Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 31

Ämne: Boost surge?

  1. #1
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    2 759

    Boost surge?

    Har hört att det har vart ett fladdrande ljud när bilen precis fått full ladd på höga växlar. Brydde mig inte så mycket då jag inte märkte nåt på min glycerinfyllda industrimätare + att fenomenet inte märks om man ligger uppe i varv istället för att segdra.

    Men idag monterade jag en vanlig laddtrycksmätare istället och testade dra lite på fyran. Märker då att laddtrycket studsar rätt rejält just när det fladdrande ljudet kommer. Trycket ligger då på typ 1,6-1,9 bar och studsar.

    Är det detta som kallas surge? Hur fixar jag bort det här, är det mappningsbart?

    Turbon är en variant av GT2871R
    http://www.airtune.se/product_info.php? ... 71mm-.html
    Saablös FD OG900 "Aero" Cab & NG900 E85 421 hk
    Impreza STI Type R -00 370 hk 460 Nm @ 1320 kg Vevlagerras!
    BMW 525i Touring -95 Mit sperrdifferential
    BMW 740iA -00 Highline Carbon / Individual

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    227
    Jag skulle våga kalla det surge ja. Du lär nog sänka laddtrycket genom att öppna WGn lite mer vid dessa varvtal. Kollat något på kompressormappen för aggregatet? Där kan du se hurvida du ligger i surge. Trevlig midsommar iaf!
    Co-Founder SNOWIS Racing - Teori och praktik i fullständigt förvirrad symbios.

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    2 759
    Citat Ursprungligen postat av Kiwi-OD
    Jag skulle våga kalla det surge ja. Du lär nog sänka laddtrycket genom att öppna WGn lite mer vid dessa varvtal. Kollat något på kompressormappen för aggregatet? Där kan du se hurvida du ligger i surge. Trevlig midsommar iaf!
    Okej ja det får Nordic fixa när jag åker och mappar då. Nej jag har inte kollat i mappen för jag vet inte riktigt hur man läser av en sån.

    Trevlig midsommar!
    Saablös FD OG900 "Aero" Cab & NG900 E85 421 hk
    Impreza STI Type R -00 370 hk 460 Nm @ 1320 kg Vevlagerras!
    BMW 525i Touring -95 Mit sperrdifferential
    BMW 740iA -00 Highline Carbon / Individual

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    227
    Här kan du läsa lite om hur man beräknar mappar:
    http://www.turbobygarrett.com/turbobyga ... ch103.html

    Och här har du en färdig excelmall för att bland annat beräkna värden:
    http://www.tfd.chalmers.se/~palmenas/du ... akning.xls

    Det är alltid kul att lära sig något nytt (förutsatt att man vill veta)
    MVH
    Co-Founder SNOWIS Racing - Teori och praktik i fullständigt förvirrad symbios.

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Mellanmjölkens land
    Inlägg
    2 046
    Medlem#
    5389
    Vad framkallar surge då och hur kan man undvika det?

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 626
    Citat Ursprungligen postat av Magnus Aero
    Vad framkallar surge då och hur kan man undvika det?
    "Surge" är då kompressorn snurrar fortare än luften "hinner med" med att transporteras. Kompressorn, likställd med en luftpump, "kaviterar", vacuum eller nära nog uppstår vid bladens ytterändar och ljudet uppträder. Idag är bladen ordentligt stryktåliga men kan i alla fall ge upphov till att de havererar. (Jfm med en kaviterande vingpump i hydraulsystem)
    Motverkas genom; ordentligt med flöde före turbo, ev. portning av inlopp. Men det absolut enklaste är att ladda mindre eller byta agg... Man är så att säga låångt ute till höger i kompressormappen.
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    2 759
    Hmm borde inte 2,5" inloppsrör ända till filtret räcka? Eller kanske är det mitt Lintec Yellowline som är för litet
    Saablös FD OG900 "Aero" Cab & NG900 E85 421 hk
    Impreza STI Type R -00 370 hk 460 Nm @ 1320 kg Vevlagerras!
    BMW 525i Touring -95 Mit sperrdifferential
    BMW 740iA -00 Highline Carbon / Individual

  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Mellanmjölkens land
    Inlägg
    2 046
    Medlem#
    5389
    Citat Ursprungligen postat av Turbovin
    Hmm borde inte 2,5" inloppsrör ända till filtret räcka? Eller kanske är det mitt Lintec Yellowline som är för litet

    Prova några repor utan!

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 626
    Sätt en vacuummätare precis före inlopp.
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    227
    På grund av inverkan av diverse starka drycker var det svårt att svara snabbt igår. Surge är, till den grad jag känner till det, då aggregatet arbetar till vänster om den specificerade kompressormappen. Det vill säga, då aggregatet försöker pressa fram mer massa (till följd av ökat tryck) än motorn förbrukar vid specifika varvtal. Dvs aggregatets massflöde blir större än motorns.

    Vad gäller kavitation beror väl detta främst på undertryck i kombination med tillräcklig luftfuktighet (dvs vätskefluidpartiklar)? Undertrycket gör att vätskefluiden övergår till gasfas och kan diffundera in i materialet. Det var iaf så jag tolkade förklaringen i Materials Science - An engineering approach. Rätta mig gärna om jag har fel, eftersom det inte var igår jag läste boken.
    Co-Founder SNOWIS Racing - Teori och praktik i fullständigt förvirrad symbios.

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 190
    Citat Ursprungligen postat av Kiwi-OD
    På grund av inverkan av diverse starka drycker var det svårt att svara snabbt igår. Surge är, till den grad jag känner till det, då aggregatet arbetar till vänster om den specificerade kompressormappen. Det vill säga, då aggregatet försöker pressa fram mer massa (till följd av ökat tryck) än motorn förbrukar vid specifika varvtal. Dvs aggregatets massflöde blir större än motorns.
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 626
    Helt rätt och fel av mig, även den sämste kan va värdelös
    vände ut och in.. Hur som så är det så som Kiwi säger och ljudet är alltså tryckpulser som uppstår och går tillbaka i systemet. Ungefär lika nyttigt som att köra utan AV...
    Orsak? Mja, kan vara olika; ex för stor inducer kontra exducer. Edit: Högt "TRIM"-värde på aggregatet.
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 162
    Jag har också problem med detta
    Finns t.om en gammal tråd i ämnet. Vad som framkom då vara att luftläckage kan orsaka dessa ljud men jag har inte lycktas hitta någon läcka

    Jag upptäckte problemet efter att jag bytt till en bättre IC.
    Kör med ett helt std 15T 6#

    Kanske ska prova att koppla tryckmätaren till inloppsröret och att ta bort luftfiltret (kör med std pappersfilter nu)
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  14. #14
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    2 539
    Citat Ursprungligen postat av Urban 1041
    Jag har också problem med detta
    Finns t.om en gammal tråd i ämnet. Vad som framkom då vara att luftläckage kan orsaka dessa ljud men jag har inte lycktas hitta någon läcka
    Nu vet jag ju inte vilket ljud du har, men ett luftläckage på trycksidan bör snarare ge dig ökad marginal mot surge. Massflödet ökar ju, vilket flyttar operationspunkten längre till höger i kompressormappen.

  15. #15
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 162
    [quote="Ragnar]
    Nu vet jag ju inte vilket ljud du har, men ett luftläckage på trycksidan bör snarare ge dig ökad marginal mot surge. Massflödet ökar ju, vilket flyttar operationspunkten längre till höger i kompressormappen.[/quote]

    Jag håller med dig om detta.
    Hittade den gamla tråden f.ö. Jag hade glömt att jag var så grundlig i felsökningen förra sommaren
    [url="http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=147122&postdays=0&postorder=asc&hi ghlight=pulserande&start=30"]http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... e&start=30[/url]
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  16. #16
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Mellanmjölkens land
    Inlägg
    2 046
    Medlem#
    5389
    Har nog förlagt minnet ngnstans på längs vägen idag...Surge, och motsatsen heter?

  17. #17
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 478
    Medlem#
    5737
    Citat Ursprungligen postat av Magnus Aero
    Har nog förlagt minnet ngnstans på längs vägen idag...Surge, och motsatsen heter?
    Choke du tänker på?
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 949
    Har du några avgasläckage emellan turbon och topp? Kan ge samma fenomen, jag lovar. Jag körde med 1.5mm skev T3 fläns och när min närmade sig 1.5bar i ladd, så lät det precis som surge.
    Men efter att grenröret och flänsen planades så försvann detta fenomen.

  19. #19
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 626
    Citat Ursprungligen postat av gazer3312
    Har du några avgasläckage emellan turbon och topp? Kan ge samma fenomen, jag lovar. Jag körde med 1.5mm skev T3 fläns och när min närmade sig 1.5bar i ladd, så lät det precis som surge.
    Men efter att grenröret och flänsen planades så försvann detta fenomen.
    Detta gav dock inget fluktuerande laddtryck? Såsom Turbovin beskriver det med "studsande" tryck låter det ju som om det är på trycksidan det sker..

    Såvida inte hans wastegate håller på och slår
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  20. #20
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Mellanmjölkens land
    Inlägg
    2 046
    Medlem#
    5389
    Citat Ursprungligen postat av Garfield
    Citat Ursprungligen postat av Magnus Aero
    Har nog förlagt minnet ngnstans på längs vägen idag...Surge, och motsatsen heter?
    Choke du tänker på?
    Precis, tack!

Liknande ämnen

  1. 9-5 Aut-03 Dr.Boost!
    Av 900 T5 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-08-26, 10:11
  2. Anti-surge Kompressorhus?
    Av BjörnR i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-07-11, 20:19
  3. GT3071 VS GT3076 surge vs. choke
    Av V5turbo i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 69
    Senaste inlägg: 2006-08-30, 13:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •