Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Steg 3 chip utan 3" och sportkat?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2005
    Inlägg
    24

    Steg 3 chip utan 3" och sportkat?

    Jag är i köptankar av ett steg 3 chip till en ng900 men vill börja med att endast chiptrimma. Jag vill hoppa över steg 1 och 2 med anledning av att jag planerar att köpa 3" med sportkat till hösten.

    Frågan är vad händer om jag kör med steg 3 utan resterande delar? Vad kan hända med motorn? har läst en del om att mottrycket kommer bli för stort vilket resulterar i att motorn kommer gå varmare. Går det att köra så? Vad kan komma att hända?

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Eskilstuna.
    Inlägg
    659

    Re: Steg 3 chip utan 3" och sportkat?

    Citat Ursprungligen postat av xtreme
    Jag är i köptankar av ett steg 3 chip till en ng900 men vill börja med att endast chiptrimma. Jag vill hoppa över steg 1 och 2 med anledning av att jag planerar att köpa 3" med sportkat till hösten.

    Frågan är vad händer om jag kör med steg 3 utan resterande delar? Vad kan hända med motorn? har läst en del om att mottrycket kommer bli för stort vilket resulterar i att motorn kommer gå varmare. Går det att köra så? Vad kan komma att hända?
    Din motor kan bli för varm eftersom avgaserna inte kan evakueras utan större DP & race / sportkatt.
    Din motor kan t.o.m skära / rasa.
    Sen tror jag inte du får ens nära samma effekt som utlovas utan hårdvaran då maskinen lär backa då den börjar spika.

  3. #3
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 910
    Medlem#
    2959
    Att köra med St3 mjukvara och original hårdvara rekommenderas INTE rent generellt. Hör med din trimleverantör om just deras specifika mjukvara kommer att funka med original hårdvara för att vara på den säkra sidan.

    I övrigt brukar de seriösa leverantörerna sälja St1 mjukvara och sedan uppgradera den till St3 för en symbolisk summa när man i ett senare skede har bytt hårdvaran.

  4. #4
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 091
    Medlem#
    1941
    Vore det ändå inte bättre att börja med hårdvaran nu för att sedan till hösten införskaffa mjukvaran?

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2005
    Inlägg
    24
    jo, jag har även ringt till bland annat maptun. De säger att det kommer fungera, även om motorn kommer gå varm. Det ska var okej så länge man inte trycker fullt på höga växlar under lång tid. Som ni säger så blir mottrycket mycket större när mer gaser vill ut. Det kanske inte är värt de ca 1500 som det kostar att uppgradera mellan stegen.


    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941
    Vore det ändå inte bättre att börja med hårdvaran nu för att sedan till hösten införskaffa mjukvaran?
    Jo det är ju ett sätt att se på det med, men man vill ju åt de extra hästarna ;D


    Sedan har jag en fråga, OT förvisso men är det märkbar prestandaskillnad mellan race och stportkat. Blir SBP lika glada för bägge?

  6. #6
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 027
    Medlem#
    6220
    Varför trimma när man inte kan använda ponnysarna till fullo?

    Vänta med mjukvaran tills du har hårdvaran. Så sover du nog bättre om natten oxå.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Södra Dalarna
    Inlägg
    498
    Medlem#
    107

    Re: Steg 3 chip utan 3" och sportkat?

    Citat Ursprungligen postat av xtreme
    Jag är i köptankar av ett steg 3 chip till en ng900 men vill börja med att endast chiptrimma. Jag vill hoppa över steg 1 och 2 med anledning av att jag planerar att köpa 3" med sportkat till hösten.

    Frågan är vad händer om jag kör med steg 3 utan resterande delar? Vad kan hända med motorn? har läst en del om att mottrycket kommer bli för stort vilket resulterar i att motorn kommer gå varmare. Går det att köra så? Vad kan komma att hända?
    min 9000cs-96 har en box som laddar ca 1,4bar (1,2 bar just nu då) till vartstoppet (vet inte vad steg 3 laddar) jag har ej bytt downpipe o cat..endast luftfilter utflyttat till v-skärmhus..sen sista ljudämparn bortplockt( pgr rost) så ut från mellan dämparn går det 3 tum hela vägen.. jag har ej kört snällt med min motor den går för det mesta på så mycket laddtryck den kan få..1,5 år har det blivit så men bara man
    får klart av "regeringen" så köper jag de andra grejor. bilen funkar ändå utan det där röret. märker hon....
    så på min motorn går det än
    /steffe
    9-3 verII -04 175hk

  8. #8
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 091
    Medlem#
    1941
    Citat Ursprungligen postat av xtreme
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941
    Vore det ändå inte bättre att börja med hårdvaran nu för att sedan till hösten införskaffa mjukvaran?
    Jo det är ju ett sätt att se på det med, men man vill ju åt de extra hästarna ;D
    Jo men du kommer troligen få rappare karaktär bara genom att byta till ett flödigare avgassystem. Så det blir lite som ett enkelt "steg1". Går du denna & enligt mig rätta väg, så slipper du stressa materialet i maskinen. För även om du vill åt hästarna med steg3 programvara så kommer de vara stramt tämjda då du ändå inte kan stå på för fullt utan att riskera att få haveri.

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Hässleholm
    Inlägg
    211
    Kör på hårdvaran först, onödigt att köra sönder grejor för att man är otålig Även om det känns jobbigt ibland

    Mvh Daniel

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 283
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941
    För även om du vill åt hästarna med steg3 programvara så kommer de vara stramt tämjda då du ändå inte kan stå på för fullt utan att riskera att få haveri.
    Den fråga man kan ställa sig är hur länge man kan stå på för fullt utan att riskera motorskador.
    Klarar motorn 1sek, 5sek, 20sek eller 1min fullgaskörning med steg 1 hårdvara och steg 3 programvara ?

    20sek fullgaskörning med st3 är ganska länge (det går fort) på Svenska vägar.
    Om man undviker motorvägrace, bankörning och husvagnsdragning är det väldigt ovanligt med fullgasrepor över 15-20sek
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2005
    Inlägg
    24
    [quote=Urban 1041]
    Citat Ursprungligen postat av "Fredrik / 1941":13jlvy53
    För även om du vill åt hästarna med steg3 programvara så kommer de vara stramt tämjda då du ändå inte kan stå på för fullt utan att riskera att få haveri.
    Den fråga man kan ställa sig är hur länge man kan stå på för fullt utan att riskera motorskador.
    Klarar motorn 1sek, 5sek, 20sek eller 1min fullgaskörning med steg 1 hårdvara och steg 3 programvara ?

    20sek fullgaskörning med st3 är ganska länge (det går fort) på Svenska vägar.
    Om man undviker motorvägrace, bankörning och husvagnsdragning är det väldigt ovanligt med fullgasrepor över 15-20sek[/quote:13jlvy53]


    Jo det skulle vara intressant och veta. Trimfirmorna påstår att T5 motorerna är tåliga mot dessa påfrestningar, men det vet jag ju inte om man kan lita på.

    Det låter onekligen som om det är bäst att satsa på 3" först, ska man köpa sport eller racekat? priskillnaden blir ca 700:- Tycker SBP olika om dessa?

    För övrigt kom jag precis hem från nattracet i stockholm, var föjlebil till en polare. Gatebil var där med taxin och gasade, visserligen på trailer men ändå häftigt. Polisen blev glada och frågvisa ^^

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Eskilstuna.
    Inlägg
    659
    Ska du trimma mycket mer än 300hk så satsa på racekatt, annars duger sport.

Liknande ämnen

  1. Kombinera JT 3" sportkat med Ferrita 2,5" catback?
    Av SAAB90 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-03-02, 21:53
  2. 3" avgas utan chip
    Av Marcus89 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-03-09, 20:33
  3. BSR steg två chip, Ok att bygga 3" DP?
    Av Fatboy i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-06-01, 19:23
  4. 3" avgas utan chip-trim??
    Av Rödöra i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-01-15, 21:46
  5. Steg 1 kontra steg 2 chip
    Av BBR i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-10-02, 21:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •