Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Vad bör laddtrycket vara orginal på en ng900 2.0T -95 ?

  1. #1

    Vad bör laddtrycket vara orginal på en ng900 2.0T -95 ?

    Efter mitt andra turbo haveri på 7 månader börjar jag misstänka att något inte står rätt till och enligt speedparts så havererade den senaste turbon pga förhögt laddtryck och saab verkstan jag lämnat in bilen på har letat förtvivlat utan att kunna hitta något galet, dom har testat att byta allt utom slangar och magnetventil utan resultat men det roliga är att ingen där tycks veta vad en saab ng900T -95 ska ha i laddtryck dom har iaf mätt upp mitt nuvarande tryck till 1.2 bar så nu undrar jag om detta är korrekt eller ej ?
    även övriga tankar, ideer och erfarenheter på vad som kan ha orsakat detta haveri är av intresse.

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Knislinge
    Inlägg
    527
    Haveriet låter jag någon annan kommentera men 1.2 bar är inte original iaf. Kör du med någon trimbox??

    För den delen borde väl inte tubon haverera bara för att den laddar 1.2.

    //Spets
    900SET -94 (Gammal och rostig men den är min) Nordic St 3....tills vidare
    9-5 2.3t -02 Vector

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    31
    Original är väl inte på mer än 0.5-0.6 tror jag. 1.2 låter lite högt för att vara original.

  4. #4
    Näe vad jag vet ska den inte vara trimmad och som sagt så har dom på saab testat att byta elektroniken som styr detta, så jag måste väl lita på att dom har uteslutigt detta. men ja jag reagerade oxå på att det var lite högt. sen kan man väl fundera på om dom gjort riktigt när dom mätt upp det oxå.
    Angående haveriet så var det tydligen axial lagret som hade slitits ner pga förhård belastning vilket även jag konstaterade inte kan ha berott på så mycket annat efter att ha sett hur ett sådant är uppbyggt.

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Borås.
    Inlägg
    2 678
    Ca 0,8-0,85bar ska en orginal ng900 ladda.
    #5607 | 9-3ss 2.0t 2008

  6. #6
    Ok finns det olika sorters tryck man pratar om för jag har hört endel nämna grundtryck i samband med laddtryck så jag blev lite fundersam vad som menas med detta ?

  7. #7
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    4156
    Citat Ursprungligen postat av Rönning
    Näe vad jag vet ska den inte vara trimmad och som sagt så har dom på saab testat att byta elektroniken som styr detta, så jag måste väl lita på att dom har uteslutigt detta. men ja jag reagerade oxå på att det var lite högt. sen kan man väl fundera på om dom gjort riktigt när dom mätt upp det oxå.
    Angående haveriet så var det tydligen axial lagret som hade slitits ner pga förhård belastning vilket även jag konstaterade inte kan ha berott på så mycket annat efter att ha sett hur ett sådant är uppbyggt.
    1.2 Bar är iofs betydligt mer än original, men det ska absolut inte förstöra turbon.. De flesta trimleverantöreran ligger ju på ca 1.2 eller mer, och de turboaggregaten håller ju.

    Du borde nästan skaffa dig en egen laddtrycksmätare. Du behöver ju inte köpa någon 1500:- modell, utan det räcker ju med någon 300:- modell eller liknande för att felsöka i alla fall.

    Min tanke är i så fall att om det nu handlar om överladd, så kan det ju vara betydligt högre laddtryck än 1.2 bar för att få turbon att haverera i alla fall. Alternativt att den fått för dålig smörjning/kylning.



    I jämförelse så min 900 med T25 originalturbo hade trimbox när jag köpte den vid 16500 mil och hur länge de kört med den vet jag inte. Men turbon var högst troligt originalturbon.

    Vid 12 år och drygt 25000 mil gick min turbo och dog.. Laddtrycket med den trimboxen maxade ut på strax över 1.4 bar (enligt en vanlig laddtrycksmätare iofs, vilket antagligen kan diffa lite grann, men ungefär i alla fall) och har hållit i minst 9000 mil... Så det rimmar illa om din NYA(??) turbo havererar efter 7 månader med "bara" 1.2 bar.

    Citat Ursprungligen postat av Rönning
    Ok finns det olika sorters tryck man pratar om för jag har hört endel nämna grundtryck i samband med laddtryck så jag blev lite fundersam vad som menas med detta ?
    Grundladdtryck är det laddtryck som är ett mekaniskt inställt "safe-mode-läge" eller vad vi ska säga. Om någonting i systemet inte fungerar så finns ett förinställt grundvärde som motorstyrdonet låter turbon jobba i. Det grundvärdet är ungefär 0.4 bar.

    Sedan kan systemet ställa upp laddtrycket till det egentliga standard-arbetsområdet vilket som sagt är någonstans runt 0.85 bar.

    Det är detta laddtryck som man alltså normalt ändrar på i motorstyrdonet när man chip-trimmar.

    Grundladdtrycket förblir ungefär detsamma för att systemet ska kunna gå ner till det om det uppstår något problem med bilen.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  8. #8
    Okej det förklarar en del, tackar.

    jo du måste tro att jag var ganska missnöjd på både Speedparts men mest SL Turbo som var deras leverantör när dom dessutom inte ersatte min turbo utan den fick jag köpa till ett självkostnads pris. så man kan minst sagt säja att jag är less på denna historia nu då jag har ringt och gnällt och tjatat på folk varje vecka sedan slutet på februari nu ja du läste rätt sen i FEBRUARI.

    det ska dock tilläggas dock att det inte var en ny turbo jag köpte utan en sk utbytes turbo dvs en totalt genomgången och renoverad men vad jag har kunnat utläsa från speedparts hemsidan ska detta vara likvärdigt med en helt ny.

Liknande ämnen

  1. Laddtrycket går ner till -1 bar ng900
    Av Mickes900t i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-05-26, 01:45
  2. Laddtrycket på får ja spel på en ng900 ftt
    Av Mickes900t i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-05-23, 00:12
  3. 93 2,0t ltt -99 vad ska laddtrycket vara
    Av jocki1 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-09-12, 11:13
  4. ställa upp laddtrycket på en Ng900 turbo ?
    Av Marcusk i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2005-10-21, 17:27
  5. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2004-12-02, 12:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •