Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Hjulbult :S

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    333

    Hjulbult :S

    Ja skulle kolla om alla hjulbultar satt åt på min 9-3a så hade jag ett litet spärrskafft så man inte kan ta i för mycket för det är ju alu fälgar.. jag började känna på alla bultar.. Sen på högerfram däck så satt en bult väldigt löst så ja skruva åt inte med mycket kraft alls.. märkte att det bara snurrade runt, då till min förvåning hade den gått av..
    jag undrar hur får man ut en halv hjulbult..
    Någon som vet :/

    mvh Jonas
    Saab 9000 a50 -97 2,3t

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    29
    Hej!
    Tog nyligen ur några pinnbult som var av i min topp, och då använde jag mig av en sån här. Borde funka för dig med...

    //Richard
    Saab 9-3X 2.0T Biopower -09, Saab 99 GL T16 -83, Saab 96 de Luxe - 62

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Tyresö
    Inlägg
    216
    Medlem#
    5038
    Jag har dragit av flera hjulbultar på min 9-3:a av någon anledning, även om jag dragit med momentnyckel. Jag tror att det var något av ett standardfel på dessa..

    Hur som helst är det ganska lätta att få ut den kvarvarande bulten. Probemet med skruvutdragare är att de är koniska och kan lätt "expandera" skruven/bulten vilket gör att den nyper fast. Om man dessutom råkar dra av "grispitten" har man en bit härdat stål i hålet som är ett h-e att borra bort.

    Jag brukar istället borra ett hål och slå i en Torx-bits. Ju grövre skruv desto grövre torx, börja med att borra ett litet hål och gå sedan upp i dimension.

    Lycka till!
    9-5 Aero Sedan med X-tra allt, 9-3 Aero cab -00,
    Internet är huvudsakligen textbaserat så skriver du som en idiot kommer folk anta att du är det.

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    1 561
    Du kan plocka bort bromsskivan och svetsa dit en mutterskalle, och efter det är det bara fram med hjulbultsnyckeln igen.
    om du inte vill/kan göra det själv så bör en drop-in verkstad ta max 200 för det.
    jag fick betala 400 när jag var i samma sits som du, men det var för att bromsskivan tog 30 min o få loss efter de rundat av insexhuvudet i skivan.

    mvh
    ng900 2.0t -97 Projektet - 393hk/517nm - Bilen som äääntligen går som sig bör!
    Bilen på Garaget

Liknande ämnen

  1. Söker hjulbult!
    Av Mintolux i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-11-09, 23:01
  2. Minus en hjulbult
    Av Dyos i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-04-18, 20:50
  3. Hjulbult dim 95 ??
    Av Lob i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-11-03, 12:18
  4. Längd på hjulbult
    Av AndreasOstman i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-04-04, 15:47

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •