Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: b2x4x skillnad plock o topp m.m.???

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    finspång
    Inlägg
    216

    b2x4x skillnad plock o topp m.m.???

    hejsan undrar vad som skilljer block respektive topp på olika t5 motorer, tänkte bygga mig en ny motor vid sidan av min ng900. har nog bestämt mig för att gå upp till 2,3 liter så den veven blir det med smidda stakar + kolvar, men frågan är då är det samma block på alla t5 motorer ? är topparna andra ? olika flöden m.m.? vad ska man välja om jag nu ska skaffa mig en komplett motor att bygga på vilken ska jag då välja ?

    är ute efter minst 450hk kanske 500hk "säkra" hästar

    mvh erik

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 204
    Topp och block är samma. det som skiljer är kolvar, vev, stakart och liiite på kammarna.

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    finspång
    Inlägg
    216
    man tackar för svar

    kollade lite i en "verkstadsbok" o där verkade det som att det är bara "kolvkylning" (små munstycken som sprutar olja på kolvens undersida) på turbo motorerna går dom att få dit på ett block som varit en sugmotor om det är färdiga kanaler till detta men att de är bluggade lr dylikt

    mvh erik

  4. #4
    Steg 4 H.Bloms avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kungens Kurva, Stockholm
    Inlägg
    4 259
    Citat Ursprungligen postat av Erik Karlsson
    man tackar för svar

    kollade lite i en "verkstadsbok" o där verkade det som att det är bara "kolvkylning" (små munstycken som sprutar olja på kolvens undersida) på turbo motorerna går dom att få dit på ett block som varit en sugmotor om det är färdiga kanaler till detta men att de är bluggade lr dylikt

    mvh erik
    Det är bara att borra upp, men det ska ju bli rakt också Finns plana ytor att borra i, dvs allt är förberett utom hålen. Annars finns det block lite överallt i garagen, jag har t.ex. ett B204L block liggandes.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    finspång
    Inlägg
    216
    ok då blir det att skaffa nått 2,3 block... har en 204L fast ett vevlager är skuret o veven ser helkass samt ett lopp ser väldigt illa ut så det är nog bara skrot tyvärr

  6. #6
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 356
    Kvittar om de är 2,3 eller 2,0 om du ändå ska byta vev, stakar och kolvar.

    MVH

    F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2006
    Inlägg
    62
    går det inte att plocka ut samma effekt på en 204 som en 234 ??

    hörde förut att det slille gå ganska bra att komma upp i 400+hk med orginalmotorn !

    men att man får varva lite högre bara och vad gör det att man får varva 8-8500rpm iställe för 7000rpm ? eller tålde inte org stakarna det ?

    ser inte så mycke mening med att ha mer vrid än 400-450Nm på registret men då är det väll bara att sätta det så det går högre också !

    bara en tanke varför jag inte förstår varför man ska köra med 2,3 istålle för 2,0 !!

Liknande ämnen

  1. skillnad topp aero
    Av mbc i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-12-27, 17:15
  2. Hur se skillnad 2.0 / 2.3 topp 9k
    Av 900aero84 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2005-08-02, 01:53
  3. skillnad 2,3 i topp mot turbo topp långmotorn?
    Av 9K turbo sport i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-04-20, 22:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •