Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: 9-5 AERO, Seg efter 220km/h

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Nässjö
    Inlägg
    295

    9-5 AERO, Seg efter 220km/h

    Hej, Jag upptäckte att min bil blir seg efter ungefär 220km/h på mätaren. Är det normalt för en orginal? Upp till denna hastighet är det dock bra skjuts på grejerna så det verkar inte vara något fel i övrigt.

    Finns det någon vridmoment/Effekt kurva någonstans för en orginal 9-5 Aero?

    Tack på förhand

    MVH
    / MVH Jimmy T, Nässjö
    Saab 9-5 Aero SportCombi -03 / Steg1+
    http://www.garaget.org/tannen

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Glada Hudik
    Inlägg
    203

    aero

    det är normalt dom är sega vid 200 org

  3. #3
    ...och speciellt nu i värmen

  4. #4
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 012
    Medlem#
    1941
    Jag märkte samma fenomen engång för någon sommar sedan när det var varmt ute. Stannade till hos en SAAB-verkstad och frågade om detta, utifall att det var normalt eller ej. Svaret jag fick var att man inte får köra så snabbt i Sverige, så de kunde inte göra något mer än att kolla ev. felkoder. Jaja......

    Men det är väl inte helt otroligt att man kanske maxxar original ICn, även om det i dessa farter är ordentligt luftflöde, för denna IC har sina begränsningar.

  5. #5
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 876
    Medlem#
    2959
    Det ska ganska mycket effekt till för att sparka på rejält över 200 blås rent generellt. Min mattas också vid 220, men sen är min hastighetsspärr kvar också iofs. Ska be Rolf plocka bort den vid tillfälle.
    9-5an jag hade skickade däremot på riktigt bra även förbi 250-strecket. Fullgas vid 200 blås gav en härlig spark i baken. Jösses va jag saknar den bilen!

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Markaryd
    Inlägg
    177
    Citat Ursprungligen postat av Stoffe #2959
    Det ska ganska mycket effekt till för att sparka på rejält över 200 blås rent generellt. Min mattas också vid 220, men sen är min hastighetsspärr kvar också iofs. Ska be Rolf plocka bort den vid tillfälle.
    9-5an jag hade skickade däremot på riktigt bra även förbi 250-strecket. Fullgas vid 200 blås gav en härlig spark i baken. Jösses va jag saknar den bilen!
    Var inte den till salu för ett tagsedan??
    SAAB 9-5 SE 2.0t -99, Toyota MR2 GTi -95, Buggy -66
    SAAB 9000 2.3i under renovering
    http://www.garaget.org/Markus_MR2

  7. #7
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 876
    Medlem#
    2959
    [quote=SAAB_Markus]
    Citat Ursprungligen postat av "Stoffe #2959":sayecj1g
    Det ska ganska mycket effekt till för att sparka på rejält över 200 blås rent generellt. Min mattas också vid 220, men sen är min hastighetsspärr kvar också iofs. Ska be Rolf plocka bort den vid tillfälle.
    9-5an jag hade skickade däremot på riktigt bra även förbi 250-strecket. Fullgas vid 200 blås gav en härlig spark i baken. Jösses va jag saknar den bilen!
    Var inte den till salu för ett tagsedan??[/quote:sayecj1g]Jo, det stämmer. Försökte få brorsan att köpa den, men han ville inte ha så dyr bil.

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 190
    Hej,

    Man ska ju komma ihåg att en original 9-5 Aero SC inte gör mycket mer än 245 äkta km/h, så det är väl ganska normalt att den börjar mattas när man närmar sig toppfart?

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 162
    Kan ju vara så att overboosten "tagit slut" när man nått den hastigheten.

    Inte ens en trimmad 9k Aero är speciellt pigg över 230
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Nässjö
    Inlägg
    295
    Nej det är ju möjligt. Jag som inte är så insatt tycker ju det är rätt intressant hur det på alla andra växlar från 3000varv upp på rött är bra drag, men på 5:an mattas det av ungefär i samma intervall.

    Är det luftmotståndet som spelar in här eller hur funkar det?

    För tycker ju att öka rörelseenergin inte borde vara så svårt när det redan går fort.
    / MVH Jimmy T, Nässjö
    Saab 9-5 Aero SportCombi -03 / Steg1+
    http://www.garaget.org/tannen

  11. #11
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 012
    Medlem#
    1941
    Citat Ursprungligen postat av tannen
    Är det luftmotståndet som spelar in här eller hur funkar det?
    Var det inte som så att luftmotståndet ökar kvadratiskt mot hastigheten?

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 190
    Citat Ursprungligen postat av Urban 1041
    Kan ju vara så att overboosten "tagit slut" när man nått den hastigheten.
    Finns ingen overboost på automatare...

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 190
    Citat Ursprungligen postat av tannen
    Är det luftmotståndet som spelar in här eller hur funkar det?
    Både luft- och rullmotstånd ökar markant (för att inte säga exponentiellt) med hastigheten.

    9-5:an är dock ganska hal och jag upplever den i alla fall som snabbare i hög fart än motsvarande 9000. Å andra sidan har den bredare däck generellt sett vilket kostar en del.

    Mitt nuvarande spritskåp matar på rätt friskt även när mätaren börjar närma sig slutet på skalan...

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  14. #14
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 528
    Åtminstone på de första 9-5 Aero vill jag minnas att originalprogrammet börjar släppa av laddtryck redan vid 220 km/h och sedan gå lite segare sista biten till toppfart - av någon outgrundlig anledning (eventuellt för att ha bättre kontroll på förbränningen, som kan vara lite svårare för trionic:en att avläsa på höga varv. Bättre gissning har jag inte)


    Vad gäller luftmotståndet så ökar det kvadratiskt med hastigheten, i teorin. I praktiken ökar det MER. En ng900 2,0i toppar med 130 hk 200 km/h. I teorin skulle då dubbla hastigheten kräva fyr-dubbla effekten, 520 hk. Men 520 hk räcker inte för att skicka upp en vanlig familjebil till 400 km/h, det tror jag alla som har koll på supersportbilar kan skriva under på. Med dubbla effekten skulle den teoretisk gå 41% snabbare, dvs 260 hk = 283 km/h. Själv brukar jag använda en faktor på 0,7 gånger den procentuella ökning jag får fram av det kvadratiska. Det brukar ligga ganska nära sanningen, även om det blir yxigt räknat. Alltså, dubbla effekten ger 41*0,7=29%. Det ger 258 km/h med 260 hk, vilket jag tycker låter rimligt.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Ö-vik
    Inlägg
    337
    vad är igentligen toppfarten på 9-5 aero aut?

    jag har en 01 med 230 hk motorn med aut och den orkar inge mer än 225 enligt gps och 230 enligt mätaren!
    Andreas Jansson
    Skoda octavia rs1 -04

  16. #16
    tycker min är seg över 220 också...vid 235 verkar den sluta ladda.
    Är det någon som vet om det här är stadard på aero ?
    Tänk om man behöver köra om någon om som ligger i 230..då blir det ju segt som tusan
    bmw 525 2002
    9-3 aero 2002 *såld*
    bmw 316i *såld*

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Glada Hudik
    Inlägg
    203
    Citat Ursprungligen postat av kamelkungen
    tycker min är seg över 220 också...vid 235 verkar den sluta ladda.
    Är det någon som vet om det här är stadard på aero ?
    Tänk om man behöver köra om någon om som ligger i 230..då blir det ju segt som tusan
    det var precis det som var orsaken att jag skaffade steg3

Liknande ämnen

  1. Laddtryck efter chipning NG9-3 B207R
    Av B00ny i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 37
    Senaste inlägg: 2013-09-23, 09:50
  2. Hål efter originalstereo 93 Aero -01
    Av JeppO i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-04-14, 15:09
  3. Lagerljud(?) efter sänkning, 9-3 Aero -00
    Av bergo i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-05-18, 19:50
  4. Rapport efter provkörd 9-3 SC Aero
    Av petson i forum Allmänt
    Svar: 60
    Senaste inlägg: 2005-08-10, 11:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •