Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: topplockspackning i koppar eller rostfritt?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    uppsala
    Inlägg
    15

    topplockspackning i koppar eller rostfritt?

    Ska man göra en tjock packning i koppar eller en tunn i rostfritt med dubbla topp-packningar?Måste sänka kompet.Nån runt Uppsala som kan fixa det? Måste börja med projektet igen.
    99=riktig saab

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    899
    Hårdare = bättre om jag får spåna lite. Eftersom en mjuk kopparplatta borde deformeras efter ett par packningsbyten, vilket man kanske inte vill. Det blir ju packningarnas jobb att utföra själva tätningen, så kopparns bra tätningsegenskaper behöver man nog inte.

    Rostfritt vill gärna slå sig av värme. I en motor värms den nog upp så pass jämnt att inget händer. Men vanligt stål kanske kan vara ett alternativ?

    Hur tjock tänkte du ha den / hur lågt komp siktar du på?

    /David
    900 T8 -88a E85, MegaSquirt + EDIS. Bruksbil: Turbokonverterad Ford 1987.
    I garaget: Mekar långlopps Volvo 360, justerar turbotryck på Forden. T8 i ide.
    Senaste uppdatering: 100131

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 427
    Varför funderar du på sådana åtgärder, då i princip vanlig packning funkar för de allra flesta andra? Varför måste du sänka kompet, och varför med toppackningen?


    Sen till föregående talares funderingar.

    Koppar, och då mjukglödgad är oftast att föredra. Det man vill åt är kopparens möjlighet att forma sig mot tätningytorna samt det faktum att koppar har högre värmeutvidgningskoofficient än järn/stål, vilket gör att den expanderar lite mer än de andra materialen runt omkring och därför tätar bättre ju varmare det blir kan man säga.

    Om man har ett material som sväller mindre än var topplocksskruvar och topp/block sväller vid arbetstemp så kommer ju trycket på packningen att minska när motorn blir varm med risk för läckage. Med koppar blir det snarare tvärt om att trycket ökar när motorn blir varm.


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    uppsala
    Inlägg
    15
    Kolvarna jag fick tag på har inte samma urgröpning som original kolvarna.
    2,3 liters vev i H-motorn.
    99=riktig saab

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 427
    Citat Ursprungligen postat av 99 2,3 t16
    Kolvarna jag fick tag på har inte samma urgröpning som original kolvarna.
    2,3 liters vev i H-motorn.

    Ok, har du då räknat noga på detta så att du vet vilka mått som gäller för att få ner komressionen till ett önskatr/lämpligt värde?

    Alltså, vet du vad det skulle bli idag (det kanske kolliderar med toppen m.m.) och vad du vill ha och hur mycket det då blir i tjocklek på packning eller mellanlägget för att nå dit?

    Jag tippar på att det blir rätt ordentligt tjockt jag, då det på min H-motor med 2,3-vev. Det var både kolvar med rejält lägre kompressionshöjd, som dessutom var ursvarvade på kolvtoppen. Liksom att det var 2,3topp som har större förbränningsrum mot 2,0. Och till sist kortade stakar.



    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    uppsala
    Inlägg
    15
    Räknat har jag inte gjort men 2,3 16v topp finns samt kortare stakar. Har slipat lite i förbrännings rummet i toppen.Det får nog bli koppar packning.
    Tony hur många hk fick du ut ungefär?
    99=riktig saab

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 427
    Citat Ursprungligen postat av 99 2,3 t16
    Räknat har jag inte gjort men 2,3 16v topp finns samt kortare stakar. Har slipat lite i förbrännings rummet i toppen.Det får nog bli koppar packning.
    Tony hur många hk fick du ut ungefär?

    Du måste ju räkna på detta, det är vansinne att bara gå på måfå och se vad det blir. Det är stor risk för att det inte blir bra då och du får börja om på nytt.


    Jag fick ut 245 Hk på drivhjulen med orörd 2,3 långtopp 2,1 insug och en orörd TE05-12B. Blocket var borrat 92 mm så volymen var 2393. Dessutom var det inte mappat för det hela utan bara en grovfix hade gjorts.

    Jag monterade Trionic T5 med original spridare och allt, på den och året var -94 har för mig.


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  8. #8
    Steg 4 H.Bloms avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kungens Kurva, Stockholm
    Inlägg
    4 240
    Citat Ursprungligen postat av David V
    Hårdare = bättre om jag får spåna lite. Eftersom en mjuk kopparplatta borde deformeras efter ett par packningsbyten, vilket man kanske inte vill. Det blir ju packningarnas jobb att utföra själva tätningen, så kopparns bra tätningsegenskaper behöver man nog inte.

    Rostfritt vill gärna slå sig av värme. I en motor värms den nog upp så pass jämnt att inget händer. Men vanligt stål kanske kan vara ett alternativ?

    Hur tjock tänkte du ha den / hur lågt komp siktar du på?

    /David
    Du är verkligen ute och cyklar.

Liknande ämnen

  1. Koppar- eller zinkpasta?
    Av Nyren i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 37
    Senaste inlägg: 2010-04-07, 10:27
  2. kylarfråga og 900. aluminium eller koppar?
    Av NaitSirk i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-02-03, 09:10
  3. Topplockspackning av koppar
    Av axe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-05-27, 09:27
  4. Koppar- eller alu.-pasta?
    Av xaphoz i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-04-08, 14:09
  5. topplockspackning i koppar
    Av Dofilus i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-03-28, 20:19

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •