Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Koppla MSD 6AL till hallgivaren i fördelaren, nu går den!

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    910

    Koppla MSD 6AL till hallgivaren i fördelaren, nu går den!

    Hej!

    Installation av MSD tändsystem pågår. Men boxen ska ta triggsignal från fördelarens hallgivare och där finns tre anslutningar. "+", "o" och "-". Och boxen har bara två sladdar...

    Nån som vet hur min 3-poliga fördelardosa är uppbyggd och vilken anslutning som är vad?

    Jag har även en gammal fördelare liggande med bara två anslutningar, men använder jag den måste jag bygga om triggsignalen till MegaSquirtet och kan inte heller utnyttja originalkabelhärvan som jag skulle vilja.

    En annan intressant fråga:
    Vilken typ av signal vill original varvräknare ha? MSD-boxen matar ut 12 volt fyrkantvåg. Kan det passa att skicka in i originalinstrumentet?

    /David
    900 T8 -88a E85, MegaSquirt + EDIS. Bruksbil: Turbokonverterad Ford 1987.
    I garaget: Mekar långlopps Volvo 360, justerar turbotryck på Forden. T8 i ide.
    Senaste uppdatering: 100131

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 662
    Grön till - och Lila till +
    (Om nu din MSD 6:a har de färgerna på "Magnetic Pickup" kablarna)
    12V Fyrkant skall vara precis som org.
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    910
    Citat Ursprungligen postat av Airflow
    Grön till - och Lila till +
    (Om nu din MSD 6:a har de färgerna på "Magnetic Pickup" kablarna)
    12V Fyrkant skall vara precis som org.
    Precis så står det i manualen, men gäller det även om jag har tre anslutningar? För triggsignalen till sprutet tar jag ut på "0"-stiftet.

    Jag har mätt lite på min lösa fördelare med bara två ingångar, känslan när den snurrar är annorlunda. Jag känner att det är magneter som passerar förbi och när det gör det ändras motståndet mellan kontakterna.

    Fördelaren i bilen är helt likgiltig vad jag kan märka när jag mäter mellan kontakterna och därför gissar jag att den behöver matning (?).

    Men låt oss hoppas att du har rätt Airflow! För då är det klappat och klart.

    Jättebra att varvtalssignalen passar!

    /David
    900 T8 -88a E85, MegaSquirt + EDIS. Bruksbil: Turbokonverterad Ford 1987.
    I garaget: Mekar långlopps Volvo 360, justerar turbotryck på Forden. T8 i ide.
    Senaste uppdatering: 100131

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 662
    Hmm.... nu vart jag ställd.. Jag har nämligen också 3kablar +-0 på min fördelare (dock en Chevy) som jag kopplat enligt min beskrivning.

    Men om den nu behöver kräm för att fungera bör det vara vit till 0, och krämen bibehålls från orginal.

    För då sitter det en spole inuti som drivs av plus/minus och en kärna som triggas av brytarskivan och pulsar ut "jord". Precis som uppkoppling med brytare då.

    Om du inte får nåt ut på multimetern när du snurrar på den, prova att mäta spänningssatt: Matning till + och jord tilll - (org). Ohmmät mellan 0 och jord(-). Om teorin håller så får du nu "pulsvis" kontakt när du snurrar på fördelaren.

    Edit: förtydligat min grekiska..
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    910
    Citat Ursprungligen postat av Airflow
    Hmm.... nu vart jag ställd.. Jag har nämligen också 3kablar +-0 på min fördelare (dock en Chevy) som jag kopplat enligt min beskrivning.

    Men om den nu behöver kräm för att fungera bör det vara vit till 0, och krämen bibehålls från orginal.

    För då sitter det en spole inuti som drivs av plus/minus och en kärna som triggas av brytarskivan och pulsar ut "jord". Precis som uppkoppling med brytare då.

    Om du inte får nåt ut på multimetern när du snurrar på den, prova att mäta spänningssatt: Matning till + och jord tilll - (org). Ohmmät mellan 0 och jord(-). Om teorin håller så får du nu "pulsvis" kontakt när du snurrar på fördelaren.

    Edit: förtydligat min grekiska..
    Jag ska nog mäta lite mer på + och - ingången på originalfördelaren ikväll och se vad det verkligen gör, det är möjligt att jag inte mätte riktigt på samma sätt på de olika fördelarna. Jag ska göra ett experimentkablage så jag kan provköra original tändmodul och se vad den skickar ut på dessa två.

    Funktionen på "0" är som du säger, den jordas pulsvis när skivan passerar. Jag triggar sprutet via denna genom att låta 0-utgången jorda ner ett pull-up motstånd.
    Så vill det sig inte med + och - så kan jag alltså använda denna o-utgång som vore den brytarspets? Alltså med den vita kabeln som du säger.

    Hur funkar det förresten med tändningsinställning med stroboskop när MSD-enheten skickar ut en serie med gnistor istället för en? Låter som att man kan se många inställningar på en gång... (?)

    /David
    900 T8 -88a E85, MegaSquirt + EDIS. Bruksbil: Turbokonverterad Ford 1987.
    I garaget: Mekar långlopps Volvo 360, justerar turbotryck på Forden. T8 i ide.
    Senaste uppdatering: 100131

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huvudstaden
    Inlägg
    1 888
    Skickar MSD:n ur multignistor hela tiden, och hur länge? Spelar kanske ingen roll för stroblampan, eller?

    Finns det inget särskilt inställningsläge hos MSD-burken just för tändpunktsmätning?
    Kör BMW 330i Touring -02 med Steptronic

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    910
    Citat Ursprungligen postat av poh99
    Skickar MSD:n ur multignistor hela tiden, och hur länge? Spelar kanske ingen roll för stroblampan, eller?

    Finns det inget särskilt inställningsläge hos MSD-burken just för tändpunktsmätning?
    Inte hela tiden, på lägre varvtal gör den det och slutar nånstans när man börjar varva lite mer. Exakt var vet jag inte.

    Nån borde ha tänkt på hur tändinställning ska göras, så det går säkert. Men det vore roligt att vet ahur det funkar! Det finns ingen inställning för att slå av eller på multignistan så vitt jag vet / ser / kan läsa mig till.

    /David
    900 T8 -88a E85, MegaSquirt + EDIS. Bruksbil: Turbokonverterad Ford 1987.
    I garaget: Mekar långlopps Volvo 360, justerar turbotryck på Forden. T8 i ide.
    Senaste uppdatering: 100131

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    910
    Nu ni!!

    Går bilen med MSD tändsystemet

    Vi (Carl 1918 på besök och jag) gjorde helt om och beslöt att trigga MSD:n via utgången på original tändmodul. Mycket enkel inkoppling och startade nästan direkt.
    Att koppla den på + och - gick inte, inte heller att använda vit kabel för att trigga på"0" (eftersom det då skulle behövas byggas om i kabelhärvan en hel del och tid, möda och planer för detta fanns icke).

    Under viss felsökning kopplades kabeln från spolen loss och lades ca 15 mm från blocket... Jag kunde lika gärna tänt TIG-svetsen! Jösses vilken gnista!

    All misständning är borta och bilen kommer förmodligen gå ännu bättre med nya stift och ökat elektrodavstånd. Nu sitter stift i med minskat avstånd, så nya stift är prioriterat. Nån som rekommenderar andra stift till MSD-tändning? Flerelektodstift till ex.?

    Det verkar ju bara vara fördelar med detta, stabilare laddtryck, mer lättstartad och finare gång. Jag är helnöjd!

    /David
    900 T8 -88a E85, MegaSquirt + EDIS. Bruksbil: Turbokonverterad Ford 1987.
    I garaget: Mekar långlopps Volvo 360, justerar turbotryck på Forden. T8 i ide.
    Senaste uppdatering: 100131

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Gotland
    Inlägg
    256
    Kör med lika hårda stift som du brukar men öka gapet bara.
    Flerelektrod stift behövs inte till MSD boxar.

    Boxen skickar ut gnistor under 20 vevaxelgrader...men jag har för mig att den gör det under hela varvtalet...det har ingen betydelse för stroblampan
    Kör Saab 9-3 -00 T5Suite steg3

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    910
    Citat Ursprungligen postat av Turbo_Charlie
    Kör med lika hårda stift som du brukar men öka gapet bara.
    Flerelektrod stift behövs inte till MSD boxar.

    Boxen skickar ut gnistor under 20 vevaxelgrader...men jag har för mig att den gör det under hela varvtalet...det har ingen betydelse för stroblampan
    Okej! Tackar!
    Nu sitter stift med ihopklämmt elektrodavstånd till 0,6 mm. Detta för att original tändbox inte orkade få eld på etanolen i vissa lastpunkter. Nya stift är inhandlade och ökade till 1,0 mm. Vilket avstånd kan vara lämpligt? DI-motorer har 1,1 mm, hur står sig en MSD 6 box i gnistenergi mot DI?

    /Jävligt nöjd (dock inte med whiskeyn, allt för oljig, smaklös och spritig. Jag får köpa något rökigare nästa gång)
    900 T8 -88a E85, MegaSquirt + EDIS. Bruksbil: Turbokonverterad Ford 1987.
    I garaget: Mekar långlopps Volvo 360, justerar turbotryck på Forden. T8 i ide.
    Senaste uppdatering: 100131

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Gotland
    Inlägg
    256
    Du kan nog prova med 1,1 mm till en början... kör man på bensin så brukar man ha upp till 1,5 mm.

    Ingen aning vilken energi DI´n har i gnistorna men MSD boxen har 105-115 mJ per gnista..
    personligen så tor jag att MSD boxen slår DI´n.
    Kör Saab 9-3 -00 T5Suite steg3

  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 662
    Nja.. Nu är det ju inte MSD:n som alstrar tändströmmen utan spolen..
    Det msd:n gör är att styra densamme men samtidigt ger den en högre primärspänning till spolen som i sin tur ger en högre tändspänning.

    Kör du med stift enligt tillverkaren av motorn så blir det bra ska du se.

    /Johan
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Gotland
    Inlägg
    256
    MSD boxen ger primärt ut 460-480 volt och det blir då 45 000 volt med deras Blaster spole...energin i gnista ligger då på 105-115 mJ.

    MSD boxen ger samma energi genom hela varvtalet upp till 15 000 RPM.
    Vid 5 000 RPM så drar den 5A och vid 10 000 RPM så drar den 10A.
    Kör Saab 9-3 -00 T5Suite steg3

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    910
    Citat Ursprungligen postat av Turbo_Charlie
    MSD boxen ger primärt ut 460-480 volt och det blir då 45 000 volt med deras Blaster spole...energin i gnista ligger då på 105-115 mJ.

    MSD boxen ger samma energi genom hela varvtalet upp till 15 000 RPM.
    Vid 5 000 RPM så drar den 5A och vid 10 000 RPM så drar den 10A.
    Bra info, jag chansade vid valet av huvudsäkring och klämde i en 20A. Så det ska väl räcka, för 20.000 rpm tänker jag inte varva. Särskilt som det där nog är beräknat till V8(?) och 40.000 rpm är lite väl, även för en T8...

    Jag ska testa att öka gnistgapet lite och se hur högt man kan gå.

    Tändkablar till detta, hur ska det vara med motstånd i dem? Inget eller som original?
    På boxen står bara en skylt att kablar med solid kärna inte får användas, inget om motstånd i dem.

    Den går utan problem i dagsläget och APC:n bryr sig inte ett dugg, vilket annars sägs kan bli problem med allt annat än original. Så nu skulle jag egentligen kunna sluta peta i det, men jag vill gärna optimera förutsättningarna för systemet!

    /David
    900 T8 -88a E85, MegaSquirt + EDIS. Bruksbil: Turbokonverterad Ford 1987.
    I garaget: Mekar långlopps Volvo 360, justerar turbotryck på Forden. T8 i ide.
    Senaste uppdatering: 100131

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Gotland
    Inlägg
    256
    Mycket viktigt att du använder avstörda kablar.

    En solid kabel som ligger virad omkring en annan eller mycket nära kan skapa ström induktivt
    i den andra så det även tänder på den cylinder.

    Det bästa är att använda MSDs egna kablar...dom brukar inte kosta så myclet.
    Kör Saab 9-3 -00 T5Suite steg3

Liknande ämnen

  1. og900 startar inte. Ingen ström till fördelaren?
    Av mps i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-10-19, 23:02
  2. Montera fördelaren, OG900s -90
    Av Anders-1500 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-11-07, 08:35
  3. Vacuumklockan på fördelaren T8 87
    Av HardTimesCrew i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-06-28, 00:40
  4. Slang till klockan på fördelaren?
    Av j0kk i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2004-11-21, 19:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •