Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: GPS-mottagare vs. tonade rutor

  1. #1
    Steg 4
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 043
    Medlem#
    4869

    GPS-mottagare vs. tonade rutor

    Jag håller på med ett carputer-projekt och började fundera lite på hur en gps-mottagare skulle reagera på tonade rutor. Av en slump läste jag på mp3car.com's forum att det inte skulle gå.

    Är det någon som har erfarenhet av gps-mottagare och tonade rutor?
    1988 9000 turbo: En magentabrun räddningshistoria
    1993 900 TurboS cab - Rullande renovering utan projekttråd
    2022 Mini Cooper SE - Pendlarbil med sladd

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    1 619
    Min GPS fungerar till och med ibland när jag lägger den i handskfacket... Så why not?
    / Stefan
    Är inte särskilt aktiv här längre då jag ej har Saab längre.

  3. #3
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 702
    Medlem#
    2378
    Radiovågor bryr sig inte så mycket om vilken färg rutorna har...

  4. #4
    Steg 4
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 043
    Medlem#
    4869
    Nej, jag tyckte väl att det var lite väl dumt..
    1988 9000 turbo: En magentabrun räddningshistoria
    1993 900 TurboS cab - Rullande renovering utan projekttråd
    2022 Mini Cooper SE - Pendlarbil med sladd

  5. #5
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 037
    Medlem#
    1540
    Nu ere så här:
    En GPS gillar "fri sikt", så det e klart den påverkas av solfilm.
    Men frågan är om man märker den skillnaden....
    En GPS funkar sämre om inte antennen o himlen har direkt kontakt lixom.
    Ser inte du himlen, gör inte gps'en det heller. Enkelt.

    Man kan inte riktigt jmf det med radiovågor som till en mobil eller transistor radio... *ler*
    Varför tror ni bil-gps'en hittar färre satelliter i hällregn och snöstormar, eller i tunnlar??

    Det finns ju solfilm med typ en skit-tunn metallfolie i sig, gissa hur bra det är för GPS'en
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Skåne, Silvåkra
    Inlägg
    519
    Det har väl inte med färgen att göra.. Vad jag har hört så har tex.Sunguardfilm en typ foliefilm på för inte repa.. Det e kanske den som kan skärma av signalerna.. Men vad vet jag!!

    Intressant att få vet sånt innan för jag tänker oxå köpa en navigator/gps!
    Så! Är det någon som vet??
    Mvh Jonas
    Audi Coupe 2.0E -91
    Ford Mustang HT -70 http://www.garaget.org/?car=30297

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 688
    För ett bättre resultat och möjlighet till täckning över tiden, skall antennen till GPS monteras på bilens utsida, detta är något jag vet med säkerhet...
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    2 180
    vanlig solfilm typ biltema är inga problem. Vet dock inte hur det är med de tjocka proffsfilm som innehåller ngt metall skikt i mitten. De som har värmare i framrutan och har gps där framme kan få problem med signal. Annars fungerar det fin fint.

  9. #9
    Steg 4
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 043
    Medlem#
    4869
    Citat Ursprungligen postat av zsh
    De som har värmare i framrutan och har gps där framme kan få problem med signal. Annars fungerar det fin fint.
    Där sa du något. Jag hade tänkt att placera gps'en i bakrutan just för att den är större och då får en större vy över himlen. Men där sitter ju också värmeslingorna.. Kan det störa ut mottagaren? Nu brukar ju inte fram- och bakrutor värmas upp med likadana slingor, men det skadar ju inte att fråga.

    Jag har provat med mottagaren i fönstret fram, för att se om det funkar bra. Inga större problem där, bara en gång när jag var mitt i Malmö så tappade den signalen. Men jag kommer inte vilja ha mottagaren på instrumentbrädan sen, installationen ska vara så osynlig som möjligt.
    1988 9000 turbo: En magentabrun räddningshistoria
    1993 900 TurboS cab - Rullande renovering utan projekttråd
    2022 Mini Cooper SE - Pendlarbil med sladd

  10. #10
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    2 180
    Citat Ursprungligen postat av znorc
    Citat Ursprungligen postat av zsh
    De som har värmare i framrutan och har gps där framme kan få problem med signal. Annars fungerar det fin fint.
    Där sa du något. Jag hade tänkt att placera gps'en i bakrutan just för att den är större och då får en större vy över himlen. Men där sitter ju också värmeslingorna.. Kan det störa ut mottagaren? Nu brukar ju inte fram- och bakrutor värmas upp med likadana slingor, men det skadar ju inte att fråga.

    Jag har provat med mottagaren i fönstret fram, för att se om det funkar bra. Inga större problem där, bara en gång när jag var mitt i Malmö så tappade den signalen. Men jag kommer inte vilja ha mottagaren på instrumentbrädan sen, installationen ska vara så osynlig som möjligt.
    de där bak lär inte störa, bara där framme eftersom de är som spindelnät typ..

  11. #11
    min gps-mottagare har ett hölje i just mörktonad plast. Den fungerar...
    9-3 Cab vector Jubilee TiD -06.
    9-3 SC vector TTID -09
    9-3 Viggen cupé 2002

  12. #12
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 037
    Medlem#
    1540
    Citat Ursprungligen postat av Klister
    min gps-mottagare har ett hölje i just mörktonad plast. Den fungerar...
    Och du tror inte den är anpassad för det? Och kanske inte att det är speciellt utvald plast med låg dämpning??
    Jag bara undrar....
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  13. #13
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 702
    Medlem#
    2378
    Vanlig tunn plast dämpar inte signalen. Däremot kan folie dämpa den. Finns det solfilm med folie?

  14. #14
    Kan säga så mycket som att både orginal samt eftermonterat GPS kan få stora problem vid monterin av proffs monterad solfilm!

    Anledningen är att i filmen som är av högre kvalite är tillverkad med en metalhinna i filmen!

    Men på enstaka ställen kan man montera en annan film på den rutan som antennen sitter på utan metalhinna! Då utan att det ger någon grad skillnad på nyansen som monteras på övriga rutor!

    Bara att fråga dessa montörer om det går att fixa!

    mvh
    Jörgen

  15. #15
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    2 418
    Vi har en VDO nagivator monterad där fram och tonade rutor runt om (inte jättemörk, sk kvalitetsfilm från MrCap eller liknande) och det har jag inte märkt några problem med. Vad som påverkar är vädret.
    Om du sparkar en tiger i baken, bör du vara beredd på att handskas med dess käftar

  16. #16
    Citat Ursprungligen postat av Mrs Z
    Vi har en VDO nagivator monterad där fram och tonade rutor runt om (inte jättemörk, sk kvalitetsfilm från MrCap eller liknande) och det har jag inte märkt några problem med. Vad som påverkar är vädret.
    Det kan variera på kvaliten på mottagaren!

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Tyresö
    Inlägg
    70
    Hej
    Tonade rutor är till för att reflektera uv ljus som värmer upp bilen innuti.
    Som reflexmaterial används guld i olika tjocklek som skärmar radiovågäror från sattelliterna. Kallas farads bur där inga radiovågor tränger in.
    Hälsningar
    Arof
    Lära från de som kan

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    238
    Hade min GPS-mottagare i bakrutan utan problem med värmeslingorna tills jag monterade fast den med medföljande magnet...

    Nu har jag istället en extern antenn som jag gömt under högtalargallret på intrumentbrädan. Fungerar sådär men tror att det mest beror på dålig kvalité på antennen.

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Inlägg
    674
    Min lille GPS-mus (jänkarna kallar det så) sitter me dubbelhäftande tejp framme på instrumentpanelen bredvid solsensorn. Funkar fint och brukar ha allt från 5 till 9 satelliter på den...konstigt nog aldrig över 9st.

    Fick ge runt 500 pix me frakt om ja inte minns fel. http://cgi.ebay.com/NEW-Holux-GM-210-US ... dZViewItem
    NG 9-3 1.8 biopower automat 2009

  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Inlägg
    674
    Hmm...vad jag ville ha sagt var att framrutan tonar man ju inte så där kan man ha den.
    NG 9-3 1.8 biopower automat 2009

Liknande ämnen

  1. Avbländbara backspeglar och tonade rutor...
    Av Mangon i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-09-13, 10:35
  2. Avbländare backspegel med tonade rutor?
    Av Bomben i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2011-09-13, 23:13
  3. Tonade rutor svart 9-5 SC?
    Av JSN i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-03-25, 10:47

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •