Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Bilbatteri?

  1. #1
    Steg 2
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    2 177

    Bilbatteri?

    Hej!

    Vad hittar man billiga bilbatteri? Funkar det lika bra med ett marint abtteri för båt. Det har mer AH(är det skadligt) och borde juh vara minst lika bra kvalite, dessutom billigare.

    mvh
    matte

  2. #2
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156
    Biltema, mekonomen, bensinstationer etc har väl hyggligt billiga batterier.

    Marin och fritidsbatterier funkar om du hittar ett med polerna åt rätt håll och rätt storlek så att kablarna räcker till polerna och att batteriet passar i batterihållaren.

    Många Ah innebär bara att batteriet har större kapacitet och är inte skadligt för bilen.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  3. #3
    STCS Ordförande tornross avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    10 330
    Medlem#
    4827
    Köp billigt = Köp dyrt.

    Så skulle jag säga.
    Det finns många som kom in till mig när jag jobbade på HCJ Bilutrustning i Göteborg och sade sig ha köpt ett billigt batteri från Biltema för runt 400 kronor eller nått i den stilen.
    Batteriet var slut i värsta fall redan efter en månad.

    Mitt råd är att köpa ett billigt kvalitetsbatteri.

    Varta körde vi med på HCJ och dom fick bäst i test med hänsyn till deras pris.

    Varta D21 passar t.ex. Saab 9000 och kostar runt 695 kronor.

    Beträffande Ah (Ampere-timmar) så betyder det dels 2 saker.
    Ju högre Ah, desto större batteri, generellt sett sätter storleken stopp för hur många Ah du kan ha i ditt nästa batteri.
    Batteriet kanske inte får plats i batterihyllan/platsen.

    Det andra man kan säga är att ju mer Ah desto längre kommer batteriet hålla för dig.


    Mvh Michael
    Michael Törnros. STCS #4827, SSK #5375, SBS #134.
    Saab 9-3 Viggen 1999
    Saab 9-3 Aero V6 SportSedan 2006, Saab 900 s "Aero" -91, Saab 99 cab -72, Saab 900 Turbo -91, Tidigare bilar.

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 922
    man ska inte ha "fritidsbatterier" som startbatterier i bilar. De är inte gjorda för höga strömrusningar och förstörs på kort tid.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Inlägg
    224
    Det är väl "CCA"-värdet snarare än amperetimmarna som är intressanta för ett startbatteri? Dvs. Cold crank amps. Dessa går att mäta med nya dyra batteritestare.
    Gjorde ett experiment och mätte ett nästan nytt och nyladdat biltemabatteri, det var inte ett högt värde man fick ur det, batteritestaren dömde ut det som skrot. Det tre år gamla vartabatteriet i saaben blev godkänt av batteritestaren med ett mkt högre cca värde. Så jag skulle ockås rekomendera ett riktigt batteri

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 164
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av tornros
    Det finns många som kom in till mig när jag jobbade på HCJ Bilutrustning i Göteborg och sade sig ha köpt ett billigt batteri från Biltema för runt 400 kronor eller nått i den stilen.
    Batteriet var slut i värsta fall redan efter en månad.
    Jag skulle säga att inget bilbatteri, inte ens de sämsta, är slut efter en månad om man inte misshandlat dem.

    Om batteriet är slut efter en månad sitter problemet inte i batteriet, man stor sannolikhet har djupurladdat batteriet och det tål inga standard startbatterier oavsett märke.

    Själv har jag kört Biltema utan problem, jag byter vart 3:e år för att garantera problemfritt beteende vid -30C. Kanske skulle man kunna pressa 4-5 år ur ett standardbatteri med acceptabel problemfrihet, men jag vill inte behöva fundera över ämnet problemfrihet överhuvudtaget.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 164
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av StefanM
    man ska inte ha "fritidsbatterier" som startbatterier i bilar. De är inte gjorda för höga strömrusningar och förstörs på kort tid.
    Helt rätt.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 164
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av reez
    Det är väl "CCA"-värdet snarare än amperetimmarna som är intressanta för ett startbatteri? Dvs. Cold crank amps. Dessa går att mäta med nya dyra batteritestare.
    Gjorde ett experiment och mätte ett nästan nytt och nyladdat biltemabatteri, det var inte ett högt värde man fick ur det, batteritestaren dömde ut det som skrot. Det tre år gamla vartabatteriet i saaben blev godkänt av batteritestaren med ett mkt högre cca värde. Så jag skulle ockås rekomendera ett riktigt batteri
    Hur menar du, stämmer inte de uppgifter som biltema ger om CCA? Eller var det ett felaktigt batteri du mätte på?

    Sedan, det är enligt min mening mycket viktigare att batteriet är rätt hanterat än märket. Ett batteri som står med syra och inte får laddning korroderar ihop ganska snabbt, så min tumregel är att köpa batterier på ett ställe där de har omsättning på batterierna. Så om batteriet stått 6 månader i affären med syra utan att få laddning så är det säkert skrot. Oavsett märke (när det gäller standardbatterier, det finns specialare som är bättre men de kostar därefter).
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  9. #9
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 922
    Har verkligen Biltema CCA värden på sina batterier då?
    har också provat tidigare med ett Biltema batteri och ett helt nytt sådant låg exempelvis på runt 700CCA medans ett märkesbatteri av dyrare sorten kunde ligga över 1100CCA så visst är det skillnad på grejerna.
    Självklart fungerar även ett 700CCA batteri men med det dyrare och bättre så kan du ju nöta betydligt längre den vintermorgon motorn inte behagar hoppa igång.

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 164
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av StefanM
    Har verkligen Biltema CCA värden på sina batterier då?
    har också provat tidigare med ett Biltema batteri och ett helt nytt sådant låg exempelvis på runt 700CCA medans ett märkesbatteri av dyrare sorten kunde ligga över 1100CCA så visst är det skillnad på grejerna.
    Självklart fungerar även ett 700CCA batteri men med det dyrare och bättre så kan du ju nöta betydligt längre den vintermorgon motorn inte behagar hoppa igång.
    Hmm? Här är Tudors rekommendationer för batteri till min bil, ser inga märkesbatterier här som ger i närheten av 1100CCA:
    http://www.exidesearch.com/WebForms/...2000&Make=SAAB

    (Bilder kommer ibland bara fram om man går via detta formulär. ? http://www.exidesearch.com/Start.asp...&Company=Tudor)
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ärla
    Inlägg
    262
    Jag kan rekomendera att köpa batteri hos Lantmännen/Odal.
    Där köpte jag mitt senast.
    600:- för ett tudor till 900:an.
    MECA skulle ha nästan 1000:- för samma batteri trots att jag har verkstadsrabatt där.....

    Sedan så är Biltema, OK och Global exakt samma batterier....
    ....enligt uppgifter från tillverkaren.
    9-5 Aero -01
    900 turbo cab -88
    900s -92

  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 122
    Jag kör med batteri från Speedparts i min (Misab). Är drygt 2,5 år gammalt nu och inga som helst problem

    Gick lös på runt 600:, och ännu billigare till 9-3/ng900 osv.

    Riktigt bra priser och det verkar vara vettiga prylar. (billigare än biltema)
    http://www.speedparts.se/shop/prod/res_batteri.shtml

  13. #13
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 523
    Mycket åsikter hit och dit som vanligt, många utan större koppling till verkligheten....


    Biltema säljer bra batterier, i förhållande till priset. Jag har kört biltema i de flesta av mina billigare bilar och det har aldrig varit några problem med dem, och de har fungerat felfritt i många år.

    Men, jag kanske inte skulle välja ett Biltema till en dyrare finbil ändå, utan där hellre välja nåt finare. För visst kan det finnas kvalitetsskillnader på olika batterier.

    Jag är högst tveksam till att något batteri till en vanlig personbil med ca 60-70 Ah verkligen har 1100 CCA, med tanke på att Optima som brukar briljera på dessa grenar brukar ange 800-900 CCA för batterier i denna storlek.

    Att ett batteri skulle hålla längre om det har högre Ah är kanske nåt som bör förklaras lite närmare. Det som menas är att et batteri som har högre Ah inte går tomt för ström lika fort som ett med mindre Ah om man står och poppar musik eller har lysena på utan att motorn går. Däremot så har det inget med själva livslängden att göra, för ett större batteri kan vara slut efter lika många år som ett mindre.


    Själv har jag just nu lite olika batterier i mina bilar, och inget Biltema just nu har jag för mig. Jag har även ett Optima ur de första generationerna som jag köpte -92 och som har använts i olika bilar och sol startbatteri och även stått mer eller mindre bortglömt långa peroder. Det fungerar helt perfekt ännu trots att det är ca 15 år gammalt.


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  14. #14

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Inlägg
    453
    Ge mig vilket standard batteri som helst så kan jag få det att säcka ihop, det är inte ens svårt...

    Batterier börjar gå sönder redan när de kommer ner mot 60-70% kapacitet, då börjar bestående skador att uppkomma, ner mot 0% ja då lär du aldrig kunna få det att funka ordentligt igen, om du ens får det att ta laddning så har du inte alls full kapacitet i det..

    Så vårdar du ett biltema batteri kan det hålla många, många år.

  16. #16
    Saab Supersaver -Konrad-s avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Rosvik
    Inlägg
    2 054
    Jag kör med Optima redtop i två av mina bilar, och maken till sega (i possitiv bemärkelse) får man leta efter
    dessutom så vet jag att dom kommer hålla många år, mina föräldrar har en traktor som endast går på sommaren (John Deere 3130 ano 1977) original så ska den ha 2st lastbilsbatterier, den hade i 9år ETT rött optima, startade ALLTID även efter vintervilorna, bara vrida om nyckeln å glödga så hoppade dieselsexan igång

    så det käns riktigt prisvärt att köpa Optima
    He löns int' å bli arg, he bli int' nå bätter för he.
    Min garagetsida
    Jay Leno: "Ooh a Volvo! well I am looking for a new boat anchor so that will be good"

  17. #17
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 164
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Tony 418
    Jag har även ett Optima ur de första generationerna som jag köpte -92 och som har använts i olika bilar och sol startbatteri och även stått mer eller mindre bortglömt långa peroder. Det fungerar helt perfekt ännu trots att det är ca 15 år gammalt.
    Ja, specialbatterier som alldeles speciellt Optima kan ha betydligt bättre egenskaper. Till ett pris. Just i fallet Optima så får man ju faktiskt en ökad livslängd som i sig motiverar en påtaglig del av prispåslaget.

    Sedan har det säkert tappat i kapacitet (aktiv yta) efter 15 år, men med tanke på hur lågohmigt det är så märks det kanske inte alls vid normalt bruk.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  18. #18
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 523
    [quote=Långmilare]
    Citat Ursprungligen postat av "Tony 418":3m8clq6j
    Jag har även ett Optima ur de första generationerna som jag köpte -92 och som har använts i olika bilar och sol startbatteri och även stått mer eller mindre bortglömt långa peroder. Det fungerar helt perfekt ännu trots att det är ca 15 år gammalt.
    Ja, specialbatterier som alldeles speciellt Optima kan ha betydligt bättre egenskaper. Till ett pris. Just i fallet Optima så får man ju faktiskt en ökad livslängd som i sig motiverar en påtaglig del av prispåslaget.

    Sedan har det säkert tappat i kapacitet (aktiv yta) efter 15 år, men med tanke på hur lågohmigt det är så märks det kanske inte alls vid normalt bruk.[/quote:3m8clq6j]


    Jag har nyligen testat det med en CCA-testare, och det visade sig faktisk ge samma värden som ett flång nytt Optima. Knappt man tror det själv en gång....


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  19. #19
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 164
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av turbo4ever
    Att Rusta hamnade i botten var väl kanske inte så oväntat, men annars har jag en hel del kommentarer till testet, det behöver tolkas.

    1) I en bil så är batteriet aldrig laddat till 100% om man bara laddar med generatorn, laddspänningen är inte ställd så. Detta är helt normalt, men det gör tiderna i testet inte är det man kan förvänta sig i normal drift.

    2) Att man på 60 sekunder vid -20C skulle kunna tömma ett fulladdat batteri ner till 12% av full kapacitet, som det står på biltemabatteriet, tror jag är ganska omöjligt. (Och när man tömt batteriet så lågt så är det sönderkört.) Det kan dock vara ett misshandlat/trasigt batteri de fått tag på sig.

    3) Testet är sådant att det slår ut batterier med lägre Ah och CCA på ett sätt som inte riktigt är rättvist. I ett bra batteritest stoppar man urladdningen när man kommit till en bottenspänning, eftersom man annars kör sönder batteriet. Tiden för urladdning beror på batterikapaciteten och inre förluster.

    4) I verkligheten är det dumt att försöka köra startmotorn i två minuter i sträck, och inte bara för att det nästan tömmer batteriet i -20C. Startmotorn blir varm...

    5) När man sänker batteritemperaturen till -20C är inte urladdningen det stora problemet, utan att det inte går att ladda det något vidare vilket gör att det bara sväljer bråkdelar av sin stämplade kapacitet.

    6) Jag skulle säga att det är föga förvånande att batterier med högre Ah och CCA-rating kan köra startmotorn längre tid, samt att billigare batterier kan ha högre inre motstånd, och båda sakerna gör att du kan köra startmotorn kortare tid. Den intressanta frågan är om kapaciteten är tillräcklig för den tänkta användningen.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    14
    Någon som vet var jag kan köpa Varta eller Nordströms bilbatterier i Stockholm? De verkar ju vara bättre och billigare än de som OKQ8 säljer.

Liknande ämnen

  1. Problem med bilbatteri
    Av Zed82 i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-01-07, 05:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •