Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Argh.. byte av blinkerslampa 9-5 -03

  1. #1

    Argh.. byte av blinkerslampa 9-5 -03

    Bilen är en 9-5 Sedan -03.
    Hur gör man ett lampbyte av blinkers på en sådan? Jag har läst och åter läst instruktionsboken utan någon större framgång. Jag har hört att man ska lossa på nån skruv och dra loss hela armaturen.. var sitter denna skrufven?

    Jag menar, lampan måste ju funka.

    /R

  2. #2
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156
    Vi kan väl börja med att fråga vilken av blinkersarna du tänker byta? fram, bak eller på skärmen?

    Är det fram så sitter det en torx-skruv, vilket du ser om du tittar mellan blinkersen och lyktan. Den skruven skruvar du bort med den mejseln du bör fått med bilen som normalt ligger bak i bagagen (Eller motsvarande torx-mejsel naturligtvis).

    Sedan skjuter du blinkersen frammåt och utåt så lossnar den. Lampan sitter i en sockel på baksidan som det bara är att lossa genom att vrida den åt ena hållet och dra ut den och sedan byta lampa.
    Montering sker naturligtvis i omvänd ordning.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    Vi kan väl börja med att fråga vilken av blinkersarna du tänker byta? fram, bak eller på skärmen?
    Framblinkers. Sorry att jag inte specade.
    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    Är det fram så sitter det en torx-skruv, vilket du ser om du tittar mellan blinkersen och lyktan.
    Var sitter denna nämnda torx-skriuv, är det sett ovan ifrån eller från vilket håll..

    /R - Amatörmekarn

  4. #4
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156
    Citat Ursprungligen postat av Rudestroem
    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    Är det fram så sitter det en torx-skruv, vilket du ser om du tittar mellan blinkersen och lyktan.
    Var sitter denna nämnda torx-skriuv, är det sett ovan ifrån eller från vilket håll..

    /R - Amatörmekarn
    Uppifrån.. Om du ställer dig och kikar ner mellan själva plåten som går över lyktorna/grillen osv där framme och mellan blinkers och lykta så sitter det en skruv där som håller fast blinkersen i lyktan..

    Om du tittar så ser du hur det är gjort...

    Det hela är faktiskt ganska enkelt uppbyggt. Blinkersen sitter i ett plastspår i lyktan (se till att den går in i detta spåret när du sätter tillbaka blinkersen) sen sitter det två styrpluppar i bakkant, och en liten klack nertill.. Skruven är det som håller allting på plats..

    Därav att du måste trycka blinkersen frammåt/utåt när du ska lös med den. Plastspåret, och klacken, samt styr-pluttarna håller i blinkersen i sidled. Skruven håller i blinkersen i längsled.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  5. #5
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989
    På dom äldre sitter det en skruv som håller, men på dom nyare så ser det ut så här enligt WIS!


  6. #6
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156
    Citat Ursprungligen postat av Börne
    På dom äldre sitter det en skruv som håller, men på dom nyare så ser det ut så här enligt WIS!

    Ooooofan!

    Där ser man.

    Bortse då i från mina tidigare inlägg.. De gäller för 98-02 isf.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    222
    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    Citat Ursprungligen postat av Börne
    På dom äldre sitter det en skruv som håller, men på dom nyare så ser det ut så här enligt WIS!

    Ooooofan!

    Där ser man.

    Bortse då i från mina tidigare inlägg.. De gäller för 98-02 isf.
    98-01

    /Johan
    Saab 9-5 Sport Edition 2.3t '01, 900 i16 '89

  8. #8
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156
    Citat Ursprungligen postat av jse
    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    Citat Ursprungligen postat av Börne
    På dom äldre sitter det en skruv som håller, men på dom nyare så ser det ut så här enligt WIS!

    Ooooofan!

    Där ser man.

    Bortse då i från mina tidigare inlägg.. De gäller för 98-02 isf.
    98-01

    /Johan
    åhhhh...
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av Börne
    På dom äldre sitter det en skruv som håller, men på dom nyare så ser det ut så här enligt WIS!

    Okey, det var ena sidan det.. men hur ser det ut på andra sidan? Där sitter ju lite annat mumbojumbo i vägen. Det är för övrigt den sidan som behöver bytas främst!

    Orkar du rota fram en bild till en stackars rådvill...

    /R

  10. #10
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989
    Dom visar bara på vänstra sidan, men du borde väl få ner fingrarna eller använda nåt du kan trycka med på snäppet på högra sidan tycker jag!

  11. #11
    Okey okey! Jag ska rota lite och se om jag får loss prylarna.. Tack för all hjälp hittills i alla fall, även om några här var lite fel ute.

    /R

  12. #12
    Nu fattar jag varför hela blinkersmodulen släpper på de nyare bilarna. Det är ofattbart att de tagit bort skruven...

  13. #13
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 716
    Medlem#
    3346
    Det står i intruktionsboken till bilen hur man gör, men den beskrivningen är ju något vag. Det är som sagt en låstunga i plast som ska tryckas ner.
    Men det är trångt! Jag rekommenderar en lång skruvmejsel samt tunna handskar.
    All makt åt Thengil!

  14. #14
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989
    Citat Ursprungligen postat av ime95mos
    Nu fattar jag varför hela blinkersmodulen släpper på de nyare bilarna. Det är ofattbart att de tagit bort skruven...
    Det finns en liten pryl i fjäderstål som man trär in i den fjädrande plasten så att den snäpper fast hårdare, det ska motverka det problemet!

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Byta blinkerslampa fram på OG9-5 Dame Edna
    Av rob76 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2019-11-17, 11:09
  2. 2 polig blinkerslampa?
    Av Lillakillen i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2012-07-07, 19:16
  3. Argh!, blir galen på itunes..
    Av 93t i forum Off Topic
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-05-28, 17:44
  4. Det var diesel i bensinpumpen!! *ARGH*
    Av Manick i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2008-07-17, 16:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •