Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Bensinförbrukning 300 hkr ss-aero

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Född i Eskilstuna bor i Göteborg
    Inlägg
    502

    Bensinförbrukning 300 hkr ss-aero

    Hej!

    Jag tänkte sla Sportsedans medelförbrukning pa 0.75 l/milen när jag cruisade genom Schweiz idag. Men ack det gick inte men nära var jag.

    Med farthallaren inställd pa 129 km/h, riktig fart 125 pa Gps:en större delen av resan pa 6:ans växel runt 2 600 rpm. Visad förbrukning pa SID:
    0.69, verklig förbrukning 0.77 (10% större spridare). Men jag är nöjd ända.

    Pa autobahn när man lekte lite lag jag pa 1.0/mil.

    Mvh

    Thomas Alexanderson
    9-3 ss aero-04, Concept E85 343 hk.
    Livet är för kort för billig whisky och långsamma bilar.
    9-3 SS Aero VADÅ M3!

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    101
    Borde vara nöjd med den medelförbrukningen

  3. #3
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 893
    Medelförbrukning mellan Gävle-Västerås när tjejen kör brukar hamna på i verklig förbrukning mellan 0.65-0.7 vilket då får ses som väldigt bra med en 320hk stark motor med en äldre motor och troligen mer luftmotstånd.

    Vet dock att TD04 brukar komma långt på sina tankar så kolla vad han har för kraft.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  4. #4
    Individuell mappning TD04s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    V Götalands län
    Inlägg
    7 003
    Citat Ursprungligen postat av Sebastian
    Medelförbrukning mellan Gävle-Västerås när tjejen kör brukar hamna på i verklig förbrukning mellan 0.65-0.7 vilket då får ses som väldigt bra med en 320hk stark motor med en äldre motor och troligen mer luftmotstånd.

    Vet dock att TD04 brukar komma långt på sina tankar så kolla vad han har för kraft.
    Hej !

    100 mil på en tank när jag åker fram å tillbaka till jobbet brukar inte vara så svårt, visserligen ingen SS då utan en gammal 900T -95 med en bit över 30k mil på mätarn.

    Effekten är bara "ett par hundra" hk men innan snön kommer så skall det i en ny B204 med lite mer krut i och när den är inkörd så är målet att klå mitt gamla rekord på 0,62 i snitt på 101,7 mil, skall under 0,6 så är jag nöjd sedan.




    Mvh TD04
    CH43J6 m.m.

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 295
    Citat Ursprungligen postat av TD04



    Mvh TD04
    Jasså , du åker runt på Cadillacfälgar. Har du någon bild som bättre visar hur det ser ut? Funderade på detta igår nämligen.

  6. #6
    jag kommer ca 45 mil på en tank 1.2-1.4 i snitt ungefär. då är det nästan 100% stadskörning.

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Flyttar till Allmänt.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  8. #8
    Individuell mappning TD04s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    V Götalands län
    Inlägg
    7 003
    Citat Ursprungligen postat av E Larsson
    Jasså , du åker runt på Cadillacfälgar. Har du någon bild som bättre visar hur det ser ut? Funderade på detta igår nämligen.

    OT
    Japp, blir lite annorlunda jämfört mot alla andra.

    Har lite tunnt med bilder på´t men här är en iaf:


    Mvh TD04

    /OT
    CH43J6 m.m.

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Grimsås
    Inlägg
    243
    jag hade varit mycket nöjd om min bil drog så lite med, kör jag lungt med min så ligger jag på runt en liter milen, och får jag en tung fot så drar den 2,4 liter milen ( det är en 9000 turbo -85 )
    9-3 TurboX , Kombi med manuell växellåda och full utrustad

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Född i Eskilstuna bor i Göteborg
    Inlägg
    502
    Hej!

    Jag kan berätta att jag slog min egen förbrukning när jag körde tillbaka genom Schweiz mot Tyskland. Jag slog av AC:n temperaturen var perfekta 17 grader. 127 km/h på cruisecontrollen 124 km/h på GPS:en.
    90 % av tiden på 6:ans växel. Medelförbrukning på 30 mil 0,72 l/milen. Bensinförbrukningen mätt med antalet liter som gick i tanken.

    Att säga att jag körde bilen var dock att ta i. Jag gasade till kanske max 1 gång i timmen, lite trafik rullade mest. Att tänka på är att tjänstevikten låg på runt 1750 kg med full packning så jag är jävligt nöjd.

    Mvh

    Thomas Alexanderson
    9-3 ss aero-04, Concept E85 343 hk.
    Livet är för kort för billig whisky och långsamma bilar.
    9-3 SS Aero VADÅ M3!

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 367
    Är det större turbo eller större spridare som ökar förbrukningen?

    Mitt rekord med org utförande ligger på 0.58 l/m dock i tråkiga 90 km/h utan ac.

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Född i Eskilstuna bor i Göteborg
    Inlägg
    502
    Citat Ursprungligen postat av Saab 9-3 ss Cab
    Är det större turbo eller större spridare som ökar förbrukningen?

    Mitt rekord med org utförande ligger på 0.58 l/m dock i tråkiga 90 km/h utan ac.
    Hej Ricard!

    Det är en kombination av programvara, turbo och spridare som ökar förbrukningen.

    Du har inget steg 1 på gång snart?

    Mvh

    Thomas
    9-3 ss aero-04, Concept E85 343 hk.
    Livet är för kort för billig whisky och långsamma bilar.
    9-3 SS Aero VADÅ M3!

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 367
    Citat Ursprungligen postat av b10tax
    Citat Ursprungligen postat av Saab 9-3 ss Cab
    Är det större turbo eller större spridare som ökar förbrukningen?

    Mitt rekord med org utförande ligger på 0.58 l/m dock i tråkiga 90 km/h utan ac.
    Hej Ricard!

    Det är en kombination av programvara, turbo och spridare som ökar förbrukningen.

    Du har inget steg 1 på gång snart?

    Mvh

    Thomas
    Hej Thomas

    När något steg 1 blir det inte, har ju 2.5" halvsats så när det väl händer så blir det ett steg 2 från Maptun (Sportsystemet är från BSR, host )

    Dock så är ju kopplingen på SS inget att hänga i granen så det är nästan så man funderar på att byta kopplingen innan man trimmar
    o sen större IC o sen....... vipps steg 5++++

    Just nu piffar jag bara upp motorrummet.

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    13
    Om en 9-5 Aero ägare får flika in i denna 9-3 tråd, låg jag senast 50 mil, 3 vuxna 2 barn, fullt bagage, på ca 0.83l/mil. Då jag hämtade bilen i Sthlm och körde 90 mil hem till norrbotten hade den dragit 0.85l/mil.

    Min fråga är, dessa olika "Steg 1"-trim sägs sänka bränsleförbrukningen (vid normal körning), stämmer detta eller är det bara en ursäkt man drar för frugan för att få trimma?

  15. #15
    Steg 3
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Jönköping/Värnamo
    Inlägg
    3 656
    Citat Ursprungligen postat av Mozez
    Om en 9-5 Aero ägare får flika in i denna 9-3 tråd, låg jag senast 50 mil, 3 vuxna 2 barn, fullt bagage, på ca 0.83l/mil. Då jag hämtade bilen i Sthlm och körde 90 mil hem till norrbotten hade den dragit 0.85l/mil.

    Min fråga är, dessa olika "Steg 1"-trim sägs sänka bränsleförbrukningen (vid normal körning), stämmer detta eller är det bara en ursäkt man drar för frugan för att få trimma?
    Förutsatt att du inte gasar mer så kan förbrukningen sjunka något...

Liknande ämnen

  1. Bensinförbrukning 9-5 aero?
    Av Per i forum Allmänt
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2012-03-26, 18:37
  2. Bensinförbrukning 9-5 2,3t och AERO
    Av Sage RPL i forum Off Topic
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2010-12-10, 09:36
  3. 9-3 aero -01 bensinförbrukning
    Av Zwiipe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-07-23, 16:21
  4. bensinförbrukning 9-5 aero -00
    Av elmatte i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-09-29, 21:16
  5. Bensinförbrukning på 9-3SS Aero?
    Av Dave79 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-05-21, 20:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •