Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Varför sänker bilen laddtrycket?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    75

    Varför sänker bilen laddtrycket?

    Har problem med min ng900. När man gasar på så sticker bilen iväg bra och mätaren hamnar en bit in på de röda. Men efter nån sekund så sänker bilen laddtrycket. Mätar nålen går ner till strax över mitten på de gula. Om ja kopplar ur MV:n så ligger nålen också strax över de gula. Nu undrar jag varför bilen sänker till GLT? Värt att säga är väl också att bilen dör ibland när jag kopplar...om de nu kan ha nåt samband? Har bytt alla vacumslangar samt letat efter andra trasiga slangar. Sen har ja även bytt bypassen. Så vad kan felet va?

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    3 008

    Re: Varför sänker bilen laddtrycket?

    Citat Ursprungligen postat av Törrboo
    Har problem med min ng900. När man gasar på så sticker bilen iväg bra och mätaren hamnar en bit in på de röda. Men efter nån sekund så sänker bilen laddtrycket. Mätar nålen går ner till strax över mitten på de gula. Om ja kopplar ur MV:n så ligger nålen också strax över de gula. Nu undrar jag varför bilen sänker till GLT? Värt att säga är väl också att bilen dör ibland när jag kopplar...om de nu kan ha nåt samband? Har bytt alla vacumslangar samt letat efter andra trasiga slangar. Sen har ja även bytt bypassen. Så vad kan felet va?
    Magnetventilen är en het kandidat.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    28
    Innan du gör nåt förhastat och dyrt och slänger MVn för att köpa en ny så rekommenderar jag att du provar att tvätta den med bensin eller nafta.
    Har inte provat själv än, har inte kommit hem från jobbet men jag läste här på forumet att de fanns de som gjort det och de har hjälpt de ifrån ett svajande laddtryck.

    Det kan vara så att du också har problem med smuts i MVn bara det att det yttrar sig mer än för mig och den andra som bara har ett svagt pulserande laddtryck vid gaspådrag!

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    75
    Citat Ursprungligen postat av Antrox
    Innan du gör nåt förhastat och dyrt och slänger MVn för att köpa en ny så rekommenderar jag att du provar att tvätta den med bensin eller nafta.
    Har inte provat själv än, har inte kommit hem från jobbet men jag läste här på forumet att de fanns de som gjort det och de har hjälpt de ifrån ett svajande laddtryck.

    Det kan vara så att du också har problem med smuts i MVn bara det att det yttrar sig mer än för mig och den andra som bara har ett svagt pulserande laddtryck vid gaspådrag!
    Tror du att MV:n skulle kunna hänga samman med att bilen dör vid urkoppling också?

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    198

    Re: Varför sänker bilen laddtrycket?

    Citat Ursprungligen postat av Törrboo
    Har problem med min ng900. När man gasar på så sticker bilen iväg bra och mätaren hamnar en bit in på de röda. Men efter nån sekund så sänker bilen laddtrycket. Mätar nålen går ner till strax över mitten på de gula. Om ja kopplar ur MV:n så ligger nålen också strax över de gula. Nu undrar jag varför bilen sänker till GLT? Värt att säga är väl också att bilen dör ibland när jag kopplar...om de nu kan ha nåt samband? Har bytt alla vacumslangar samt letat efter andra trasiga slangar. Sen har ja även bytt bypassen. Så vad kan felet va?
    Kolla luftfiltret.. Hade samma problem som du med laddet som gick upp och sen ner igen och leta satan men hittade inget fel...

    Av nån anledning så plockade jag ur luftburken (med ett "ny bytt" filter, max 2 veckor gammalt) och öppnade den och felet uppdagade sig..
    Filtret va fyllt med skit så jag köpte nytt och sen gick den klockrent igen med laddet..

    "Billigt och bra laddfel" om det nu finns såna.
    Kan va värt att titta på i alla fall.

    Lycka till!
    - Björn
    - B j ö r n
    F o r d F o c u s R S - 2 0 1 0

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    75
    Har precis bytt till ett öppet JR-filter...de va förövrigt då problemet med att den dör vid urkoppling började.

  7. #7
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    3 002
    Medlem#
    5849
    Citat Ursprungligen postat av Törrboo
    Har precis bytt till ett öppet JR-filter...de va förövrigt då problemet med att den dör vid urkoppling började.
    Sätt tebax originalburken då för skojs skull, bara för att prova...?

    Inte så vanligt med havererade MAP-sensorer men det låter ju som ett sådant fenomen....
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    198
    Citat Ursprungligen postat av Törrboo
    Har precis bytt till ett öppet JR-filter...de va förövrigt då problemet med att den dör vid urkoppling började.
    Som sagt, byt tillbaka till burken med friskt filter i och prova om det löser sig!
    Funkar det så köp ett sport-insatts filter istället

    - Björn
    - B j ö r n
    F o r d F o c u s R S - 2 0 1 0

Liknande ämnen

  1. Hur sänker man laddtrycket på 9-5 -98?
    Av kylling87 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-07-07, 15:28
  2. 9-3 205 hk spikar och sänker laddtrycket
    Av Dallleee i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2010-07-22, 10:27
  3. Varför sjunker laddtrycket?
    Av Turbogreger i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-04-27, 23:30
  4. hur sänker ja laddtrycket??
    Av ff1984 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2008-07-19, 03:58
  5. 9-3 Aero -02 sänker laddtrycket :(
    Av -Konrad- i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-05-26, 23:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •