Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Vad är den svagaste delen på en 9000 låda !

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2006
    Inlägg
    62

    Vad är den svagaste delen på en 9000 låda !

    tänkte höra vad den klenaste delen på min v-låda är då bilen är en 94 9000cs 2,3ltt och jag hörde att det var slutväxeln som var den svaga länken så jag fick rekomenderat att inte köra på låga växlar och högt vrid!

    så jag tänkte höra här vad är det man ska undvika och hur mycke tål den och vad är den svaga länken!

    förutom kopplingen som nu är bytt!

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Tibro
    Inlägg
    362

    Re: Vad är den svagaste delen på en 9000 låda !

    Citat Ursprungligen postat av Rullen
    tänkte höra vad den klenaste delen på min v-låda är då bilen är en 94 9000cs 2,3ltt och jag hörde att det var slutväxeln som var den svaga länken så jag fick rekomenderat att inte köra på låga växlar och högt vrid!

    så jag tänkte höra här vad är det man ska undvika och hur mycke tål den och vad är den svaga länken!

    förutom kopplingen som nu är bytt!
    jag hade en 9000, upptäckte de att man bör undvika att spinna, säger sig ju självt. och ha ej blyfot på ettan samt tvåans vxl. Då de blir sånt fruktansvärt vrid i lådan, spec om bilen är trimmad också. Skrota själkv tre lådor förra sommaren, är på väg mot fjärde på 9-5:an

    //Mvh TP
    Saab 9000 Monte Carlo
    STCS Medlems nr: 6647
    http://www.garaget.org/samuelsson_123

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2006
    Inlägg
    62
    så det är när man har mycke vrid på hjulen som är det viktiga att undvika ?

    så det är diffen som ger sig först ??

    hadde isåfall en tanke om det går att byta slutväxel/diffen till nån annan eller en eftermarknads drev om den är så dålig!

    skulle ju inte ha nått emot att få ner varven med typ 20-25% på alla växlar! om det typ är kronhjulet eller nått som är det som ryker först!

    eller finns det ingen som säljer sånt till humana priser ?

  4. #4
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 109
    Medlem#
    2555
    Kort och gott, dom är 2-axlade och flexar för mycket samt att husen är klena...
    Finns liksom inte så mycket att göra än att renovera ofta, då kanske man klarar sig.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2006
    Inlägg
    62
    vilka drev är det som går oftast/lättast på de lådorna och är det inte lika dyrt och jobbit att renovera en den lådan som sitter som att byta till en beg låda ?

    och går det inte att bara byta det drevet som går till ett starkare ??

    (tänkte om det passa från nån annan låda eller om det det fans förstärkta drev till olika motorsporter ?)

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    1 113
    Det sitter en kraftigare diff i nyare som kom -97 nångång.

    En fräsch låda utan glapp håller ganska bra men problemet är att folk ofta byter till gamla glappa från skroten när deras går sönder.

    En låda med lågre utväxling är inte fel till de bilarna men jag är inte säker på vad de har för beteckning.

    mvh
    Dennis Mollberg
    Saab 96 -73 b202 turbo

  7. #7
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 109
    Medlem#
    2555
    Citat Ursprungligen postat av T16

    En låda med lågre utväxling är inte fel till de bilarna men jag är inte säker på vad de har för beteckning.

    mvh
    Kan rekommenderas.
    54 xxx står det på dom.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Landskrona
    Inlägg
    2 942
    Det var väl inte en kraftigare diff - bara en annan design som minskar brytkrafterna (symmetrisk istället för asymmetrisk...) Sen kom den växellådan nån gång under -96.
    Bruksbil: Opel Insignia med A20NHT. Busbil: Mazda MX-5 -91
    Största problemet med stämningen på detta forum är det lilla antal personer som ideligen klagar över stämningen.

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    1 113
    Har den annan beteckning?
    Dennis Mollberg
    Saab 96 -73 b202 turbo

Liknande ämnen

  1. Vad heter denna delen?
    Av virtsn i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-04-13, 23:19
  2. Har FAQ-delen krymt?
    Av Blommas i forum Forum-/Hemsiderelaterat
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-12-14, 22:55
  3. Ang. FAQ delen av forumet.
    Av agrrrr i forum Forum-/Hemsiderelaterat
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-06-18, 18:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •