Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Hjälp!? vad händer om glt ligger lite lite för högt? slöö

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    116

    Hjälp!? vad händer om glt ligger lite lite för högt? slöö

    mitt glt ligger på ca 0.40 och ska ligga på 0,35 kan det göra att bilen går dåligt?

    den känns väldigt slö på 3:an och uppåt mot de högre växlarna, först kommer en liten knuff ca 1 sek för att sen låta som de blöddrar (tar emot), laddtrycket svajjar mellan 1,2 - 0,7 bar




    kan det vara så att den öppnar WG för att glt är för högt och släpper ut avgas trycket där igenom.. och därav som det går så dåligt

    känns och låter som om turbon trycker på men att motorn bromsas ner, tex. av att avgaserna inte flödar genom grenrör/turbo..




    Om man accelerar 1an, 2an och sen lägger i 3an så börjar den bara blöddra där :S

    ingen turbo knuff alls i den nu "den går som en 2,0 sug motor typ"


    händer någon enstaka gång att den går som den ska, känns som den går på 3 cylindrar ibland, som på tomgång vid varm motor missar den på en cyl, sen speciellt när man trycker pedalen i bott.. kan det vara så att DI börjar ge upp och möjligtvis LMM nu också? =(

    "ska åka till en vän som jobbar på saab och låna en test DI så får man se om det ändrar sig något"


    sen dubbeldumpar den genom avlastningsventilen om man har lågt laddtryck när man kopplar ur och ger svarta rök puffar bakom (då den gör så skuttar sig bilen framåt

    _____testat osv.______

    Btr 3bar (provat med flera olika BTR.), alla vakumslangar bytta, sett över tryckslangar (provtryckt), ny bytt lambda, ny AV, avgas är 3" från turbo med JT fullflödes, ingen katt, komptestad "11,5 lägsta - 12,5 högsta - komp testad med kall motor", öppet JR luftfilter under v.framskärm.. J-K chip bränsle + tändning, röd apc-box, nya tändstift

    ----------------------------

    känns riktigt tråkigt när den går så här och man har felsökt så mycket men endå inte hittat felet..

    Mycket tackssam för hjälp!
    Tack på förhand! Mvh Frank
    Livet är som en bira, de tar slut förr eller senare xD, så lev livet när du har chansen!

    >> <html> http://www.garaget.org/?car=28003 </html> <<

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Långaryd
    Inlägg
    1 255
    Medlem#
    6069
    Det är straffet för att du kör utan katt...
    96 DE LUXE -61, Volvo V60 T6 -11

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    116
    antagligen :P men då måste det straffat mig redan då ja började få funderingar om att sätta ersättningsrör där
    Livet är som en bira, de tar slut förr eller senare xD, så lev livet när du har chansen!

    >> <html> http://www.garaget.org/?car=28003 </html> <<

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    116
    här händer det inte mkt .. problemet kvarstår

    tackssam för hjälp om vad det kan vara för fel
    Livet är som en bira, de tar slut förr eller senare xD, så lev livet när du har chansen!

    >> <html> http://www.garaget.org/?car=28003 </html> <<

  5. #5
    Hej!

    Har du provat med en annan DI-kassett eller?
    SAAB 9000 2,3T/225 -98, Valmet 901 -88

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    116
    jo, köpt ny di-kasett, ny lmm och nya tryckslangar/vakumslangar, säkert nått billigt skit fel man bara undgått o upptäcka ;(
    Livet är som en bira, de tar slut förr eller senare xD, så lev livet när du har chansen!

    >> <html> http://www.garaget.org/?car=28003 </html> <<

  7. #7
    Missar den fortfarande på en cylinder efter att du bytt DI?

    I så fall lutar det väl nästan åt att nån spridare är knasig.
    SAAB 9000 2,3T/225 -98, Valmet 901 -88

  8. #8
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 258
    Medlem#
    3186
    Läckage efter LMM kanske?
    ///Mackanized
    Tillbaka

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    116
    ingen skillnad efter DI kasett byte, nästan säker på att det är en luftläcka, får nya silicone tryckslangar slangar till slutet av månaden från lmm till insuget m.m. så då har det förhoppningsvis fixat sig
    Livet är som en bira, de tar slut förr eller senare xD, så lev livet när du har chansen!

    >> <html> http://www.garaget.org/?car=28003 </html> <<

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    313
    Jag kanske missat det, men vad pratar vi om för bil?

    + en grej till som troligen är gjord, tändstift?

    Lycka till me slangarna, hoppas de löser sig.

    Edit: BTR du använder är väl den som SW är anpassad till?

    Mvh Stefan
    OG9-3 AERO BIOPOWER -01 No more.
    OG900T16 CAB -87
    STCS Medlem 6415

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    116
    finns en länk till garaget.org i min signatur^^
    tändstift är bytt nyligen (samtidigt som jag bytte DI kasetten)^^

    tackar^^ hoppas de jag med kommer bli lycklig som fan då tills nästa grejj går sönder

    Saab 9000 T16 -1990:a
    b202l motor
    med saab original trim (röda di/apc boxen och 3bar BTR monterat då den såldes ny)

    doc. chippad hos JK, men den har gått riktigt bra tidigare, sen byttes turbo på den, och därefter gick den som en snigel därför som jag hade ställt en fundering på om det kunde ha med grundladdtrycket o göra om de var fel, men det är justerat nu och den har jämnt laddtryck (till skillnad mot innan)

    tidigare pendlade den mellan 0,6 och 1.1 bar helatiden upp o ner
    men nu ligger det stabilt efter justeringen på ca 1.1 bar

    men går som en snigel med tungt skal endå ska man skratta eller gråta? haft massa problem med att effekten springer iväg till o från helatiden sen ja köpte den (sen var turbo'n i stort sett rasad då jag köpte bilen "dröjjde inte länge innan de började ryka" och så fick jag tag på en fabriksny turbo för 3500:- , men ehm, den höll ca 900 mil sen var de rökridååer bakom mig igen , den byttes och nu sitter en bättre beg i, antar att turbon övervarvat på grund av luftläkage den försökt kompensera med att pressa mer o mer luft (men de försvinner någon stanns på vägen mellan turbo/insug) min teori om det <<<

    får se om den teori'n stämmer då ja får dem nya tryckslangarna nu snart, så om inte de är dem så blir det i alla fall lite mer pynt under huven :P "får se de positivt" så man inte blir mer galen på bilen än man redan är just nu
    Livet är som en bira, de tar slut förr eller senare xD, så lev livet när du har chansen!

    >> <html> http://www.garaget.org/?car=28003 </html> <<

Liknande ämnen

  1. Vattentempen ligger lite lågt. Varför?
    Av ooskr i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2012-12-19, 20:57
  2. För högt laddtryck vid varm motor, för lite vid kall
    Av Jonas-L i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-09-14, 17:18
  3. Bromsen ligger på lite grann - vad gör jag åt det?
    Av JorisS i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-03-26, 20:19
  4. Lite Högt Laddtryck för att vara OG9-3?
    Av ZoreX i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-09-25, 09:30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •