Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Bilen startar inte, står och "klickar" NG9-3

  1. #1

    Bilen startar inte, står och "klickar" NG9-3

    Tjena,

    Behöver verkligen hjälp med detta. Bilen har gått fint hela tiden men när jag skulle köra iväg imorse så blev det strul. När jag sätter i nyckeln och vrider om så står den bara och klickar typ. Två snabba klick, lite paus, två snabba klick, osv osv. Vet inte om det spelar nån roll men tänkte det var lika bra att skriva iaf. Dessutom så får jag nytt felmeddelande nästan varje gång. Vid ett försök så fick jag fel på höger framljus, nästa gång höger framljus, nästa gång att ABS'en var ur funktion, nästa gång att antispinnen var ur funktion, nästa gång att krockkudden var ur funktion, och som avslutning så får jag nu att det är ett immobiliseringsfel.
    Tyvärr känner jag ingen som jag kan ringa och komma o kolla på den så jag hoppas verkligen att ni här kan hjälpa mig och komma på vad som kan vara fel. Miljarders tack på förhand!
    9-3 SS 2.0T '03

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    424

    Re: Bilen startar inte, står och "klickar", olika

    Citat Ursprungligen postat av Suedish
    Tjena,

    Behöver verkligen hjälp med detta. Bilen har gått fint hela tiden men när jag skulle köra iväg imorse så blev det strul. När jag sätter i nyckeln och vrider om så står den bara och klickar typ. Två snabba klick, lite paus, två snabba klick, osv osv. Vet inte om det spelar nån roll men tänkte det var lika bra att skriva iaf. Dessutom så får jag nytt felmeddelande nästan varje gång. Vid ett försök så fick jag fel på höger framljus, nästa gång höger framljus, nästa gång att ABS'en var ur funktion, nästa gång att antispinnen var ur funktion, nästa gång att krockkudden var ur funktion, och som avslutning så får jag nu att det är ett immobiliseringsfel.
    Tyvärr känner jag ingen som jag kan ringa och komma o kolla på den så jag hoppas verkligen att ni här kan hjälpa mig och komma på vad som kan vara fel. Miljarders tack på förhand!
    Gissning: Kan det vara batteriet?
    9-5 Griffin 3.0 V6 1999

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Östhammar
    Inlägg
    1 328
    Helt klart batteriet som är dött.
    Saab 9-5 SE / Aero-04 "look alike"

    http://www.garaget.org/?car=12197

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Tibro
    Inlägg
    363
    Som sagt batteriet, ladda lr köp nytt. Kan även vara jorkabeln som sitter lite löst.

    //Mvh TP
    Saab 9000 Monte Carlo
    STCS Medlems nr: 6647
    http://www.garaget.org/samuelsson_123

  5. #5
    Tack för svaren! Jag tror jag anar en röd tråd här ..
    Ska prova med ett nytt batteri och se om det blir bättring. Fast är det inte konstigt att när jag har nyckeln i så går stereon igång som vanligt? Fast iofs, det känns mer som att den drar igång en högtalare i taget istället för alla samtidigt som den alltid gjort, är som att det inte finns tillräckligt med kräm nu. Det kommer säkert funka med nytt batteri, postar igen när jag gjort det. Tack återigen.
    9-3 SS 2.0T '03

  6. #6
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    Citat Ursprungligen postat av Suedish
    Tack för svaren! Jag tror jag anar en röd tråd här ..
    Ska prova med ett nytt batteri och se om det blir bättring. Fast är det inte konstigt att när jag har nyckeln i så går stereon igång som vanligt? Fast iofs, det känns mer som att den drar igång en högtalare i taget istället för alla samtidigt som den alltid gjort, är som att det inte finns tillräckligt med kräm nu. Det kommer säkert funka med nytt batteri, postar igen när jag gjort det. Tack återigen.
    Prova med startkablar.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  7. #7
    Sådär. Det gick faktiskt inte med startkablar. Så det är ju inte batteriet .. vad kan det då vara?
    9-3 SS 2.0T '03

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Tranås
    Inlägg
    454
    Finns det inte en massa trådar om "nyckelhaverier" på tidiga SS:er?
    Kan det vara nått sånt?
    Sök lite får Du se (läsa).....

    (För Du kollade väl kabelanslutningarnas BÅDA ändar när Ni kablade?)

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Mölnlycke
    Inlägg
    37
    Fel på tändningslåset.
    Vanligt fel på 9/3 ss.

    Har en kompis som har massa olika felmeddelanden hela tiden och det beror på tändningslåset.

    Kolla trådar med tändningslås här på forumet.

    Mvh Magnus
    Saab 9/5 aero -01 med nordic steg 2
    Nu även dieselsnorkel

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    424
    Citat Ursprungligen postat av Suedish
    Sådär. Det gick faktiskt inte med startkablar. Så det är ju inte batteriet .. vad kan det då vara?
    Fast att det inte fungerar med startkablar utesluter inte att batteriet är dött eftersom det kan vara helslut och då är det nytt batteri som gäller.
    9-5 Griffin 3.0 V6 1999

  11. #11
    Tänkte precis på det också, så jag var iväg och köpte ett nytt batteri. Ska byta det så fort jag kommer hem från jobbet så ska vi se. Läste en tråd där postaren hade exakt - på pricken - samma symptom som jag har och då var det ett nytt batteri som gjorde susen. Så jag håller tummarna
    9-3 SS 2.0T '03

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    29
    Hämta 10'ans ringnyckel och lossa batteripolen en stund.
    Låt den ligga av ett par minuter, sedan anslut den igen.
    Gör ett nytt startförsök.

    Har räddat mig många gånger !!!

    /Mats

  13. #13
    Nytt batteri gjorde susen! Startade på en gång, så problemet är löst. Tack för hjälpen och alla snabba svar, hade faktiskt inte provat batteriet själv eftersom stereon funkade tex, men ni hade stenkoll!
    9-3 SS 2.0T '03

Liknande ämnen

  1. Startar ej. Relä klickar, motorfläkten går igång, instrumentpanel död, OG9-5
    Av Patrullmakrillen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2020-07-03, 17:01
  2. 9-3 aero som inte startar. startmotor klickar bara..
    Av AndersM i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-11-20, 20:27
  3. [LÖST] Bilen startar inte (ibland), tänder inte? 9000 2,3T '92
    Av helvetes i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2008-09-09, 11:04
  4. [LÖST] Startar inte men klickar OG9-5
    Av El Wimpo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-09-24, 16:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •