Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Hur långt räcker ett Gt28bb agg

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Motala
    Inlägg
    28

    Hur långt räcker ett Gt28bb agg

    Hallå hallå! Aldrig ägt nåt framhjulsdrivet förr...bara skruvat bmw turbo.
    Köpte mig en 9000 Talladega -90. reg bes med 2,3 T motorn.
    Sitter ett Gt28bb aggregat på, hur långt räcker detta agg för framtida trimm?

  2. #2
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 935
    Medlem#
    Dolt
    Grattis till bilköpet och välkommen hit.

    GT28BB räcker till 330-340hk

    Kan passa på att tipsa om att en tydligare rubriker än "Nybliven saab ägare" är att rekommendera i framtiden. Finns så myket trådar här på forumet. Sedan finns det en riktigt bra sökfunktion också. Sökte själv på "Gt28bb" och hittade svaret till dig på mindre än 20 sekunder.

    Lycka till med din bil!
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Motala
    Inlägg
    28
    Ok den räcker så pass långt ändå...
    Jo det är sant att rubriken va kass, provade o sökte lite efter att jag gjort inlägget och det fanns ju en hel del info!

  4. #4
    Steg 6 kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    6 873
    Medlem#
    6220
    Välkommen

    Med E85 går det nog att få lite extra HK's säg mellan 350-400 med en GT28BB lr är ja ute och cyklar

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Motala
    Inlägg
    28
    Borde nog funka, har bara testat lite med E85 på polarens kärra så jag är inte så haj påt. Men vart ligger max gränsen I ladd på en Gt28bb då? 1,5 bar? och vad klarar en orörd 2,3T spis?
    Är det toppackningen som är den svaga punkten när det börjar laddas lite friskt? kolvar, stakar? hur långt håller orginal prylarna egentligen.

    kanske korkade frågor men kan som sagt inte ett smack om saabar...
    därimot vet jag exakt vad en bmw 6a klarar, men det är väl inte så troligt att nån här skulle va intresserad av det he he

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    96
    tja.. de kan klara det mesta
    max ladd ligger väl på 2 bar (tror jag)?
    På jakt efter en 9-5 Vector..

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    227
    Max ladd ligger på 2.1 enligt mappen, men maximalt flöde får du vid runt 1.7bar. Då om GT28BB motsvarar GT2860R (60mm, 62trim, 0.6A/R).
    Garrett har såvitt jag vet inte själva satt beteckningen GT28BB, utan detta är väl snarare en luddig beteckning vissa ÅF använder?
    Co-Founder SNOWIS Racing - Teori och praktik i fullständigt förvirrad symbios.

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 190
    Citat Ursprungligen postat av Kiwi-OD
    Max ladd ligger på 2.1 enligt mappen, men maximalt flöde får du vid runt 1.7bar. Då om GT28BB motsvarar GT2860R (60mm, 62trim, 0.6A/R).
    Garrett har såvitt jag vet inte själva satt beteckningen GT28BB, utan detta är väl snarare en luddig beteckning vissa ÅF använder?
    Hej,

    Den som kallas GT28BB brukar normalt motsvara den som Garrett kallar GT28R, d v s snäppet mindre än GT28RS. 60 trim på kompressorn istället för 62 trim och mindre turbindel.

    Garrett specar den för 310 hk.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    227
    Då ändrar jag mitt svar till:

    Maxladd på ca 1.5bar och maxflöde vid 1.25bar.

    Om GT28BB och GT28R är samma aggregat, är det benämnt GT2560R av Garrett. Detta p.g.a. förändrad nomenklatur. Saxat från garretts sida:
    For those familiar with our product range, this means that the unit formerly known as "the GT28R" (part number 466541-1) is now in the GT25R family. More specifically, it is now a GT2560R model.
    Specat enligt Garrett till max 330HP om man kollar på aggregatets produktsida: http://www.turbobygarrett.com/turbobyga ... 6541_1.htm

    Har de olika spec för olika marknader kanske?
    Co-Founder SNOWIS Racing - Teori och praktik i fullständigt förvirrad symbios.

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 190
    Hej,

    310 hk vill jag minnas är vad ATP Turbo specar den till, men det ligger ju nära till hands att tro mer på Garrett...

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    227
    Gutt, blev lite orolig, om du hade kommit över någon info jag inte hade på de där snurrorna. Däremot blev jag lite purken nu när jag helt plötsligt insåg att jag suttit ett par timmar och petat runt i en kompressormapp - här behövs en trumvirvel - som visat sig vara till fel aggregat... en klatsch på cymbalen där. Tur att man alltid är så fräsch i skallen...
    Co-Founder SNOWIS Racing - Teori och praktik i fullständigt förvirrad symbios.

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 190
    Citat Ursprungligen postat av Kiwi-OD
    Gutt, blev lite orolig, om du hade kommit över någon info jag inte hade på de där snurrorna. Däremot blev jag lite purken nu när jag helt plötsligt insåg att jag suttit ett par timmar och petat runt i en kompressormapp - här behövs en trumvirvel - som visat sig vara till fel aggregat... en klatsch på cymbalen där. Tur att man alltid är så fräsch i skallen...
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Motala
    Inlägg
    28
    Ok bara att ladda på då! Förresten va tror ni om orginal intercoolern? Är den nåt vidare effektiv eller är det läge o satsa på nåt bättre om man ska trimma vidare?
    Skulle tippa på att effekten kanske ligger på runt 260-270 hk idag, eller va tror ni??? (2.3L, GT28bb, chip, 3", filter) har ingen graderad mätare men den laddar väl 2/3 in på det röda fältet...

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    227
    Även om 9000's IC (nya) är bättre än 900's skulle jag rekommendera ett ICbyte. Själv rekommenderar jag kina-IC's. Det handlar inte direkt om några stora summor om du orkar fixa med rören på egen hand. Det är en del bök, men klart värt det. Annars har nog de större trimleverantörerna något de kan slänga ihop. Tänk på att inte välja en för stor IC, då det bara innebär mer friktionsförluster och (vet ej om det är märkbart) ökad turbolag.
    Co-Founder SNOWIS Racing - Teori och praktik i fullständigt förvirrad symbios.

Liknande ämnen

  1. Hur långt räcker spridarna???
    Av JoCkMoCk i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 82
    Senaste inlägg: 2005-11-01, 17:17
  2. Hur långt räcker org. bränsleledningar?
    Av stefffe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-10-13, 20:28
  3. Hur långt räcker AS-3 steget?
    Av Lightning Aero i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-08-01, 18:38
  4. Org mapsensor T5, räcker hur långt?
    Av Weggen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 32
    Senaste inlägg: 2004-11-04, 11:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •