Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Endast GLT laddtryck i turbon

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Stockholm / Täby
    Inlägg
    55

    Endast GLT laddtryck i turbon

    Så då var det dags att lunka på med endast GLT igen, förra gången var det DI modulen gången innan MV, börjar bli trött på att bara chansa!

    Bilen går som en klocka varken fortare eller långsammare och endast på GLT, mätaren går upp till första av dom streckade röda markeringarna.
    Har provat att rycka säkrings 24 för att koppla ur APC’n, det blir absolut ingen skillnad!
    Har provat att rycka WG slangen till MV, turbo’n börjar då tokladda till skyddet bryter (är dock osäker om trycket känns stabilt men den laddar i fall mer än vad den ska så det känns ju OK).
    Har provat blåstestet på magnetventilen och låta spolarna dra åt båda hållen med 12V, vilket hörs och känns att det fungerar (vet dock inte om det garanterar att den är hel, då ska den ju svänga med 100Hz).
    Så om antar att ovanstående fungerar tills vidare, eller nån som har något mer förslag?

    Vilka övriga bitar påverkar turbotrycket?
    DI’n har bytts för ca:1 år sedan men det är ju ingen garanti?
    Är varvtalsgivaren inblandad?
    Vilka andra givare är inbladade?
    Det pratas mycket om att provtrycka och slangar (alla slangar verkar sitta på rätt plats och (se) fräscha ut, måsta man ha mätare till detta eller räcker det med att pumpa upp nått tryck med en pump och mäta eller? Och var och vad ska man se i sådana fall se, har märkt att magnetventilen knappast plattsar i en ubåtstätning ens när det är garanterat hel!
    Vilka andra saker ska jag kolla, har för mig att jag sett en lista på forumet men hittar den inte igen!

    Snälla hjälp snarast innan det bär iväg på semster, Villl haaa meeer tryckkk!

    Bil enligt nedan!
    9000CSE 2,3T (T5?) -97, NordicUhr Steg2
    If you see a light in the tunnel,
    beware it’s just another train! :-)

  2. #2
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 096
    Medlem#
    2555
    Säkring nr 5 till mv då?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Stockholm / Täby
    Inlägg
    55

    Laddar bara GLT eller är det orginaltryck?

    Säkring 5 är väldigt hel, men tack för tippset!

    Har börjat fundera på om den faktiskt ger mer än GLT, kommer inte ihåg hur långt mätare ska gå då den är original, någon som vet? Nu kommer den ju precis upp till första röda strecket!

    WG är nu testad, den fungera och reglerar

    Å så en sist fråga alla som pratar hur mycket laddtryck hit och laddtryck dit, hur vet ni det så exakt, har ni installerat så detaljerade mätare eller?

    PLS help!
    9000CSE 2,3T (T5?) -97, NordicUhr Steg2
    If you see a light in the tunnel,
    beware it’s just another train! :-)

  4. #4
    Steg 6 kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    6 960
    Medlem#
    6220
    Hej!

    Orginal så ska mätaren komma precis till rött någon millimeter in på det röda. Men som det står i din signatur så har du ju ett steg 2 då ska det antar ja ladda lite mer. Och det bästa är att installera en graderad laddmätare då ser du exakt vad den laddar. då man inte helt ska stirra blint på mätaren i bilen. Dock så vissar ju mätaren i bilen verkligt laddtryck på en T5 motor om ja förståt det rätt.

    Har du provbytt MV?
    Kollat över alla vaccum slangar? och bytt dom som ser dåliga ut?

    Till sist ta kontakt med din trimleverantör om problemen kvarstår.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  5. #5
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 767

    Re: Endast GLT laddtryck i turbon

    Citat Ursprungligen postat av Icarus
    Vilka andra saker ska jag kolla, har för mig att jag sett en lista på forumet men hittar den inte igen!
    Denna kanske?
    http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=88691

    Å så en sist fråga alla som pratar hur mycket laddtryck hit och laddtryck dit, hur vet ni det så exakt, har ni installerat så detaljerade mätare eller?
    Graderad mätare är ett måste i sådanhär lägen...låna eller köp.

    MVH Jonas

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Stockholm / Täby
    Inlägg
    55

    Dåligt turbotryck / magnetventilen låter även då motorn är a

    Har nu begravt örat lite närmare magnetventilen och upptäckt att den verkar surra så fort tändningen slås på (utan att motorn går), den surrar inte speciellt högljutt men ändå så verkar den leva om utan något som helst tryck!
    Borde den inte vara helt tyst när motorn inte går?

    Gissar att detta borde innebära att APC’n får fel signaler eller att APC löper amok!
    Hur kollar (mäter?) jag tryckgivare / var sitter den?

    Knacksensorn kollas med att den berömda spikdioden monteras eller? Var sitter sensorn?
    9000CSE 2,3T (T5?) -97, NordicUhr Steg2
    If you see a light in the tunnel,
    beware it’s just another train! :-)

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    258
    Tja, du kan ju Ohm-mäta MV...runt 3.2Ohm har jag för mig det skall vara.
    Saab 9-5 Aero Sportkombi -04. Numera Gazer3312-anpassade chips.
    Såld:9000 CSE 2.3 Turbo 1998, Orginal 225Hk, numera en påse med nordiska anpassade räkchips.

  8. #8
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 767

    Re: Dåligt turbotryck / magnetventilen låter även då motorn

    Citat Ursprungligen postat av Icarus
    Hur kollar (mäter?) jag tryckgivare / var sitter den?

    Knacksensorn kollas med att den berömda spikdioden monteras eller? Var sitter sensorn?
    Du har snurrat in dig på den gamla typen av laddtrycksstyrning APC medans du har Trionic på din bil.
    Du har en tryckgivare (MAP-sensor) men någon knacksensor har du inte då knackmätning görs via tändstift och DI-kasett.
    Det går heller inte att montera spikdiod....

    Rekommenderar ändå att jobba utifrån listan jag postade tidigare, skaffa en fungerande bil att probyta prylar med, det är det säkraste/lättaste.

    MVH Jonas

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    311
    Som sagt, testa en garanterat fungerande MV. Har hjälpt många (inklusive mej)

    Mvh Stefan
    OG9-3 AERO BIOPOWER -01 No more.
    OG900T16 CAB -87
    STCS Medlem 6415

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Bagarmossen
    Inlägg
    41
    Jag fick ett liknande beteende då min AV in kunde hålla tätt, prova att låna nåns eller köp billigt på speedparts typ 295:-
    Bilen flåsade vid gaspådrag, liksom lät som luft läckage när det hade gått lite längre men den trasiga Av:n

    ´Lucka till
    AERO IS POWER
    9000 aero aut -96
    http://www.garaget.org/lingo

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Stockholm / Täby
    Inlägg
    55

    Mäta MAP / Magnetventil låter när motorn står still

    Inser att jag varit ute och cyklat en aning mellan olika modeller av motor/turbostyrning, ursäkta!

    Tror du har helt rätt att det snabbast sättet att felsöka saker som sitter lättåtkomligt är att byta med en fungerande, tyvärr har jag ingen polare med någon snarlik bil, Ingen i närheten av Täby kyrkby som är intresserad ?

    Är dock fortfarande lite nyfiken, ska inte magnetventilen vara helt tyst när tändningen är påslagen men motorn inte går?

    Och går det på något sätt att mäta på tryckgivaren/MAP sensorn?


    Mvh
    Jocke
    9000CSE 2,3T (T5?) -97, NordicUhr Steg2
    If you see a light in the tunnel,
    beware it’s just another train! :-)

  12. #12
    Grundladd grewens avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    478
    vad är AV?
    99 -73 T16 Trollspeed 346 hk http://www.garaget.org/Grewen
    900 Cab Turbo S aut -91, 9000 Aero aut -98, 9000 CS 2.0T -98, 99 -79 T16

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Stockholm / Täby
    Inlägg
    55

    Magnetventilen helt tyst med tändningen påslagen?

    Ingen som vet om magnetventilen inte borde var helt tyst när motorn står stilla men med tändningen på, den har ju inget tryck den behöver reglera då, min surrar om även inte alltför högt?

    Å som sagt går det att mäta på MAPsensorn och vad ska man i sådana fall se/hur ska den fungera? Liknar den en potentiometer inuti med sina 3 ingångar?


    MVH
    Jocke
    9000CSE 2,3T (T5?) -97, NordicUhr Steg2
    If you see a light in the tunnel,
    beware it’s just another train! :-)

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    228
    Vet inte vad MAPsensorn bygger på för delar men den bör, om jag inte missminner mig, ge en linjär spänningsändring mellan 0 - 5v på intervallet 0 - 2.54Bar om du kör med original. Rätta mig gärna om jag har fel, så jag inte sprider desinformation..
    Co-Founder SNOWIS Racing - Teori och praktik i fullständigt förvirrad symbios.

  15. #15
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 995
    Medlem#
    5849
    Citat Ursprungligen postat av grewen
    vad är AV?
    Avlastningsventil
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Stockholm / Täby
    Inlägg
    55

    Dåligt turbotryck otät avlastningsventil AV, magnetventil MV

    Har försökt klocka den med vanligt stoppur, det var lite struligt att mäta gasa och skriva samtidigt men resultaten enligt nedan.
    Bytte tändstift (såg lite vitare ut än vanligt, men jag är ingen expert) och monterade en tryckmätare (må vara Biltema) igår, fick bekräftat att max laddtryck känns ostabilt, detta är dock något som tillkommit EFTER att bilen börjat gå sämre.
    Draget känns dock sämre än tidigare även då turbon laddar som mest.
    Trycket går som max upp till 1,4 för att sedan falla tillbaka till 1.0, ibland kommer han dock aldrig över 1 vid fullgas.

    80-120Km/h
    3'an 4'an 5'an
    4,7 5,9 Mätte aldrig
    100-150Km/h
    6,0 7,3 10,4


    1: Skulle vara uppskattat om någon kunde kommentera ovanstående!
    (är tider och tryck normala, varför sämre än tidigare?)

    2: Borde inte avlastningsventilen kunna vara misttänkt då max laddtrycket skiftar så. Går det att vända på den (original) för öka mothållet?

    3: Om jag ska byta och vill ha något bättre för fram tiden (vill trimma mer när sakerna bara kommit i ordning), vad ska jag byta till?

    4: Om jag jämför den inbyggda turbomätaren och den nya så visar den nya ca:1.4bar när den inbyggda precis når upp till den första av dom streckade röda markeringarna, tidigare när bilen gick som den skulle var den upp 1-2mm på det helröda fältet en liten stund vid fullgas, någon som har en känsla vilket tryck det skulle motsvara på skalan?

    5: Tänkte även byta luftfilter och då även passa på att byta till ett open-airkit, kommer jag märka någon skillnad av detta på bilen med dagens trimningsnivå (förutsatt att jag nu får den att fungera som den ska:-P)?

    5: Och sist men inte mist (även om jag är tjatig) borde inte MV vara helt tyst när tändningen är på men motorn står stilla (min surrar om inte alltför högt)?



    Med vänlig hälsning
    Jocke
    9000CSE 2,3T (T5?) -97, NordicUhr Steg2
    If you see a light in the tunnel,
    beware it’s just another train! :-)

  17. #17
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 515
    Medlem#
    5737

    Re: Dåligt turbotryck otät avlastningsventil AV, magnetventi

    Citat Ursprungligen postat av Icarus
    2: Borde inte avlastningsventilen kunna vara misttänkt då max laddtrycket skiftar så. Går det att vända på den (original) för öka mothållet?
    Du kan testa att plocka loss AV'n och blåsa i de tre anslutningarna. Det ska vara tätt är det inte det så är AV kass och då får du köpa en ny. Du kan montera den åt vilket håll du vill. Den har monterats olika från fabrik genom åren, tydligen.



    Citat Ursprungligen postat av Icarus
    4: Om jag jämför den inbyggda turbomätaren och den nya så visar den nya ca:1.4bar när den inbyggda precis når upp till den första av dom streckade röda markeringarna, tidigare när bilen gick som den skulle var den upp 1-2mm på det helröda fältet en liten stund vid fullgas, någon som har en känsla vilket tryck det skulle motsvara på skalan?
    Det låter som din graderade mätare visar tokfel alternativt har du läck på slangen till den inbyggda TT-mätaren. Samma slang går även till AV'n. Du kan testa att lossa slangen vid insuget och blåsa i den. Det ska vara tätt.

    Kolla lite på bilderna i denna tråden så klarnar det. Det är den "gröna" slangen du ska blåsa i alltså.
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

Liknande ämnen

  1. Svajande laddtryck ENDAST inom "adaptionsområdet" *Löst*
    Av boost_ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-07-15, 15:57
  2. Endast fullt laddtryck vid varm motor. 9000 2,3T -92
    Av LRacing i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-06-16, 00:13
  3. NG900 går endast på laddtryck och tomgång...Vad är fel??
    Av turbo200 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-08-28, 23:07
  4. Ger turbon laddtryck vid ett tidigare varvtal med E85?
    Av Marjan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-03-27, 20:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •