Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: När jag gasar fullt slår jag huvudet i ratten (9000 "ae

  1. #1

    När jag gasar fullt slår jag huvudet i ratten (9000 "ae

    Jag har en ltt -95 som jag mont. TD04 turbo, JT 3" helsats, K&N Insatsfilter, aerokoppling och Pogramvara från Nordic steg 3 till Aero...

    Mitt problem är:
    Om jag ligger 100 km/h på fyran och petar i trean och ger fullt så kommer den precis som den ska..För att sedan släppa allt för en halv sekund ungefär sen kommer den som vanligt..Typ så man slår huvudet i ratten

    Vad är detta? nått måste säga ifrån, nån sensor?.. För högt ladd? För små spridare? Någon som kan svara på detta!?

    Mvh // Danne

  2. #2
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 132
    Medlem#
    2555
    Troligen laddtrycksspärren som du beskriver som slår till.

    Har felet kommit plötslig så börja felsök slangar mv mm
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av RZ
    Troligen laddtrycksspärren som du beskriver som slår till.

    Har felet kommit plötslig så börja felsök slangar mv mm
    Felet Har varit hela tiden sen jag monterade steg 3...
    Det händer även när jag har fullt fäste på 2:an..

  4. #4
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 132
    Medlem#
    2555
    Slapp wg-klocka tror jag då!
    Om du kopplar ur mv så händer det väl inte?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 658
    Jag kan sätta en säck potatis på att du har råkat ut för "Skenande Grundladd". Detta uppträder OFTA på 9000Aero-TD04:or med fullflödessystem. Ryck säkringen till APC (i säkringsboxen), provkör sedan. Håll runt 3500rpm, 3:an bör räcka, tryck ner högerpedalen i botten och dra till 5500-6000rpm. Kolla hela tiden på laddtrycksmätaren. Om det är som jag tror vandrar den från mitten gula och stadigt uppåt mot rött.

    Porta WG kan du söka då sedan.


    Mvh
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av Airflow
    Jag kan sätta en säck potatis på att du har råkat ut för "Skenande Grundladd". Detta uppträder OFTA på 9000Aero-TD04:or med fullflödessystem. Ryck säkringen till APC (i säkringsboxen), provkör sedan. Håll runt 3500rpm, 3:an bör räcka, tryck ner högerpedalen i botten och dra till 5500-6000rpm. Kolla hela tiden på laddtrycksmätaren. Om det är som jag tror vandrar den från mitten gula och stadigt uppåt mot rött.

    Porta WG kan du söka då sedan.


    Mvh
    Jag ska testa detta..
    vad menas med: Porta WG kan du söka då sedan??

  7. #7
    Racecrew
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 133
    Medlem#
    6252
    Citat Ursprungligen postat av Danne*Saab
    Citat Ursprungligen postat av Airflow
    Jag kan sätta en säck potatis på att du har råkat ut för "Skenande Grundladd". Detta uppträder OFTA på 9000Aero-TD04:or med fullflödessystem. Ryck säkringen till APC (i säkringsboxen), provkör sedan. Håll runt 3500rpm, 3:an bör räcka, tryck ner högerpedalen i botten och dra till 5500-6000rpm. Kolla hela tiden på laddtrycksmätaren. Om det är som jag tror vandrar den från mitten gula och stadigt uppåt mot rött.

    Porta WG kan du söka då sedan.


    Mvh
    Jag ska testa detta..
    vad menas med: Porta WG kan du söka då sedan??
    Att du använder sökfunktionen här på forumet och söker på "porta wg".
    Wastegatehålet på dessa snurror är lite för lite när man börjar närma sig för höga avgasflöden, så även om ventilen står fullt öppen så går ändå avgaser genom turbinen som gör att turbon fortsätter ladda trots att styrsystemet inte begär laddtryck.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    116
    fel växel? beror ju på om du har planerat på o åka fram eller bakåt :P

    nemen det är antagligen laddtrycksvakten som klipper då om laddtrycket skenar iväg
    Livet är som en bira, de tar slut förr eller senare xD, så lev livet när du har chansen!

    >> <html> http://www.garaget.org/?car=28003 </html> <<

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    459
    Testa byt magnetventil! Jag fick samma problem när jag slängde på steg 1 på min 9000 CSE, Vid 3500 varv så dumpa bilen som fan och jag slog nästan huvet i ratten!!
    SAAB 9-3 Aero -01

Liknande ämnen

  1. Kraften dras tillbaka när jag gasar fullt
    Av Ola Gustafsson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-07-19, 04:59
  2. Ratten skakar i högre hastigheter när jag gasar
    Av albin715 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-02-01, 23:52
  3. 9000 Aero med trimbox som slår i från när man trycker fullt
    Av Pajjon i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-06-15, 22:53
  4. og900s "slår näsan i ratten"
    Av beatone i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2007-04-05, 23:15
  5. Ryck så jag nästan slår huvudet i ratten 9000 -96
    Av tubster i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2005-04-13, 13:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •