Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: ss-aero går i väggen vid 4000 rpm, (troligen löst)

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Född i Eskilstuna bor i Göteborg
    Inlägg
    502

    ss-aero går i väggen vid 4000 rpm, (troligen löst)

    Hej!

    Jag har bilat 85 mil genom hela Tyskland idag. Bilen har gått som en klocka: Det har varit ganska kallt runt 15-17 grader under hela resan.

    Efter ca 60 mil relativ lugn körning p.g.a. mycket trafik så uppenbarar sig en lång raka. Jag ligger i ca 150 på sexan och ger stumt. Motorn svarar direkt och drar jämt och fint upptill 4000 rpm ca 200 km/h där tar det tvärstopp. Jag släpper gasen och ger stumt igen med samma resultat.
    Tyvärr blev jag så stirrig att jag glömde kolla om laddtrycket försvann.

    Efter några mil prövade jag igen men nu utan problem. jag prövade sen ytterligare 3-4 ggr och felet kom inte tillbaka.

    Man är ju lite extra "skitnödig" efter vad som hände med sportsedans bil samt att jag själv sköt en kolv förra sommaren.

    Kan det vara något enkelt fel, typ att magnetventilen hänger sig eller dyl.?

    Jag kan ingenting om motorer ska jag tänka på något speciellt om det händer igen?

    Självfallet är bilen nyservad med nya stift etc.

    Mvh

    Thomas Alexanderson
    9-3 ss aero-04, Concept E85 343 hk.
    Livet är för kort för billig whisky och långsamma bilar.
    9-3 SS Aero VADÅ M3!

  2. #2
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 230

    Re: ss-aero går i väggen vid 4000 rpm, vad kan vara fel?

    Citat Ursprungligen postat av b10tax
    Efter ca 60 mil relativ lugn körning p.g.a. mycket trafik så uppenbarar sig en lång raka.

    Hej Thomas !

    Tyvär så kan jag inte hjälpa dig med det som hände,men jag undrar vilken väg åkte du via Tyskland när du nämner att det är mycket trafik ?

    Tack och hej .

    Mvh
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Fågelbrolandet
    Inlägg
    3 071
    Har du haft bilen hos Nordic? Dom kan ha lite hyss för sig Skämt å sido, jag hade något liknande på min 9,3a då vid 120 och gaspådrag då vill den inte mer. Stannar och startar om den funkar som vanligt. Rolf Uhr sa att det kunde vara en ventil som spökat.
    http://www.garaget.org/?car=144123
    SAAB är som en drink djävulsk och full med godsaker.

  4. #4
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 135
    Medlem#
    3409

    Re: ss-aero går i väggen vid 4000 rpm, vad kan vara fel?

    Citat Ursprungligen postat av b10tax
    Hej!

    Jag har bilat 85 mil genom hela Tyskland idag. Bilen har gått som en klocka: Det har varit ganska kallt runt 15-17 grader under hela resan.

    Efter ca 60 mil relativ lugn körning p.g.a. mycket trafik så uppenbarar sig en lång raka. Jag ligger i ca 150 på sexan och ger stumt. Motorn svarar direkt och drar jämt och fint upptill 4000 rpm ca 200 km/h där tar det tvärstopp. Jag släpper gasen och ger stumt igen med samma resultat.
    Tyvärr blev jag så stirrig att jag glömde kolla om laddtrycket försvann.

    Efter några mil prövade jag igen men nu utan problem. jag prövade sen ytterligare 3-4 ggr och felet kom inte tillbaka.

    Man är ju lite extra "skitnödig" efter vad som hände med sportsedans bil samt att jag själv sköt en kolv förra sommaren.

    Kan det vara något enkelt fel, typ att magnetventilen hänger sig eller dyl.?

    Jag kan ingenting om motorer ska jag tänka på något speciellt om det händer igen?

    Självfallet är bilen nyservad med nya stift etc.

    Mvh

    Thomas Alexanderson
    Det är inte så att du hade cruisecontrolen aktiverad när detta skedde.? isf kan den reagerat på detta först o sen stängt spjället då den är reglerad till 200kmh..

    Kan vara en orsak.

    Har det bara skett 1 gång.?
    / Robert Uhr
    900 2.3T GTR 660hp E85
    9-3SC 1.8t Bio 360hp
    9-5 2.3T "Solstad" 350hp Biopower

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Född i Eskilstuna bor i Göteborg
    Inlägg
    502

    Re: ss-aero går i väggen vid 4000 rpm, vad kan vara fel?

    Citat Ursprungligen postat av Robert@
    Citat Ursprungligen postat av b10tax
    Hej!

    Jag har bilat 85 mil genom hela Tyskland idag. Bilen har gått som en klocka: Det har varit ganska kallt runt 15-17 grader under hela resan.

    Efter ca 60 mil relativ lugn körning p.g.a. mycket trafik så uppenbarar sig en lång raka. Jag ligger i ca 150 på sexan och ger stumt. Motorn svarar direkt och drar jämt och fint upptill 4000 rpm ca 200 km/h där tar det tvärstopp. Jag släpper gasen och ger stumt igen med samma resultat.
    Tyvärr blev jag så stirrig att jag glömde kolla om laddtrycket försvann.

    Efter några mil prövade jag igen men nu utan problem. jag prövade sen ytterligare 3-4 ggr och felet kom inte tillbaka.

    Man är ju lite extra "skitnödig" efter vad som hände med sportsedans bil samt att jag själv sköt en kolv förra sommaren.

    Kan det vara något enkelt fel, typ att magnetventilen hänger sig eller dyl.?

    Jag kan ingenting om motorer ska jag tänka på något speciellt om det händer igen?

    Självfallet är bilen nyservad med nya stift etc.

    Mvh

    Thomas Alexanderson
    Det är inte så att du hade cruisecontrolen aktiverad när detta skedde.? isf kan den reagerat på detta först o sen stängt spjället då den är reglerad till 200kmh..

    Kan vara en orsak.

    Har det bara skett 1 gång.?
    Hej Robban!

    Jo, jag hade cruisekontrollen pa men i 150. Sen drog den fint upptill 200 där det tog stopp. Ja, det har bara hänt 1 gang.

    Mvh

    Thomas
    9-3 ss aero-04, Concept E85 343 hk.
    Livet är för kort för billig whisky och långsamma bilar.
    9-3 SS Aero VADÅ M3!

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Född i Eskilstuna bor i Göteborg
    Inlägg
    502

    Re: ss-aero går i väggen vid 4000 rpm, vad kan vara fel?

    Citat Ursprungligen postat av Aero++
    Citat Ursprungligen postat av b10tax
    Efter ca 60 mil relativ lugn körning p.g.a. mycket trafik så uppenbarar sig en lång raka.

    Hej Thomas !

    Tyvär så kan jag inte hjälpa dig med det som hände,men jag undrar vilken väg åkte du via Tyskland när du nämner att det är mycket trafik ?

    Tack och hej .

    Mvh
    Hej Kemal!

    Det var inte mycket trafik om man menar husvagnskaravaner o dyl.
    Vad jag menar är att i Norra Tyskland runt Lübeck Hamburg sa är det inte sa manga tillfällen att köra 200+. Vid tvafilig väg kör jag ogärna 200 i vänsterfilen om högerfilen ligger i 130. Alltid är det nagon som plötsligt svänger ut i omkörningsfilen i 130.

    I södra Tyskland blir det dock glesare med trafik.

    Mvh

    Thomas
    9-3 ss aero-04, Concept E85 343 hk.
    Livet är för kort för billig whisky och långsamma bilar.
    9-3 SS Aero VADÅ M3!

  7. #7
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 135
    Medlem#
    3409

    Re: ss-aero går i väggen vid 4000 rpm, vad kan vara fel?

    Citat Ursprungligen postat av b10tax
    Citat Ursprungligen postat av Aero++
    Citat Ursprungligen postat av b10tax
    Efter ca 60 mil relativ lugn körning p.g.a. mycket trafik så uppenbarar sig en lång raka.

    Hej Thomas !

    Tyvär så kan jag inte hjälpa dig med det som hände,men jag undrar vilken väg åkte du via Tyskland när du nämner att det är mycket trafik ?

    Tack och hej .

    Mvh
    Hej Kemal!

    Det var inte mycket trafik om man menar husvagnskaravaner o dyl.
    Vad jag menar är att i Norra Tyskland runt Lübeck Hamburg sa är det inte sa manga tillfällen att köra 200+. Vid tvafilig väg kör jag ogärna 200 i vänsterfilen om högerfilen ligger i 130. Alltid är det nagon som plötsligt svänger ut i omkörningsfilen i 130.

    I södra Tyskland blir det dock glesare med trafik.

    Mvh

    Thomas
    Alla ska ner o sommar semesterhandla upp barskåpen. de lär som sagt avta lite efter Lubeck..
    / Robert Uhr
    900 2.3T GTR 660hp E85
    9-3SC 1.8t Bio 360hp
    9-5 2.3T "Solstad" 350hp Biopower

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Född i Eskilstuna bor i Göteborg
    Inlägg
    502

    Re: ss-aero går i väggen vid 4000 rpm, (troligen löst)

    Citat Ursprungligen postat av Robert@

    Det är inte så att du hade cruisecontrolen aktiverad när detta skedde.? isf kan den reagerat på detta först o sen stängt spjället då den är reglerad till 200kmh..

    Kan vara en orsak.

    Har det bara skett 1 gång.?
    Hej igen!

    Dagen efter var jag ute och provade igen. Nu gick den riktigt illa. Nu la den av vid lite olika varvtal pa bade fyran, femman och sexan. Jag passade pa och stannade hos "hjortarna" i Sankt Gallen. Tech 2:an visade inga som helst fel. Check Engine har aldrig lyst.

    Vi resonerade fram och tillbaka och kom fram till att det mest troliga är magnetventilen. 750:- inklusive montering var inte sa farligt ända. Vad kostar en magnetventil i Sverige? Förresten tur att magnetventil heter samma sak pè tyska!

    Jag är som sagt i Schweiz med fartkameror överallt sa jag har inte haft tillfälle att prova mer en än gang upptill 200 km/h och da gick det fint.

    Jag tror jag är inne pa min tredje magnetventil pa 2 ar. Slits den mycket av trimmet? Det känns nästan sa att man maste byta ventil när man byter olja.

    P.S Jag kan berätta att Hirsch har börjat sälja ett bilmärke till nämligen Lamborghini! D.S.

    Det känns som ett riktigt lyft för bilmärket att sta i samma lokaler som Saab!

    Mvh

    Thomas Alexanderson
    9-3 ss aero-04, Concept E85 343 hk.
    Livet är för kort för billig whisky och långsamma bilar.
    9-3 SS Aero VADÅ M3!

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    71
    Köpte min aero idag, och den är chippad hos bsr. Det är svärfar som har haft bilen tidigare och den har samma strul. han lämnade in den på chipdepån och dom konstaterade att det var magnet ventilen. Man kan byta den själv sa dom men det ska du inte göra då du måste återställa alla fel medelandena som datorn har osv. Så du måste vara hos dem för att göra det.

    mvh
    Saab 9-3 Aero -04 Garaget

Liknande ämnen

  1. Behöver hjälp att utreda misständningar*Troligen löst*
    Av Magnus84 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2011-07-14, 15:02
  2. Gå in i väggen....
    Av airflowfredde i forum Off Topic
    Svar: 33
    Senaste inlägg: 2009-11-07, 00:31
  3. Dåliga spännrullar (Vattenpumpen troligen boven) LÖST
    Av SuperFaCeR i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2007-08-16, 22:59
  4. Limp home mitt i omkörning.. Vad göra nu? Troligen löst
    Av adj i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2007-07-27, 05:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •