Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: CE & Limp-home på OG9-5 -00

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Härifrån....
    Inlägg
    239

    CE & Limp-home på OG9-5 -00

    Hej!
    Häromdagen började bilen rycka och hacka, "Check Engine"-lampan började lysa likaså "TCS OFF".
    Jag stannade tittade under huven och såg att bilen hade gått in i Limp-home läge.
    Nu har jag efter lite sökningar här monterat av spjällhus och det ser mycket fint ut inuti, jag återställde Limp-home enligt guiden på: http://photo.platonoff.com/Auto/2004...throttle_body/
    Jag har kontrollerat WG-armen som tydligen kan hoppa av, men den sitter där den skall.
    Tändkasseten byttes på garanti här under året.

    Jag tyckte mig nu höra ett mystiskt knastrande ljud från magnetventilen så jag plockade bort kontakten och slog till tändningen och då förvann CE-lampan.
    Jag återställde Limp-home och satte tillbaks kontakten på MV samt tog bort (-) på batteriet under en minut sedan startade jag (utan CE-lampan), provgasade till ca: 3500rpm utan problem, men efter att ha åkt några meter slog solenoiden till igen så bilen gick som sk*t och CE började lysa...

    Nu till frågan är det troligt att det är fel på magnetventien eller bör jag kolla fler saker?

    PS. det blir en vända till SAAB så fort de har tid för felkodsundersökning.
    SAAB 9000cc / SAAB 9-5 Aero Kombi

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Härifrån....
    Inlägg
    239
    Det var inte magnetventilen, nu har jag testat att byta den.

    Dessärre är inte SAAB i Avesta service-minded då jag fick till svar av verkmästaren (vilken inte är jordens trevligaste) att jag skulle få vänta i 2 veckor på att endast få felkoden utläst!?!?!?
    Sedan ändrade han sig och sade att det kanske skulle kunna hinnas med på fredag.
    Nästa bil blir inte en SAAB, då det inte är första gången jag eller andra blir dåligt bemötta i Avesta
    Fly förbannad gick jag därifrån och ringde kollegorna i Hedemora vilka trots ett späckat schema skulle skapa plats imorgon, det var bara att komma.
    Så imorgon får man förhoppningsvis en kod att fortsätta med...
    SAAB 9000cc / SAAB 9-5 Aero Kombi

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    39
    Hoppas det löser sig! tycker inte att dom är speciellt service-minded i hedemora heller faktist, testa carlia bil i borlänge! iofs kan de bli en bit att åka..

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Inlägg
    453
    Det är säkert felkod på TPS:erna (spjälllägesgivarna).
    Mjukvaran är för känslig, ny mjukvara med större marginaler finns. SPS:a T7 så blir det nog fina fisken.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    187
    Jepp jag tror på samma som Davidee, hade nämligen en sån på jobbet med det felet som han beskriver, och efter en SPS blev det kanon. Kunden har inte kommit tillbaka.

    Mvh
    Kristian
    Saab 9-3 SS Aero -04
    www.garaget.org/Kristian_Moller

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Härifrån....
    Inlägg
    239
    Citat Ursprungligen postat av davidee
    Det är säkert felkod på TPS:erna (spjälllägesgivarna).
    Mjukvaran är för känslig, ny mjukvara med större marginaler finns. SPS:a T7 så blir det nog fina fisken.
    Tack för tips davidee & Phasio, här kommer lite fortsättning:

    Har nu testat kontaktspray i diverse kontakter (bla. den stora kontakten under plastlock mellan spjällhus och säkrings/relä-låda) och döm om min förvåning när felet försvann.
    Jag återställde limp-home och testade en sväng och bilen gick bra över hela registret.
    När jag kom hem stängde jag av bilen och sedan startade jag den igen och tomgången var väldigt ojämn (500-2500rpm), jag såg att spjället i spjällhuset stod och reglerade då.
    Jag stängde av bilen och någon sekund efter att motorn slutat brumma hörs ett tickand/klickande ljud från fjädern på "gasrullen" på spjällhuset precis som om den efterspänner den eller något och då tar den i "limp-home stiftet".

    Hur som helst så provstartade jag igen för jag ville se hur mycket spjället rör sig vid tomgång och då får jag i princip gashäng med utlöst limphome igen.

    Jag tar bort minus på batteriet och rycker den stora kontakten under plastlock mellan spjällhus och säkrings/relä-låda och åteställer återigen limphome och bilen fungerar som den skall förutom lite för hög tomgång som dock stabiliserar sig när jag kommer in på 3:ans växel vid test-körning.

    Räcker det med ny mjukvara eller kan det vara spjällhuset eller någon form av styrbox som styr spjällhuset som är dålig, eller har någon andra förslag?
    SAAB 9000cc / SAAB 9-5 Aero Kombi

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Inlägg
    453
    Tror fortfarande på felkod på TPS:erna, vilket gör att den omedelbart går i LH. Kommer bara hjälpa tillfälligt att byta spjällhus, eftersom felet är för snäva marginaler i mjukvaran, vilket gör att den tror att det är fel på TPS:erna, fast det inte är det. Om du inte uppdaterar T7 snart kommer din LH soleonid att bli utsliten

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3
    Citat Ursprungligen postat av Rostig 9000i -88
    Citat Ursprungligen postat av davidee
    Det är säkert felkod på TPS:erna (spjälllägesgivarna).
    Mjukvaran är för känslig, ny mjukvara med större marginaler finns. SPS:a T7 så blir det nog fina fisken.
    Tack för tips davidee & Phasio, här kommer lite fortsättning:

    Har nu testat kontaktspray i diverse kontakter (bla. den stora kontakten under plastlock mellan spjällhus och säkrings/relä-låda) och döm om min förvåning när felet försvann.
    Jag återställde limp-home och testade en sväng och bilen gick bra över hela registret.
    När jag kom hem stängde jag av bilen och sedan startade jag den igen och tomgången var väldigt ojämn (500-2500rpm), jag såg att spjället i spjällhuset stod och reglerade då.
    Jag stängde av bilen och någon sekund efter att motorn slutat brumma hörs ett tickand/klickande ljud från fjädern på "gasrullen" på spjällhuset precis som om den efterspänner den eller något och då tar den i "limp-home stiftet".

    Hur som helst så provstartade jag igen för jag ville se hur mycket spjället rör sig vid tomgång och då får jag i princip gashäng med utlöst limphome igen.

    Jag tar bort minus på batteriet och rycker den stora kontakten under plastlock mellan spjällhus och säkrings/relä-låda och åteställer återigen limphome och bilen fungerar som den skall förutom lite för hög tomgång som dock stabiliserar sig när jag kommer in på 3:ans växel vid test-körning.

    Räcker det med ny mjukvara eller kan det vara spjällhuset eller någon form av styrbox som styr spjällhuset som är dålig, eller har någon andra förslag?
    Jag förstår inte varför du hela tiden återställer limp-home????

    Det är ju för att skydda sig själv från skador som bilen gör så.
    Låt den vara tills du hittat problemet.

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Härifrån....
    Inlägg
    239
    Yobaman-> Jag har återställt vid de tillfällen jag trott att felet försvunnit, rätt eller fel (kanske fel...)

    Hur som hellst så har jag varit till Hedemora och fått felkoden P0605 (Styrdon, Internt fel)
    Så nu har jag fått en tid för byte av styrdonet på onsdag nästa vecka ...billig start på semestern.

    PS. Hedemoras bemötande var som natt och dag, jag fick ett mycket trevligt och hjälpsamt bemötande där till skillnad från Avesta.
    maiky-> för skojsskull skulle du testa Avesta då kommer du förstå vad jag menar, jag har talat med 5 SAAB-ägare/fd. SAAB-ägare som alla vägrar åka in i Avesta ( 2 av de åker inte SAAB idag just på grund av Verkstadschefen i Avesta), de 3 andra servar nu mer i Hedemora och Fagersta.
    SAAB 9000cc / SAAB 9-5 Aero Kombi

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    39
    Citat Ursprungligen postat av Rostig 9000i -88
    PS. Hedemoras bemötande var som natt och dag, jag fick ett mycket trevligt och hjälpsamt bemötande där till skillnad från Avesta.
    maiky-> för skojsskull skulle du testa Avesta då kommer du förstå vad jag menar, jag har talat med 5 SAAB-ägare/fd. SAAB-ägare som alla vägrar åka in i Avesta ( 2 av de åker inte SAAB idag just på grund av Verkstadschefen i Avesta), de 3 andra servar nu mer i Hedemora och Fagersta.
    Haha, och jag som tyckte dom var otrevliga i hedemora... får väl ta å åka dit nästa gång jag får nå fel bara för å höra vad dom säger då som sagt, Carlia i borlänge har varit riktigt vänliga, även priserna på reservdelar har varit billigare.

    /Micke

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3
    Citat Ursprungligen postat av Rostig 9000i -88
    Yobaman-> Jag har återställt vid de tillfällen jag trott att felet försvunnit, rätt eller fel (kanske fel...)

    Hur som hellst så har jag varit till Hedemora och fått felkoden P0605 (Styrdon, Internt fel)
    Så nu har jag fått en tid för byte av styrdonet på onsdag nästa vecka ...billig start på semestern.

    PS. Hedemoras bemötande var som natt och dag, jag fick ett mycket trevligt och hjälpsamt bemötande där till skillnad från Avesta.
    maiky-> för skojsskull skulle du testa Avesta då kommer du förstå vad jag menar, jag har talat med 5 SAAB-ägare/fd. SAAB-ägare som alla vägrar åka in i Avesta ( 2 av de åker inte SAAB idag just på grund av Verkstadschefen i Avesta), de 3 andra servar nu mer i Hedemora och Fagersta.
    Ja men hade det varit ett allvarligt fel hade det kunnat gått illa, var försiktig med återställning

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Härifrån....
    Inlägg
    239
    Felet är lagat, ett nytt styrdon för ca: 4600 inkl. arb & felsökning.

    Bilen känns som om den går bättre nu än innan det blev fel på den, man undrar om det är en känsla eller om det är så...
    SAAB 9000cc / SAAB 9-5 Aero Kombi

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Inlägg
    453
    Det gör den säkert, senare mjukvara är snyggare än den gamla från -00.

Liknande ämnen

  1. 9-5 aero 01 Limp home
    Av Dala01 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2017-04-23, 12:51
  2. OG9-3 Aero i Limp Home.
    Av NiklasO i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-08-01, 22:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •