långsamt börjar se projektet som klart!
    ng900 2.0t -97 Projektet - 393hk/517nm - Bilen som äääntligen går som sig bör!
    Bilen på Garaget

  4. #464
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 893

    Re: Ng900 projekt omkörning - FUNKAR!!

    Gissar att det är en enormt skön känsla samtidigt som jag gissar att du måste känna dig måttligt road över tidigare turer?

    Lycka till!
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  5. #465
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Husum
    Inlägg
    1 026
    Medlem#
    6874

    Re: Ng900 projekt omkörning - FUNKAR!!

    Måste kännas riktigt bra!

    Har du låtit "proffs" pillra med boxen denna gång med, eller en amatör?

    Mvh/Roberth

  6. #466
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    1 578

    Re: Ng900 projekt omkörning - FUNKAR!!

    Citat Ursprungligen postat av Plupp
    Gissar att det är en enormt skön känsla samtidigt som jag gissar att du måste känna dig måttligt road över tidigare turer?

    Lycka till!
    Huvudet på spiken! Lite skevt känns det ju efter så många besök.. Men det skiter jag i nu, nu går bilen äntligen

    Citat Ursprungligen postat av Roberth
    Måste kännas riktigt bra!

    Har du låtit "proffs" pillra med boxen denna gång med, eller en amatör?

    Mvh/Roberth
    En proffsig amatör ska man väl kanske säga? Inget företag är inblandat, bara en vänlig själ!
    ng900 2.0t -97 Projektet - 393hk/517nm - Bilen som äääntligen går som sig bör!
    Bilen på Garaget

  7. #467
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Husum
    Inlägg
    1 026
    Medlem#
    6874

    Re: Ng900 projekt omkörning - FUNKAR!!

    Okok, huvudsaken att det äntligen har löst sig för dig!

    Mvh/Roberth

  8. #468
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    1 578

    Re: Ng900 projekt omkörning - FUNKAR!!

    Precis, nu tänker jag bara vara glad och nöjd

    Nu är besiktningen bokad, ska under dagen kika på avgasvärdena så får vi se hur de ligger jämfört med förra besiktningsvärdena. Väldigt spännande detta!
    ng900 2.0t -97 Projektet - 393hk/517nm - Bilen som äääntligen går som sig bör!
    Bilen på Garaget

  9. #469
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    1 578

    Re: Ng900 projekt omkörning - FUNKAR!!

    Sådär, nu är bilen laglig en månad. Handbromsen tog illa, så det är den enda anmärkningen.

    Avgasvärdena blev finfina.

    CO 0,0
    HC 006
    CO 2500 0,1
    Lambda 1,03

    Så nu är det bara att spänna handbromsvajern och tuta!
    ng900 2.0t -97 Projektet - 393hk/517nm - Bilen som äääntligen går som sig bör!
    Bilen på Garaget

  10. #470
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Husum
    Inlägg
    1 026
    Medlem#
    6874

    Re: Ng900 projekt omkörning - FUNKAR!!



    Mvh/Roberth

  11. #471
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 258
    Medlem#
    3186

    Re: Ng900 projekt omkörning - FUNKAR!!

    Inga ce eller andra konstigheter med nya programmet nu?
    ///Mackanized
    Tillbaka

  12. #472
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    1 578

    Re: Ng900 projekt omkörning - FUNKAR!!

    Citat Ursprungligen postat av Mackan
    Inga ce eller andra konstigheter med nya programmet nu?
    Ingenting än! Men tror nog att programmet bör ses över med tanke på lådan, laddtrycket spökar lite då och då.. Men annars tiptop!
    ng900 2.0t -97 Projektet - 393hk/517nm - Bilen som äääntligen går som sig bör!
    Bilen på Garaget

  13. #473
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 258
    Medlem#
    3186

    Re: Ng900 projekt omkörning - FUNKAR!!

    Härligt
    Skulle tippa på att PID kontrollern behöver få sig en justering efter din turbo.
    ///Mackanized
    Tillbaka

  14. #474
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    1 578

    Re: Ng900 projekt omkörning - FUNKAR!!

    Nu har bilen stannat igen. Boven denna gång är pumpen som gett sig. Mätt fram så det kommer ström till liket, men den surrar inte, och bygger inte ett hekto tryck. Har mailat EXD och kollat om det är ett garantiåtagande, den är ju inte speciellt gammal och har gått ungefär 300 mil. Håller tummarna!

    Har köpt mig en ny bil, så denna är inte högt upp på listan nu. Ska i med pumpen och ses över så allt är i toppskick, sen åker den ut för försäljning!
    ng900 2.0t -97 Projektet - 393hk/517nm - Bilen som äääntligen går som sig bör!
    Bilen på Garaget

  15. #475
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 258
    Medlem#
    3186

    Re: Ng900 projekt omkörning - FUNKAR!!

    Vad har du köpt nu?
    ///Mackanized
    Tillbaka

  16. #476
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    1 578

    Re: Ng900 projekt omkörning - FUNKAR!!

    Citat Ursprungligen postat av Mackan
    Vad har du köpt nu?
    En Merca c200 diesel från 09. Svart och fin..
    ng900 2.0t -97 Projektet - 393hk/517nm - Bilen som äääntligen går som sig bör!
    Bilen på Garaget

  17. #477
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    1 578

    Re: Ng900 projekt omkörning - FUNKAR!!

    Nu är bilen snart igång igen, tack vare EXD. Fått en ny pump skickad, fantastisk service!
    ng900 2.0t -97 Projektet - 393hk/517nm - Bilen som äääntligen går som sig bör!
    Bilen på Garaget

  18. #478
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 571
    Medlem#
    7567

    Re: Ng900 projekt omkörning - FUNKAR!!

    Nu har jag sträckläst en fantastiskt rolig och tråkig projekttråd!
    Rolig på grund av att någon som verkar ha haft lite halvkoll på bilar och motorer lärt sig väldigt mycket själv och kunnat göra mycket själv, men tråkig pga alla motgångar du har haft, även om hela tre av dem var pga bränslepumpsslangar. Själv har jag bara råkat ut för det en gång hittills.

    Att ställa ner laddet som en lösning på ett problem tycker jag inte låter som en rktig lösning. Hur mycket sänktes effekten tack vare det?
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  19. #479
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 258
    Medlem#
    3186

    Re: Ng900 projekt omkörning - FUNKAR!!

    Citat Ursprungligen postat av Travis
    Att ställa ner laddet som en lösning på ett problem tycker jag inte låter som en rktig lösning. Hur mycket sänktes effekten tack vare det?
    Effekten höjdes ju, vart inget laddtryck tidigare

    Det brukar vara vettigast att backa lite om bilen skjuter kylvatten och inte uppför sig som tänkt för att sedan höja långsamt när allt börjar lira igen.
    ///Mackanized
    Tillbaka

  20. #480
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 571
    Medlem#
    7567

    Re: Ng900 projekt omkörning - FUNKAR!!

    Citat Ursprungligen postat av Mackan
    Citat Ursprungligen postat av Travis
    Att ställa ner laddet som en lösning på ett problem tycker jag inte låter som en rktig lösning. Hur mycket sänktes effekten tack vare det?
    Effekten höjdes ju, vart inget laddtryck tidigare

    Det brukar vara vettigast att backa lite om bilen skjuter kylvatten och inte uppför sig som tänkt för att sedan höja långsamt när allt börjar lira igen.
    Det har du förvisso rätt i, men personligen så hade jag fortsatt felsöka istället för att tillfälligt ställa ner effekten, för om man ställer ner effekten så att den går som den ska, och fortsätter felsöka, hur ska man då veta om man har lyckats lösa problemet?
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

Liknande ämnen

  1. d-son`s projekt saab ng900 2,0t Talladega-97
    Av danny16vt i forum Projekt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2012-02-08, 00:11
  2. Saab ng900 projekt.
    Av mackeman i forum Projekt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-04-29, 21:05
  3. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-11-21, 06:14
  4. litet projekt ng900 98 2,0t
    Av Erik Karlsson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-04-09, 18:34
  5. Projekt rostlagning på ErikR's ng900 2,0T
    Av -Konrad- i forum Projekt
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2007-02-17, 21:19

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •