Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Byta balansaxelkedja - mycket jobb på en 2.3i -92 ?

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    1 539

    Byta balansaxelkedja - mycket jobb på en 2.3i -92 ?

    Jah har ett odefinierat "rassel" från motorns högra(?) sida.
    Lite kort historik:
    > 31.000 mil
    > Topplockspackning bytt i vintras, kört ~100 mil sedan dess, topplocket planat, slipat ventilerna ,nya ventiltätningar. Vid nedtagningen konstaterades att spännaren var ute 10 mm. Gissar att kamkedjan + drev är bytta? Dreven uppvisar inga tecken på slitage.
    > Bytt spänn- och löprulle.
    > Bytt AC-pump till en fräschare - lagret i kopplingen verkar helt Ok, snurrar utan missljud eller "hack".

    Så min fundering är nu om det kan vara balansaxelkedjan som för oväsen?

    Då jag är helt ny på SAAB så har jag ingen erfarenhet av hur "hårt" den ska gå på ventilerna/slammer från tryckarna?

    Så frågan är nu: Kan man kolla slitaget på b-axelkedjan utan att riva av gaveln på motorn? och hur mycket jobb är det att byta kedja + drev? och inte minst vad kan delarna gå på?
    9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
    CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    1 539

    Re: Byta balansaxelkedja - mycket jobb på en 2.3i -92 ?

    Lyfter själv en gammal tråd

    Frågeställningen har ännu inte fått något svar. Kan man kolla skicket på balansaxelkedjan utan att riva halva motorn?
    9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
    CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98

  3. #3

    Re: Byta balansaxelkedja - mycket jobb på en 2.3i -92 ?

    Citat Ursprungligen postat av csan
    Lyfter själv en gammal tråd

    Frågeställningen har ännu inte fått något svar. Kan man kolla skicket på balansaxelkedjan utan att riva halva motorn?

    nej det går inte. om du tänker byta kedjorna så gå in och kolla på speedparts de har bra paket priser

  4. #4
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 367

    Re: Byta balansaxelkedja - mycket jobb på en 2.3i -92 ?

    Jag skulle bara ta bort balansaxelkedjan o sen bara köra vidare.
    Lite mer vibrationer men betydligt billigare.
    Ta bort bröstkopan så kommer du åt.

    /F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    1 539

    Re: Byta balansaxelkedja - mycket jobb på en 2.3i -92 ?

    Jag är ganska säker på att kamkedja och kamdrev är utbytta tidigare - se första inlägget. Tycker dock att det rasslar lite väl mycket när man drar igång maskinen. Rasslet minskar efter en stund - någon minut eller så.

    Så frågan jag ställer mig varför tidigare ägare inte bytte balansaxelkedjan när man ändå var på gång? Eller är det något annat som "rasslar"?
    9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
    CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98

  6. #6
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 367

    Re: Byta balansaxelkedja - mycket jobb på en 2.3i -92 ?

    Citat Ursprungligen postat av csan
    Jag är ganska säker på att kamkedja och kamdrev är utbytta tidigare - se första inlägget. Tycker dock att det rasslar lite väl mycket när man drar igång maskinen. Rasslet minskar efter en stund - någon minut eller så.

    Så frågan jag ställer mig varför tidigare ägare inte bytte balansaxelkedjan när man ändå var på gång? Eller är det något annat som "rasslar"?
    Bra fråga.
    Men de är ju oftast balansaxelkedjan som är problemet så ta bort den du så slipper du rasslet.

    /F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 223

    Re: Byta balansaxelkedja - mycket jobb på en 2.3i -92 ?

    Man kan väl öppna ventilkåpan och stoppa ner en ståltråd och känna om kedjan är kvar först?
    Eller låta mig köra bilen så kan jag tala om ifall axlarna snurrar

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

Liknande ämnen

  1. Mycket jobb att byta grenrörspackning ?
    Av salkin i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2018-06-03, 13:56
  2. Byta motor 9000 från -93 till -92 Hur mycket jobb.
    Av phoenix__ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2009-01-23, 17:27
  3. Hur går det till med att byta kamkedja? hur mycket jobb?
    Av TURBO PUTTE i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2005-03-20, 11:30
  4. byta kolar i og9-3? mycket jobb?
    Av turbo_joel i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2005-01-05, 19:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •