Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Ryker vid start, 9-5 2,0t -00

  1. #1

    Ryker vid start, 9-5 2,0t -00

    Har som rubriken antyder följande problem med min bil:

    Någon gång då och då ryker den vid start. Det är inte överdrivet mycket, men klart mer än bara en liten puff. Medan den går på tomgång försvinner det efter några sekunder. Trycker man då till gasen lite så ryker den en stund till för att sedan försvinna helt. Märker inte av någon rök då jag kör iväg heller. Angående färgen så verkar det vara grått/vitt, absolut inte svart eller blått.

    Som sagt så händer detta endast någon gång emellanåt. Hände två gånger för en tid sedan med ganska snäva intervaller, och nu senast idag, ca en månad senare. Däremellan inga problem. Tidigare har jag inte tänkt på det/märkt det, så jag vet inte om problemet funnits länge.

    Vidare så rycker bilen lite vid halvgasacceleration, dock ej vid jämn fart.

    Så, tips och ideér mottages tacksamt!

    Vänliga hälsningar
    Björn Eriksson
    .:bjorn:eriksson

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    168
    Det kan inte vara så enkelt att det har bildats kondens i avgasystem som övergår till ånga när du precis startat bilen? Har du en laddtrycksmätare i bilen? OM du har det, hur ter sig den när det rycker?

    //MVH
    - Saab 900 2.0T Maptun Stage 5
    http://www.garaget.org/?car=43109

  3. #3
    Jo, jag har även tänkt att det antagligen bara är kondens, men då borde det ju nästan vara när det har varit fuktigt och bilen har stått ganska länge.

    Idag har det varit över 20+ och bilen hade inte stått mer än kanske 30 min..

    Tyvärr har jag ingen laddtrycksmätare i bilen. Eftersom du frågar om det antar jag att du misstänker att det är turbon som strular.

    Hör iaf inget typiskt turboljud vid start. Dock så varierar ljudet från turbon då man accelererar, men som sagt, det är ju då det..

    Tack för ett tidigt svar förresten!
    .:bjorn:eriksson

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    168
    Ja det kan ju vara så att du har svajande laddtryck. Det finns flera faktorer som kan ställa till det hela, men först vill man ju ha bekräftat att det är just laddtrycket som är orsaken till den ryckiga gången. Med en laddtrycksmätare kan du tydligt se om det svajar.

    //MVH
    - Saab 900 2.0T Maptun Stage 5
    http://www.garaget.org/?car=43109

  5. #5
    Ok, kanske skulle försöka fixa en laddtrycksmätare isf, men hur kopplar jag in den?

    Vidare, vad gör jag för att åtgärda ett svajande laddtryck om jag har det?
    .:bjorn:eriksson

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    168
    Citat Ursprungligen postat av bjorn.eriksson
    Ok, kanske skulle försöka fixa en laddtrycksmätare isf, men hur kopplar jag in den?

    Vidare, vad gör jag för att åtgärda ett svajande laddtryck om jag har det?
    Grundläggande felsökning vid svajande laddtryck är väl rent generellt följande:
    *Kontroll av vakumslangar (kolla om det finns sprickor, hål, torra slangar m.m)
    *Di-kasett
    *Tändstift
    *Magnetventil
    *Tryckklockan

    Mer ingående om dessa finns om du söker här på forumet.

    Glömde att kommentera röken:
    Angående röken, nästa gång du ser att det ryker, kliv ur bilen och kolla på slutröret om det finns tendens till vatten där. Rök kan ju även vara orsakad av en läckande topplockspackning. Inte för att skrämma dig men man ska ta det säkra före det osäkra. Kolla om oljestickan ser fin ut och kontrollera mängden i kylvätskebehållaren. Att det bildas kondens i avgasystemet hör inte till ovanligheterna.

    Edit: En laddtrycksmätare ansluts via en vakumslang som du drar från motorutrymmet in till cupén. Vakumslangen ska vara kopplad till en vakumslang i motorutrymmet, t ex mapsensorns. I FAQ-delen på forumet finns en eller flera guider om detta. Mätarna kan du köpa hos div. saab-tuners (speedparts, bsr m.m) men även hos t ex biltema eller realcar.

    //MVH
    - Saab 900 2.0T Maptun Stage 5
    http://www.garaget.org/?car=43109

  7. #7
    Har faktiskt fått fylla på kylarvatten en gång, men det var innan jag uppmärksammade rökproblemet. Efter det har nivån legat konstant, men nu har jag förståss inte kollat den på ett tag.

    Oljan i motorn ser fin ut, däremot så är det lite gegga i påfyllnigsröret (dvs samma rör som stickan).

    Jag påpekade detta för en mekaniker en gång. Han sa att det berodde på kondens som bildas då man kör korta sträckor med bilen (passar bra in på mig, sällan längre än 6 km).. kan det vara så att det är kylvatten som kommit in istället tro?

    Det är inte riktigt grått, utan lite brunbeiget, till färgen.

    Hur som helst så skall jag hålla lite koll på kylvattennivån framöver. Laddtrycksmätare ska jag försöka skaffa, men det blir nog inte förrän under semestern isf.

    Tackar igen för svar förresten!

    Edit: Var faktiskt ut och kikade när det hände tidigare idag, men jag såg inget vatten vid avgasröret. Förstår vad du menar iaf, många gånger kan det ju droppa lite vatten ur röret.
    .:bjorn:eriksson

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    168
    Gegga i påfylningsröret? Personligen skulle jag vara aktsam, men å andra sidan kan jag inte allt om det där. Det kanske är dags för ett oljebyte? Alltid bra att vara på den säkra sidan, då kan du samtidigt se hur den resterande oljan ser ut. Jag tycker du ska hålla koll på både oljan och kylvätskan.

    Här har du en guide om hur du installerar boost-mätaren:
    http://photo.platonoff.com/Auto/2004...gauge_install/

    Edit: Såg precis att det där var för en digital mätare, finns även för analoga på den hemsidan.

    //MVH
    - Saab 900 2.0T Maptun Stage 5
    http://www.garaget.org/?car=43109

  9. #9
    Som sagt, oljan ser fin ut, det är just i röret det är lite skumt.

    Tack för guiden! Ska som sagt kika på den när det blir semester, om ett par veckor.

    Dock ska jag hålla lite koll på olja och vatten som du sa.

    Om det är toppen, finns det andra symptom att hålla reda på isf?

    Det är så, att bilen är köpt av en handlare som haft avtal med nåt företag som lämnar 12 månader garanti. Den går ut i Augusti, så jag tänkte att man skulle ta ett eventuellt större fel på garantin såklart. Men såvitt jag har förstått så kommer den att täcka kostnaterna, men jag tror inte dom kommer att ställa sig och felsöka tyvärr..

    Ska söka runt lite på forumet med, får se om man hittar något nyttigt..
    .:bjorn:eriksson

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nykarleby / Finland
    Inlägg
    1 242
    Hej!

    Min farsa har samma problem med sin 9-3 2,0t -01, det kommer ett grått/vitt rökmoln vid start. Tror att om den stått längre ett tag så är det kraftigare. Har sökt runt lite här men finns så många olika svar och synpunkter, t.ex. turbon, vevhusventilation, kondens, topplockspakningen, givare, ventiler, slangar mm...
    Bilen tar ingen olja eller vatten och olja har han bytt var 1000 mil.
    Vore också tacksam för svar, och jag återkommer om vi hittar felet.

    Mvh Ubbe
    Kör nu: Saab 9-3 SportCombi 1.9 tid 2006 Tidigare Saabar: Saab 9-5 2,0t Vector BioPower Såld! Saab 9-5 2,3T Kombi "Hirsch" Såld! Saab 9-5 SE 2,3 -99 Såld!

  11. #11
    Japp, vi kan ju skriva av oss lite i den här tråden om vi kommer på något. Som du kanske läst så ryker ju min så sällan, så det är lite svårt att avgöra om den har stått länge eller kort tid. Har ju bara märkt det några gånger som sagt, men jag skall försöka ha ögonen lite mer öppna och se om det är likadant för mig..

    Ang. det jag skrev om oljan så verkar det vara kondens som trycks uppåt efter att vevhusventen är bytt.. Såg att man kunde söka på "majonäs" i en annan tråd här omkring, och gör man det så får man upp lite info om vevhusventen.

    Antar med andra ord att det inte är någon fara med oljan iaf..

    Hur som helst, det lär väl ta ett tag, men jag skall försöka skriva här om jag kommer på en lösning på problemet, så gör gärna det du med!
    .:bjorn:eriksson

  12. #12
    Ok, har kikat runt lite på forumet, och kommit in på spåret att det kan vara vevhusventilationen som spökar.

    Jag har på min bil en av dom tidigare modifieringarna, den som även gör att bilen drar onödigt mycket olja samt vid fuktig väderlek kan få oljan i påfyllningsröret att se ut som "majonäs". Jag trodde tidigare att det bara vad den modden som fanns, men så är inte fallet.

    Det finns uppenbarligen flera olika, läs på:
    http://www.mitt-eget.com/saab/information_ccv.shtml
    Så hittar du nog lite mer info om problemet där.

    Tydligen kan symptomen bland annat vara att bilen ryker till lite vid start emellanåt.

    Jag har bokat en tid för uppgradering till den senaste versionen av vevhusventilationen. Det blir dock inte förrän jag har semester om ca 2 veckor. Efter det får vi se om den fortsätter "smygröka" eller inte.
    .:bjorn:eriksson

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nykarleby / Finland
    Inlägg
    1 242
    Hej!

    Min farsa hade sin bil på service i veckan och då uppgraderade de vevhusventilationen och det ser ut som att det blivit bättre, kommer än så länge inga stora moln vid kallstart som det gjorde före. Så vi får hoppas att det var lösningen.

    Mvh Ubbe
    Kör nu: Saab 9-3 SportCombi 1.9 tid 2006 Tidigare Saabar: Saab 9-5 2,0t Vector BioPower Såld! Saab 9-5 2,3T Kombi "Hirsch" Såld! Saab 9-5 SE 2,3 -99 Såld!

  14. #14
    Det låter fint det!

    Som jag skrev så ska ju min oxå in, men det dröjer ju lite.. Du kan väl skriva här igen om nån vecka eller så när du vet om det verkar hålla i sig
    .:bjorn:eriksson

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nykarleby / Finland
    Inlägg
    1 242
    Jo jag kan uppdatera lite senare

    Trevlig sommar så länge

    Mvh Ubbe
    Kör nu: Saab 9-3 SportCombi 1.9 tid 2006 Tidigare Saabar: Saab 9-5 2,0t Vector BioPower Såld! Saab 9-5 2,3T Kombi "Hirsch" Såld! Saab 9-5 SE 2,3 -99 Såld!

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nykarleby / Finland
    Inlägg
    1 242
    Hej!

    Det blev inte bättre med uppgraderingen av vevhusventilation...
    Nu är ny turbo beställd (980 €) så skall vi se hur det blir då efter bytet av den.

    Mvh Ubbe
    Kör nu: Saab 9-3 SportCombi 1.9 tid 2006 Tidigare Saabar: Saab 9-5 2,0t Vector BioPower Såld! Saab 9-5 2,3T Kombi "Hirsch" Såld! Saab 9-5 SE 2,3 -99 Såld!

  17. #17
    Ok, synd..

    Själv håller jag tummarna fortfarande, jag fick min uppgraderad i måndags, och den har än så länge inte rykt någonting. Å andra sidan så gjorde den det bara någon från det att jag startade tråden till att jag uppgraderade så..

    Klarar den sig någon månad till så kanske man kan anta att felet blev avhjälpt, annars får man väl se...

    Vidare så tycks den inte ha dragit något kylarvatten iaf, så det kan man nog utesluta i varje fall.

    Jag ska försöka återkomma om någon månad eller så om det verkar fungera

    Hoppas det ordnar sig med din bil med, trist att behöva en ny turbo
    .:bjorn:eriksson

  18. #18
    Återkommer visst lite tidigare ändå..

    Bytte tändstiften idag, och jag tror att det blev lite bättre med rycken som jag har. Känns mycket bättre åtminstone, men å andra sidan så kanske det är en sorts placeboeffekt
    .:bjorn:eriksson

Liknande ämnen

  1. saab 9-5 99 ryker kraftigt vid start
    Av ghost_boy83 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-05-06, 12:07
  2. 9-5 ryker vid start....
    Av kruse i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-09-23, 21:21
  3. Ryker vid start ???
    Av ruggan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-08-25, 20:40
  4. ryker ordentligt vid start?
    Av josefsson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-06-12, 18:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •