Visa resultat för omröstning: Turbomätare

Antal röster
29. Du får inte rösta i den här omröstningen
  • JA

    27 93,10%
  • NEJ

    2 6,90%
Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 42

Ämne: Turbomätare?

  1. #1

    Turbomätare?

    Jag har en 9-5:a lite trimmad, bör jag sätta in en turbotrycksmätare??

  2. #2
    Individuell mappning MrTurbos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göta
    Inlägg
    7 534
    Medlem#
    1469
    Hum? Turbomätare? Tumstock då kanske? Eller ett skjutmått för att mäta diametern på turbinen?

    En graderad turbotrycksmätare bör man ha om man trimmat ja, är inte helt fel att veta vad bilen laddar vid olika tillfällen...
    Pelle Ahlqvist <------> Saab4Fun lever igen! :-)
    En gång trodde jag att jag hade fel men det visade sig vara ett misstag...
    Besök mig på garaget.org Kunnskap är mackt! "Alltid Rött Alltid Rätt "

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrort!
    Inlägg
    1 918
    håller med in med en graderad mätare..
    Reality beats fiction.
    Vardagsbil: BMW 120D M-Sport.
    Finbilar: Saab 9000 Aero . BMW M3 Kompressor.

  4. #4
    Steg 4
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    4 953
    Medlem#
    4181
    Turbotrycksmätare i en T7-bil är endast "roligt att ha" eftersom laddrycket kan variera så mycket beroende på luftfuktighet, utetemp, bensinkvalitet. osv. osv.

    Om bilen inte går som förrut/laddar mindre osv. då kan man koppla dit en mätare/Tech 2 och kolla.
    Gixxer 1000 @ 180 hk
    SAAB 9-5 2.0 lpt

  5. #5
    jag skulle nog ha skrivit turbotrycsmätare, Sorry!!

  6. #6
    Mr Turbo
    Söt dotter du har, fick själv en dotter 26 April

  7. #7
    Individuell mappning MrTurbos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göta
    Inlägg
    7 534
    Medlem#
    1469
    Tack!

    Som en tidigare skrev, laddtrycket varierar ju en del på T7 bilar, just därför det kan vara roligt att se. Någon direkt nytta av den har man kanske inte men som sagt alltid gött att veta. Montera du en graderad, det kan ju om inte annat kallas "styling".
    Pelle Ahlqvist <------> Saab4Fun lever igen! :-)
    En gång trodde jag att jag hade fel men det visade sig vara ett misstag...
    Besök mig på garaget.org Kunnskap är mackt! "Alltid Rött Alltid Rätt "

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    101
    Nödvändigt är det väl knappast... Om du har ett fabriks-program från någon firma, så ska det nog bara vara att gasa utan att du måste ha koll på laddtrycket. Misstänker du att något är fel, så kan du ju montera en tillfälligt för att felsöka.

    Jag körde med ett program där jag mer eller mindre kunde styra laddtrycket med gaspedalen. Där var det nödvändigt med laddtrycksmätare... eller ja, man kunde ju köra på känn, men det var lite lurigt.. =o)

    ...men visst är det skoj med laddmätare...!

    //Peter
    9-5 Vector SportCombi 2,3t - Aero Inside

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308

    Re: Turbomätare?

    Lyfter upp denna gamla tråden. Min 9-5 är en 2.0t och saknar därför turbotrycksmätare original. Jag har ett instrument ifrån en 9-5 2.3t liggandes så min fråga är då om jag kan montera detta i min 2.0t? Min gissning är helt klart att jag får dra en extra kabel ifrån motorrummet och en givare till turbon för att få den att fungera. Sen får jag även flytta över mätarställningsboxen vilket verkar vara lite knepigt men antagligen inte omöjligt. Skulle det fungera?
    Saab 9-5 2003 2,3T

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hyllinge
    Inlägg
    898

    Re: Turbomätare?

    Citat Ursprungligen postat av daekol
    Lyfter upp denna gamla tråden. Min 9-5 är en 2.0t och saknar därför turbotrycksmätare original. Jag har ett instrument ifrån en 9-5 2.3t liggandes så min fråga är då om jag kan montera detta i min 2.0t? Min gissning är helt klart att jag får dra en extra kabel ifrån motorrummet och en givare till turbon för att få den att fungera. Sen får jag även flytta över mätarställningsboxen vilket verkar vara lite knepigt men antagligen inte omöjligt. Skulle det fungera?
    Vad jag känner till så är det ingen riktig turbotrycksmätare som finns i 9-5. Den visar inte laddtrycket och skall inte ha någon vakuumslang kopplad till sig.

    Som sagt, T7 sköter laddtrycksstyrningen så en varm dag kanske bilen laddar 1.1bar medans nu på hösten 0.95 för att få samma vridmoment/hästkrafter..
    9-5 Aero SC -04 GDM Performance E85 ST3 || og900 T16 -84

  11. #11
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 807

    Re: Turbomätare?

    Att fixa open SID så du får laddtrycket digitalt kanske kan vara ett alternativ?
    Diskret och exakt + att man får lite andra goa värden

  12. #12
    Steg 1 MicEEs avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    1 980
    Medlem#
    7042

    Re: Turbomätare?

    Kan man få opensid i nyare 9-5 med dvs 06 o framåt?

    Sent from my GT-P7500 using Tapatalk
    9-5 Aero SC 2005 - 9-5 Vector SC 2.3t 2004 - 9-3 SC Aero 2.0T 2009

    http://www.garaget.org/MicEE (NR:7042)

  13. #13
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 487

    Re: Turbomätare?

    Citat Ursprungligen postat av MicEE
    Kan man få opensid i nyare 9-5 med dvs 06 o framåt?

    Sent from my GT-P7500 using Tapatalk
    Jodå, det funkar.
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  14. #14
    Steg 1 MicEEs avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    1 980
    Medlem#
    7042

    Re: Turbomätare?

    Hur gör man detta då? Är det en snäll person med t7 suite eller kan man fixa det själv?

    Sent from my GT-P7500 using Tapatalk
    9-5 Aero SC 2005 - 9-5 Vector SC 2.3t 2004 - 9-3 SC Aero 2.0T 2009

    http://www.garaget.org/MicEE (NR:7042)

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308

    Re: Turbomätare?

    Citat Ursprungligen postat av Helios
    Citat Ursprungligen postat av daekol
    Lyfter upp denna gamla tråden. Min 9-5 är en 2.0t och saknar därför turbotrycksmätare original. Jag har ett instrument ifrån en 9-5 2.3t liggandes så min fråga är då om jag kan montera detta i min 2.0t? Min gissning är helt klart att jag får dra en extra kabel ifrån motorrummet och en givare till turbon för att få den att fungera. Sen får jag även flytta över mätarställningsboxen vilket verkar vara lite knepigt men antagligen inte omöjligt. Skulle det fungera?
    Vad jag känner till så är det ingen riktig turbotrycksmätare som finns i 9-5. Den visar inte laddtrycket och skall inte ha någon vakuumslang kopplad till sig.

    Som sagt, T7 sköter laddtrycksstyrningen så en varm dag kanske bilen laddar 1.1bar medans nu på hösten 0.95 för att få samma vridmoment/hästkrafter..
    Det exakta laddtrycket är inte jätteviktigt för mig då jag inte kan särskilt mycket om sånt där. Jag tycker bara att instrumentet ser fult ut när man inte har mätaren där. Men om jag förstått dig korrekt så borde det bara vara att koppla in instrumentet med turbomätaren?
    Saab 9-5 2003 2,3T

  16. #16
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124

    Re: Turbomätare?

    Nej, det är inte bara att koppla in. Man måste ha en TECH2 för att gifta in, dessutom behövs lite trick med DICE för att få den att fatta att den _har_ mätaren, annars visar den 0 och ingenting.

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308

    Re: Turbomätare?

    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Nej, det är inte bara att koppla in. Man måste ha en TECH2 för att gifta in, dessutom behövs lite trick med DICE för att få den att fatta att den _har_ mätaren, annars visar den 0 och ingenting.
    Okej så det är alltså någonting som en saabverkstad kan ordna. Du tror inte att man behöver skilja den ifrån bilen den satt i innan? Det har jag nämligen inte gjort.
    Saab 9-5 2003 2,3T

  18. #18
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124

    Re: Turbomätare?

    Nix, skilsmässa inte nödvändig, men du måste hitta en verkstad som förstår hur man skall göra för att få mätaren att aktiveras, man kan inte bara gifta in.

  19. #19
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557

    Re: Turbomätare?

    Bättre då att sätta in en graderad mätare och koppla vakuumslang till insuget. Och laddtrycket kan vara av mer intresse en rent estetiskt i en T7-bil om den är trimmad. För olika firmor kan gå lite olika vägar för att få sitt begärda vridmoment. Ett program kan under samma yttre betingelser blåsa på mer luft än ett annat. Kan ge en liten fingervisning om hur höga förbränningstryck man kör med.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  20. #20
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308

    Re: Turbomätare?

    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Nix, skilsmässa inte nödvändig, men du måste hitta en verkstad som förstår hur man skall göra för att få mätaren att aktiveras, man kan inte bara gifta in.
    Okej, ska se om Mechanum kanske kan ordna det åt mig. Jag hade lite problem när jag hade isär hela instrumentet. Jag fick nästan loss hela kretskortet men det verkade sitta fast någonstans vid mätarställningen. För den måste jag byta ut så jag har rätt miltal till rätt bil.
    Saab 9-5 2003 2,3T

Liknande ämnen

  1. Död turbomätare
    Av eri223 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-12-16, 19:04
  2. Turbomätare?
    Av Brochan i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-05-14, 17:31
  3. Turbomätare
    Av WELiN i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2005-09-22, 00:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •