Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Ålande vid hård inbromsning

  1. #1
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 059
    Medlem#
    1941

    Ålande vid hård inbromsning

    Hej!

    Jag fick idag göra en riktigt hård inbromsning från dryga 100km/h ner till ca 60km/h. Jag upplevde då att bilens bakdel ålade sig så jag fick parera med ratten för att hålla rak kurs. Jag kan inte minnas att jag upplevt detta tidigare vid hårda inbromsningar, men minnet sviker ju iof ibland . Nu har jag ju bytt till Koni Sport stötdämpare nyligen ihop med sänkfjädrar. Frågan som jag ställer mig är om jag ställt dämparna fel då de är justerbara? Är det en tendens av överstyrning om bakvagnen uppför sig så? För isf kanske man kan kompensera med att justera dämparna på något lämpligt sätt.
    Eller kan det vara något annat som inverkar?

  2. #2
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 901
    Medlem#
    2959
    Jag hade samma fenomen på min 9-5a och trodde det berodde på att jag hade för små bromsar bak, men kör du original runt om och inte haft problem innan så tyder ju allt på dämpare/fjädrar. Vore trevligt om någon chassiexpert ville uttala sig.

  3. #3

  4. #4
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 059
    Medlem#
    1941
    Jag är ju inte helt säker på om bilen upprätt så tidigare. För det är ju inte var dag man behöver utföra denna typ av inbromsning. Nog för att man bromsar hårt emellan åt men detta var mer åt "panikinbromsning". Dock så gick inte ABS:en in så greppet var det inget fel på (Nya 18" Michelin PS2).

    I den tråden som BOB länkade till så skrevs det bl.a. om bromsarna. Nu är mina bromsar original, troligen är allt t.o.m fabriksmonterat. Fram är dock beläggen tunna så utbytesplaner finns. Men 9-5 har väl EBD (?) så då borde väl kraften fördelas för att slippa detta fenomen? Å andra sidan är det ju stora krafter som verkar.

    De främre länkarmsbussningarna i bakvagnen är utbytta mot Powerflex dito & med mindre än 5000mil på mätaren så är de övriga ganska fräsha överlag.

  5. #5
    Helt original Dunkens avatar
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Gefle
    Inlägg
    586
    Medlem#
    5788
    Är fyrhjulsinställning gjord? Det framgick inte av berättelsen, annars kan det vara boven i dramat allt för många verkar inte gör en sån efter dom byter bussningar och dyligt.
    Mvh Dunken
    Projekt Secret ..

  6. #6
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 059
    Medlem#
    1941
    Citat Ursprungligen postat av Dunken
    Är fyrhjulsinställning gjord? Det framgick inte av berättelsen, annars kan det vara boven i dramat allt för många verkar inte gör en sån efter dom byter bussningar och dyligt.
    Mvh Dunken
    Ja det är utfört!

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    90
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941
    Citat Ursprungligen postat av Dunken
    Är fyrhjulsinställning gjord? Det framgick inte av berättelsen, annars kan det vara boven i dramat allt för många verkar inte gör en sån efter dom byter bussningar och dyligt.
    Mvh Dunken
    Ja det är utfört!
    Fick du papper på vinklarna ? Hjulvinklarna påverkar mer än de flesta tror enligt mig

    Om du inte hittar något glapp nånstans så är nog mitt tips att kolla upp vinklarna.

    Vill du ha en stabilare bakvagn vid broms så ställ med 0,5 -1,5 grad toe-in per sida....gör ganska stor skillnad det gjorde det iaf på min riskoookare
    Kör 4-wd riskokare...Numera med 322 hk / 400 Nm
    http://www.garaget.org/?car=18857

  8. #8
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 361
    Ålande bromsar kan man få när man inte har tillräcklig bromskraft bak.
    De som behövs kanske är en genomgång av bromsarna bak och som om dom flyter bättre och då kan undvika problemet eller så är beläggen bak för hårda så dom inte får den bromskraft som behövs och de ålar sig.

    MVH

    F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

Liknande ämnen

  1. Oljetryckslampa blinka till vid hård inbromsning? OG9-5
    Av kIM0h i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-09-22, 05:01
  2. Ålande 9-5:a Vilka bussningar att byta?
    Av lillen 761 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2009-07-30, 22:02
  3. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-04-27, 21:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •