Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Trepunktsbälte i mitten bak 9000 CS-efterutrusta

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310

    Trepunktsbälte i mitten bak 9000 CS-efterutrusta

    Det är ganska ofta vi blir fem i bilen. Alltid får man klagomål över det enkla midjebältet bak. Jag minns att jag sett på någon websida att man kan efterutrusta 9000 med trepunktsbälte. Tror att även nackstöd ingick. Nu hittar jag inte den sidan igen.

    Någon som vet vad ett sånt paket kan kosta? Svårt att montera?

    Mvh H-M

    ps. Enligt Svenska bil finns det ej att köpa. Men enligt en engelsk sida var det standard på 9000 from årsmodell 1996...... i England alltså. Trist att man inte kostade på oss svenskar samma sak. För inte har väl de sista modellerna det? Eller?
    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 194
    Medlem#
    8758

    Re: Trepunktsbälte i mitten bak 9000 CS-efterutrusta

    Citat Ursprungligen postat av H-M
    Det är ganska ofta vi blir fem i bilen. Alltid får man klagomål över det enkla midjebältet bak. Jag minns att jag sett på någon websida att man kan efterutrusta 9000 med trepunktsbälte. Tror att även nackstöd ingick. Nu hittar jag inte den sidan igen.

    Någon som vet vad ett sånt paket kan kosta? Svårt att montera?

    Mvh H-M

    ps. Enligt Svenska bil finns det ej att köpa. Men enligt en engelsk sida var det standard på 9000 from årsmodell 1996...... i England alltså. Trist att man inte kostade på oss svenskar samma sak. För inte har väl de sista modellerna det? Eller?
    Nackstöd finns/fanns (kallades komfortkudde, troligen för att den inte klarade/var testad med alla krockprov), men trepunktsbälte har jag aldrig sett. Jag tror inte baksätesryggen duger riktigt som fästpunkter, i alla fall enligt Saabs standard, och behovet av trepunktsbälte är ju lägst i mitten bak. (Det jobbiga med midjebältet att man måste justera det manuellt varje gång.)

    Att komfortkudden fanns som tillbehör VET jag, har nämligen ett liggande här med monteringsanvisningar... (urmonterad med röd klädsel, saknar bara en popnit, har en annan bil som jag tänkt montera in den i).

    Beställa en från en engelsk skrot, komfortkudden är ju inte så vanlig i Sverige? (Se till att de skruvar bort fästet och monteringsplattan innanför klädseln också, det är den som sitter med en popnit för att inte ramla ner under monteringen.)
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310
    Ganska säker på det jag såg ( men inte hittar nu) inte var någon komfortkudde utan ett riktigt trepunktsbälte med ett riktigt ditskruvat nackstöd.

    Min googlesökning på "back seatbelts 3-point reel saab 9000" gav tex följande svar:

    1. Specifikationen för Saab 9000 årsmodell 1996:

    "- 3-point reel height adjustable front seat belts on driver seat and passenger seat". Lite otydlig men då den är femsitsig bör det betyda att det avser alla sittplatser

    2. Detta var lite klarare. Ett köptips. Alla tre platser bak har riktiga bälten.

    "I'd throw a late Saab 9000 in - would come in nearer the lower end of your budget scale. Big boot / hatch & has three proper rear seat belts. Might be a bit thirsty but if you're not spending the upper end of your budget it might not matter".

    Tydligen fick 900:an tre riktiga bälten bak redan 1994 ( I England i alla fall). Blev väl för pinsamt att deras stora långresevagn inte hade det. Den skulle ju leva 4 år till. I 9000 kan man faktiskt åka fem bak. Lite mer tveksamt i 900:an.

    Det känns lite olustigt att ha en passagerare i mitten bak med bara 60-talfinessen midjebälte. Vid en krock lär överkroppen slungas framåt med våldsam kraft. I och med att vi ofta åker fem skulle jag hellre lägga pengar på det än tex feta däck/fälgar.

    Man undrar verkligen att man gav detta till engelsmännen som väl aldrig gjort sig kända för något trafiksäkerhetsarbete och inte till oss svenskar som mer förknippas med säkerhetsarbete. Eller så var det standard i USA och England fick "åka med"
    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310
    Surfat vidare. Blir nu tveksam. Detta är 1997:ans specifikationer. Oklart från vilket land. Men kanske det inte fanns. Kanske det jag råkade se var något eftertillbehör

    "3-point reel rear seat belts on driver side , 3-point reel rear seat belts on passenger side , lap static rear seat belts on center side"
    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

  5. #5
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 370
    9000 har aldrig originalutrustats med 3-punkts mittbälte bak. Man kan montera ett sådant själv, MEN original midjebältet får icke röras!

    Vid en konfrontation med lagens representanter är det fabriksmonterade bälten som gäller, inget annat är godkänt i Sverige. Av förklarliga skäl.

    /J
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 194
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av H-M
    Tydligen fick 900:an tre riktiga bälten bak redan 1994 ( I England i alla fall). Blev väl för pinsamt att deras stora långresevagn inte hade det. Den skulle ju leva 4 år till. I 9000 kan man faktiskt åka fem bak. Lite mer tveksamt i 900:an.
    900:an var om jag minns rätt en av de allra första bilarna på marknaden som fick 3-punktsbälten i mitten bak, det var den som stod ut, inte 9000. Jag antar att det var brist på lämpliga fästpunkter som gjorde att man inte uppgraderade 9000 till 3-punktsbälten bak.

    Personligen så ser jag bristen på mittkudde som långt större säkerhetsrisk än midjebältet, eftersom just mittplatsen inte har något som tar emot framåt (så länge man inte monterat tillbehöret mittarmstöd). Men visst hade det känts bättre med 3-punkts även där, dock skulle jag vara tveksam till att eftermontera sådana eftersom baksätesryggen tenderar att vika sig på 9000 om det sker en rejäl smäll med mycket last, och jag misstänker att det kan vara bättre att man oavsiktligt duckar framflygande saker.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  7. #7
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 370
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare
    Jag antar att det var brist på lämpliga fästpunkter som gjorde att man inte uppgraderade 9000 till 3-punktsbälten bak.
    Eftersom Volvo 945 från 1993 års modell kunnat utrustas med trepunktare mitten bak borde Saab klarat det, om viljan funnits. Mycket förvånande att Trollhättan på detta sätt lät sig akterseglas.

    Då jag själv har en CD har jag haft långt framskridna planer, då en montering i hatthyllan borde bli stabil nog. Den stora nackdelen är att ordinarie midjebälte då måste användas samtidigt vilket innebär ett extra bök för killen i mitten (nu 11 år). Skulle olyckan vara framme och någon klurar ut att passagerare suttit med hemgjorda grejor kan det få mycket tråkiga efterverkningar.

    /J
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 194
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av cedete
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare
    Jag antar att det var brist på lämpliga fästpunkter som gjorde att man inte uppgraderade 9000 till 3-punktsbälten bak.
    Eftersom Volvo 945 från 1993 års modell kunnat utrustas med trepunktare mitten bak borde Saab klarat det, om viljan funnits. Mycket förvånande att Trollhättan på detta sätt lät sig akterseglas.

    Då jag själv har en CD har jag haft långt framskridna planer, då en montering i hatthyllan borde bli stabil nog.
    Jo, en CD är det säkert inget problem att hitta (eller skapa) en bra fästpunkt. Men CD:n stod bara för 1/4-del av volymen, så jag skulle gissa på att det ur marknadssynpunkt bedömdes som ohållbart att fixa det på CD:n men inte på CS:en.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

Liknande ämnen

  1. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2014-04-14, 20:10
  2. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-03-08, 20:11
  3. Hur montera nackkudde mitten bak 9000 -96?
    Av bondeby1 i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-03-07, 20:49
  4. Trepunktsbälte saab 9000
    Av ErikssonR i forum Allmänt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-09-13, 01:34
  5. 3-punktsbälte i mitten bak, 9000?
    Av skrot_turbo i forum Allmänt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-02-21, 13:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •