Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Lågt laddtryck; felsökt > vad göra?

  1. #1

    Lågt laddtryck; felsökt > vad göra?

    Tjena Grabbar!

    Köpte mig en SAAB 9000 T -87 för en vecka sedan. Konstaterade att den endast laddade runt 0,5. Laddade lite mer (0.6 - 0.7) på femmans växel.

    Så igår tänkte jag försöka få den att ladda mer... kollade upp hur man lättast gjorde det och efter några minuter fick jag upp hur man gjorde i APC:n. Sagt och gjort slet ur APCn och öppnade den och vred F poten till max. (För att se om ngt hände då jag från början trodde ngt annat va fel eftersom den inte laddade ordentligt enligt förra ägaren.) Och mycket riktigt INGET hände. Dvs den laddade inte mer för det.

    Så igår kväll och idag har jag suttit här på forumet och läst in mig på hur man kan felsöka... kommit fram till att magnetventilen antagligen funkar då jag inte kan blåsa i R (retur) inloppet på den när den inte har ström. Om jag har el kopplingen av och tändningen på och sedan trycker i kopplingen så slår magnetventilen till. Hörs ett högt klick typ.

    Okej tänkte jag då bör det väl inte vara magnetventligen iaf. Funderade på om det va wastegate klockan som va kajko och kollade om den va tät med tryckluft och det va den.

    Testade att köra en runda utan att ha wastegate sladden kopplad till magnetventilen och JÄVLA va den laddade. Så mkt att det bara sa boom och ett svart rök moln låg efter bilen. Kollat upp att och motorn går och inget verkar vara sönder. Turbon laddar fortfarande 0.5 etc...

    Jag testade att ta ur el kopplingen ur magnetventligen och körde en runda och konstaterade att den endast laddade 0.2 som max då. Antar att det är GLT (grundladdtrycket) som är på tok för lågt? Och för att justera detta är det armen till wastegaten (den som är ihop kopplad till klockan) man ska justera.

    Om inte detta hjälper ska jag försöka testa med en annan magnetventil och APC. Men som det ser ut nu och så som jag har felsökt tror ni att det låter rimligt att det GLT som är för lågt och att den kommer ladda mer efter att man justerat det? Eller är det något annat som antagligen är paj?

    Hur justerar man upp GLT? Ska själv söka runt lite men om ngn är snabb så kanske man hinner få svar innan jag själv har funnit det.

    Tankar? Ideer?

    Tack på förhand!

    //rickeboy

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 296
    Justera GLT gör de när du skruvar på armen mellan WGn och WG klockan/membrandosan.

    MVH

    F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  3. #3
    Tack så mkt!

    Ska ut och kolla på att efter grillningen är klar!

    Race:ade mot brossans SAAB 9-3 Aero -01:a och konstaterar att de i stort sett går jämnbördigt... galet...

    //rickeboy

Liknande ämnen

  1. För lågt laddtryck?
    Av vikkew i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2012-08-02, 19:37
  2. Extremt lågt mic-ljud i handsfree. Vad göra? [Löst!]
    Av Ian_Superfly i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-03-19, 12:13
  3. Lågt laddtryck
    Av kaufman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-04-15, 12:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •