Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Saab 900 S -93 " Röda Skölden"

  1. #1
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Tranås
    Inlägg
    3 453

    Saab 900 S -93 " Röda Skölden"

    Då var det så dags att dra igång en projekttråd för en og900S av årsmodell -93 som nu fått namnet ”Röda Skölden” efter det tidigare mindre smickrande ” Röda Skrället”.







    Det började med en annons på torget där en og900 med inbrottförsök skulle säljas. En av följdskadorna var att brandskador uppstått vid tändlåset, förmodligen ett grovt misslyckat startförsök.

    Det visade sig att det bilen tillhörde RonnyO:s brossa, och priset var lågt satt pga. felen, så en kompis med brinnade intresse för gammel-niohundror, blev intresserad och frågade om det fanns nån chans för den här bilen. Det hela rann ut i sanden av olika orsaker, men kom upp på tapeten igen efter en månad eller två, när min far ringde och sa att han hittat en bil till salu på torget. Anledningen av hans intresse av bilen låg i motor och växellåda, som enl. skulle vara kanon, motorn renoverad för ett år sedan av ”Popeye”, och tanken fanns att hissa ner detta i hans 900 Aero. Dessutom satt det ett rätt nytt komplett JT 3” med räserkisse inkl batteriböjen.

    Så jag och min far åkte och hämtade bilen, och fick bra hjälp av Ronny med upputtning på släpet (Tack)
    Väl hemma med bilen så ansåg vi nog att det var värt att ge denna 900 en chans att få komma ut på vägarna igen, så pass ok tyckte vi allt att den var. Inte överdrivet mycket rost, lite utvändigt på h.bakdörr och ett par hål invändigt på båda bakdörrarna var väl det stora hela.






    Först ut att åtgärdas var huven som fått sig en smäll vid inbrottsförsöket. Inga problem där.
    (Bild efter kommer)

    Men när väl all inredning väl tagits ur, så upptäcker vi ju att kabelbranden är lite värre än man hoppats på. Men nu visade det sig att det fanns en 900i -92 som skulle skrotas till salu för en billig peng av en annan Saab-900 intresserad gubbe som min farsa kände till.

    Den var dessutom helt körbar och blev dessutom levererad till garaget. Rena liket på sina håll, men kanonfina grejer fanns det också, klart märklig historia egentligen. Men en perfekt donatorbil!

    Vid inbrottet hade ju tändlåset gått åt pipan, så hela spakstället inkl stången togs från den vite, förutom själva spaken som hade stålkulan.





    Den brända kabelhärvan togs ur den röda och ersattes med den vita 900:ans efter en tvättning av golv invändigt.




    Även resterande lås byttes över förutom bak där hela luckan ska lackas och bytas över istället. Skicket på den vita luckan var super, och dessutom var den röda lite knölig. En superaerovinge i glasfiber är på ingång här också.

    Eftersom det satt en ”batteriböj” så hade batteriet suttit bak, men varför göra som alla andra …? Jag bestämde mig för att flytta det till vänster sida i motorutrymmet och fixade en batterihylla från en 9000. Ett nytt inloppsrör fick byggas, och ett litet öppet filter monterades. Är rätt nöjd med den lösningen faktiskt..hehe.

    Så här såg det ut innan, nått knepigt mickel-mackel med kablaget..
    (Bild efter kommer)

    Nu var det dags för provstart, och när jag väl insett att det kan vara bra att ha en bränslebox inkopplad så hoppade den igång direkt..! Lite tveksam och oren i gången , så tändkablar och stift byttes.

    I den vita donatorbilen satt det en ljus klädsel som tvättades av och numer huserar i S:en, likaså instrumenpanelen flyttades över pga en knäckt handsfackslucka.
    Efter detta arbetet, plus en hel del till som jag inte fått med, så var det då dags att ta den första provturen..! Eftersom bilen stått att tag så knackade det obligatoriskt i ventiltryckarna, men efter lite varmkörning så tystnade det, och det måste ju verkligen sägas att den går väldigt tyst och fint i motor/drivpaket!

    Det som måste till är ju en FMIC modell 9000 eller så, och ett bränslechip. APC är ju enkelt att smacka dit (sägs det ) , kanske aktuellt framöver.

    I förra veckan så landade det 3 st mätare från Speedparts, och enpanelen som det numera sitter i. (bild kommer)

    En sänkningssats ska väl också dit såsmåningom, tillsammans med en uppsättning 16" superaerofälgar som ska få lite ny färg.
    Lacken på bilen är som kanske framgår på bilderna ovan rejält nergången, men jag har börjat poleringen, och huven har fått en omgång. tacksamt med rött minst sagt .

    Mer info och bilder kommer..!

    MVH Lerne
    MVH Lerne #1079
    og900 Aero
    9-5 Vector SC

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Tranås
    Inlägg
    3 453
    Så här kan det se ut när det mekas förresten... fattas på bild gör fassans 9-5 som står parkerad framför min svarte.


    MVH Lerne
    MVH Lerne #1079
    og900 Aero
    9-5 Vector SC

  3. #3
    Helt original axelssons avatar
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    603
    Medlem#
    6833
    Sweet! Där kom den och den var röd den med
    Mycket trubbel verkar det som efter "tummen-mitt-i-handen-sno-andras-saker-snubben" Men ni löste det smidigt.
    Kul med og900S:arna som ploppat upp senaste veckorna. Nu kan vi följas åt in i trimträsket av skumma lödningar och söndervridna potar
    I garaget: og900S -91, og900 -91 TurboS Cabriolet, 9-3SC 1.8t -08
    http://www.garaget.org/shinyhead

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Tranås
    Inlägg
    3 453
    Citat Ursprungligen postat av axelsson
    Sweet! Där kom den och den var röd den med
    Mycket trubbel verkar det som efter "tummen-mitt-i-handen-sno-andras-saker-snubben" Men ni löste det smidigt.
    Kul med og900S:arna som ploppat upp senaste veckorna. Nu kan vi följas åt in i trimträsket av skumma lödningar och söndervridna potar
    Yes..!

    Allt har gått bra mkt smidigare än förväntat faktiskt, det mesta demontering och montering, framförallt av inredningar har farsan gjort, medans jag ägnat mig åt det lite mer teknika med kablage och kopplingar osv.

    Rostfixningen och poleringen åker jag också på...trimningen gör jag gärna, hehe. Blir en lätt sådan ,inga toktrimmningar här inte.
    MVH Lerne #1079
    og900 Aero
    9-5 Vector SC

  5. #5
    Helt original axelssons avatar
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    603
    Medlem#
    6833
    Hej, hur går det här då?
    Fått dit mätarna? Polerat nåt?
    I garaget: og900S -91, og900 -91 TurboS Cabriolet, 9-3SC 1.8t -08
    http://www.garaget.org/shinyhead

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Tranås
    Inlägg
    3 453
    Hej!

    Ja här var det dåligt uppdaterat.. Men lite har det ju hänt:

    Mätarna är på plats, och en välförtjänt polering har åstadkommits. Även en 9000 I/C, modell gammal sitter på plats. Den passade verkligen riktigt illa, men slutresultatet är helt ok!
    APC är monterat, men ej injusterat och klart så det finns ett knepigt problem att reda ut först..se här:http://forum.saabturboclub.com/viewt...401168#1401168

    Även bakluckan är bytt till den vitas som var 99,65% rostfri, så nu väntar jag på superaerovingen som förhoppningsvis ska komma nån gång, samt sänkfjädrar som också förhoppningsvis ska komma nån gåmg

    Hade ett extremt klurigt startproblem med bilen innan med, men det kan jag ta sen

    Bilder skulle naturligtvis ligga imellan texen också, om det inte vore för att det strular att få in dessa i "burken"


    Forts. följer...
    MVH Lerne
    MVH Lerne #1079
    og900 Aero
    9-5 Vector SC

Liknande ämnen

  1. Få loss Saabs "röda kontakt"
    Av maaaakn i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-05-09, 21:34
  2. [LÖST] Inga "röda" lampor bak som lyser alls - 9000 CSE -97
    Av jontebus i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-06-17, 16:50
  3. "Röda spridare" 9-5 MY98
    Av Lindstén i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-05-26, 10:42
  4. Passar de "Röda" T5 spridarna på Lucas?
    Av Mackan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-11-03, 22:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •