Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Hög bensinförbrukning eller fel på lcd?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    13

    Hög bensinförbrukning eller fel på lcd?

    Hejsan jag har haft min lilla pärla i snart 1år (lika länge som mitt körkort) Det är en 9-3 SS 1.8T. Jag älskar min bil och den är helt underbar att köra. Dock så är det något fel på min färddator då jag ska få information om hur långt jag kan köra, D.T.E eller vad det heter.

    Jag har nästan precis tankat full tank och då visade den 540km (har för mig att den nästan visade 600km de andra gångerna). Detta irretarade mig lite men idag när jag startade bilen så stog det 145km. Jag har tyckt att jag mer eller mindre sett när mätaren sjunkit då jag kört men då jag har 75% av tanken kvar så måste den visa fel. Jag kanske bara fått för mig att jag sett mätaren sjunka men det känns som den drar onormalt mycket för tillfället.

    Något annat som jag också märkt är att bilen läcker vatten (jag var tvungen att smaka som de gör på filmer för att konstatera att det inte var bensin). Det är inte överdrivet mycket men om jag tex backar sakta så blir det som en liten strimma efter bilen.

    Jag har fortfarande garanti kvar på bilen då jag fick 1år när jag köpte den så jag funderar på att lämna in den och fixa den "digitala mätare". Dock så undrar jag om det finns någon som haft liknande problem eller kanske tom har en misstake om vad det kan vara som är fel?

    Tack på förhand /sabina

  2. #2
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156

    Re: Hög bensinförbrukning eller fel på lcd?

    Citat Ursprungligen postat av Sab1na
    Hejsan jag har haft min lilla pärla i snart 1år (lika länge som mitt körkort) Det är en 9-3 SS 1.8T. Jag älskar min bil och den är helt underbar att köra. Dock så är det något fel på min färddator då jag ska få information om hur långt jag kan köra, D.T.E eller vad det heter.

    Jag har nästan precis tankat full tank och då visade den 540km (har för mig att den nästan visade 600km de andra gångerna). Detta irretarade mig lite men idag när jag startade bilen så stog det 145km. Jag har tyckt att jag mer eller mindre sett när mätaren sjunkit då jag kört men då jag har 75% av tanken kvar så måste den visa fel. Jag kanske bara fått för mig att jag sett mätaren sjunka men det känns som den drar onormalt mycket för tillfället.
    Hej.

    Jo, det låter ju galet med 15 mil D.T.E med 75% av tanken kvar. Så länge du inte kört som ett riktigt svin då eller väldigt mycket stadskörning och mycket tomgångskörning vill säga då.

    Men att färddatorn är lite halvknäpp verkar vara ganska valigt förekommande på de tidigaste årsmodellerna. Ofta verkar det hjälpa med att uppdatera mjukvaran i bilen, men detta är inget jag vet säkert, eller är säker på kan hjälpa just i ditt fall..

    Det kanske måste bytas delar också innan det funkar. Så det bästa antar jag är om du lämnar in bilen och de får kolla upp om och vad som kan tänkas vara fel.

    Citat Ursprungligen postat av Sab1na
    Något annat som jag också märkt är att bilen läcker vatten (jag var tvungen att smaka som de gör på filmer för att konstatera att det inte var bensin). Det är inte överdrivet mycket men om jag tex backar sakta så blir det som en liten strimma efter bilen.
    Det troligaste är att det bara är kondensvatten från ACC,n. Hade det varit kylvätska eller spolarvätska borde det känts på smaken (Förutsatt att du har spolarvätska i då och inte bara vatten.

    Om inte annat borde bilen varna för lite kylvätska eller att du får fylla på spolvätska onormalt mycket.

    Och vatten har du inte några fler ställen än de på bilen så.

    Citat Ursprungligen postat av Sab1na
    Jag har fortfarande garanti kvar på bilen då jag fick 1år när jag köpte den så jag funderar på att lämna in den och fixa den "digitala mätare". Dock så undrar jag om det finns någon som haft liknande problem eller kanske tom har en misstake om vad det kan vara som är fel?

    Tack på förhand /sabina

    Be dom titta vad som kan tänkas vara fel med färddatorn.

    Uppgradera mjukvaran gör de nog säkert och om inte annat så får de väl byta ut färddatorn så att det funkar.

    Bäst att du passar på att kolla upp det medan du har garanti kvar.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2003
    Inlägg
    58

    HEJ!

    Har du testat och cleara/återställa på färdatorn när du tankat?
    Jag nollställde min när den visade fel 1 gång,efter det visar den alltid rätt.
    Testa det du med,kanske funkar för dig också

  4. #4
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 516
    Medlem#
    5622
    När det gäller D.T.E så har min -04 varit inne på service en gång pga detta, alltså en kampanj saab hade för att uppdatera mjukvaran. Kolla med saab om det är så att din bil borde ha denna mjukvara, men aldrig fått den.

    Mvh
    Henrik
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    13
    Tack så mycket för tipsen.. jag kommer testa cleara nu när jag ska tanka i dagarna. Skulle felet inte åtgärdas kommer jag lämna in den medans garantin finns kvar

    Jag har inte kört som ett svin utan kör väldigt miljömedvetet

  6. #6
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 516
    Medlem#
    5622
    Bästa i vilket fall är att tanka fullt, sen köra ett tiotal mil och tanka fullt igen. Därefter kan du jämföra verklig kontra uträknad bensinförbrukning. Så slipper du gissa menar jag

    Mvh
    Henrik
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

Liknande ämnen

  1. Bensinförbrukning
    Av Markus_82 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2006-10-09, 10:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •