Sidan 6 av 6 FörstaFörsta ... 456
Resultat 101 till 115 av 115

Ämne: axelssons: og900S -91. *Nylackad baklucka* 24/6

  1. #101
    Helt original axelssons avatar
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    605
    Medlem#
    6833
    Citat Ursprungligen postat av viggen959
    bara bytt bak??
    Nee, läs där uppe igen


    Sladdade runt på Sviestad 5/5.
    [youtube]http://www.youtube.com/watch?v=7SZAsUXRTho [/youtube]
    Supernöjd med Bilstein Sport dämparna. Kändes som att det var jag & däcken som var begränsningen.
    Tyvärr har jag nåt läckage *surprise* på trycksidan. Väser och har sig. (hörs rätt väl i videoklippet) Samt saknas en del effekt.
    Misstänkt spräckt IC. Men men...finns ju Kina-IC har jag hört

    En orgie i bilder av en röd og900S utlovas i denna tråd.

    Övriga bilder från banåkarkvällen hittar ni här http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=223196
    I garaget: og900S -91, og900 -91 TurboS Cabriolet, 9-3SC 1.8t -08
    http://www.garaget.org/shinyhead

  2. #102
    Helt original axelssons avatar
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    605
    Medlem#
    6833
    Citat Ursprungligen postat av axelsson
    Tyvärr har jag nåt läckage *surprise* på trycksidan. Väser och har sig. (hörs rätt väl i videoklippet) Samt saknas en del effekt.
    Misstänkt spräckt IC. Men men...finns ju Kina-IC har jag hört
    IC:n var det inget fel på. Alla slangar och anslutningar var hela.

    Däremot hittades detta lilla läckage vid grenröret.

    Gav mig på att byta grenrörspackningen men tyvärr så var det gängpaj på en av pinnbultarna. Kommer gänga i en större pinnbult i helgen, eller sätta i en heli-coil.

    Roade mig istället med att skruva bort kylfläkten och koppla om fläkten till AC:n som kylfläkt. Varför? Mer plats, vilket gör att jag kan vinkla undan IC-röret iväg från turbon.




    Lite bilder från Sviestadbanan i början på maj




    +Lite bilder som min jobbarkompis Dan Ridemar fotat.



    Syns på Kinnekulle, jag ska dit med eller utan tätt grenrör.
    I garaget: og900S -91, og900 -91 TurboS Cabriolet, 9-3SC 1.8t -08
    http://www.garaget.org/shinyhead

  3. #103
    Helt original axelssons avatar
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    605
    Medlem#
    6833
    Jaha vad händer här då?
    Jorå lite smått och gott. Början på detta året har mest gått åt till att fixa diverse läckage. Först var det toppen, sen grenröret som läckte lite pga att jag antagligen på egen hand fixat gängpaj på två av grenrörspinnbultarna

    Men det fixades dagarna innan Kinnekulle och numera är det tätt igen. Gängade upp större hål och skruvade i 2st M10-pinnbultar istället.

    **********************************

    Bytte även ljuddämpare då bilen brölat alldeles för mycket då jag satte dit en för liten dämpare vid förra bytet

    Original 2.25", Liten 2.5", Stor 2.5"
    Nu försvann resonansdånet inne i bilen och fjortisbrummandet utanför

    **********************************

    Besiktade även bilen för nån vecka sen. Vågade inte chansa utan tog bort MV, 9000IC:n och gömde undan APC-kabeln under en flaska spolarvätska .

    Besiktningsgubben tyckte bilen var oduglig att åka i då den var för stötig Han undrade var som var gjort med motorn och det var ju bara att erkänna att det satt grövre avgassystem och sportkat.
    Bilen rann igenom alla punkter med beröm godkänt. MEN vid avgasprovet tog det stopp Värderna var helt åt skogen och jag bad han köra en runda och värma upp allt lite. Så gjorde han, men meskörde en kort runda. Alla värden utom HC (130, får vara max 100) var nu ok. Tyvärr ombesiktning på detta. Lite besviken då jag tycker att en 1år gammal sportkat borde rena bättre. Kanske att bränslechipet som jag lät sitta kvar ställde till det?

    Körde in veckan efter med med standardchip, nybytt motorolja och 10liter Aspen 4T-bensin i tanken.
    När de först testade värderna var de helt åt skogen...igen
    -Har du ändrat nåt i motorn?
    -Nej, inte nåt som ska försämra värderna.
    Berättade att jag bytt topplockspackning (eller till 2.3topp men det sa jag inte) och då slipat in ventiler och bytt ventiltätningar.
    -Sen sitter det en Sportkat på nu i och för sig.
    -Jaha, men då kör jag en sväng och så testar vi utanför hallen. Gå bort därborta.
    Väntade nån minut sen såg jag en og900 som kom som ett skott på högt varv. Hehe, han gasade verkligen ur bilen.
    Värderna blev nu helt ok.

    2008 Kontrollbesiktning (2.3topp, 2.1insug, bränslechip, metallisk-sportkat, bensin i tanken)
    CO 0.1 (0.5)
    CO 2500 0.1 (0.3)
    HC 131 (100)
    Lambda 1.03 (0.97-1.03)

    2008 Ombesiktning (2.3topp, 2.1insug, standardbränslechip, metallisk-sportkat, 10liter ASPEN-4t + 1liter K-sprit)
    CO 0.1 (0.5)
    CO 2500 0.1 (0.3)
    HC 065 (100)
    Lambda 1.00 (0.97-1.03)





    **********************************

    Lite högtalarfix har det hunnits med också...
    Ut på skroten och skruva loss två framhögtalargaller


    Sen modda "lite lätt" så att det istället för 4" ryms nyinköpta 5.25"



    Lite skillnad


    Monterat och klart


    **********************************

    Till er som byter topp och varför man inte ska låta lyftöglan, från en 2.3liters 9000topp, sitta kvar....


    Även smart att se till att det inte ligger några verktyg kvar när man stänger huven...


    *********************************
    Nu efter allt skruvande är det snart dags att se över utsidan. Är ju lagom "somrigt" för att slita fram polermaskinen igen. Började lite lätt på bakluckan men hann inte göra klart resten.



    *********************************

    Slutligen blev det byte till E85. Bytte till röda spridare och fyllde upp med E85. Funkar utan problem. Byter bränslefilter om några tankningar och vore även intressant att mäta med bredbandslambda och se hur det ligger till. Råder ju delade meningar hur mycket originalspridarna flödar på Lucas 91- och framåt---> http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=147659


    Tyvärr blir det inget STCS-Mantorp då jag lovat bort mig på släktkalas (fan!)

    Allt för denna gång.

    Glömde nästan....2st 900S -91, jag och tornros




    Här finns massa Saabbilder från maj/juni
    TurboDragons Vårträff @ Djulö Katrineholm http://picasaweb.google.com/axelsson197 ... atrineholm
    Östgöta SAAB-klubb, Vårträff i Linköping http://picasaweb.google.com/axelsson197 ... fILinkPing
    31/5 STCS @ Kinnekulle http://picasaweb.google.com/axelsson197 ... Kinnekulle
    Prova på @ Sviestad http://picasaweb.google.com/axelsson197 ... aPSviestad
    I garaget: og900S -91, og900 -91 TurboS Cabriolet, 9-3SC 1.8t -08
    http://www.garaget.org/shinyhead

  4. #104
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Skänninge
    Inlägg
    16

    Re: axelssons: og900S -91 *Småfixar lite* 23/7

    Hur har det gick det med E85, körde du på det hela sensommaren?

    Några skojiga nyheter inför denna sommar?
    Tobias Elfström STCS #7533. Hittas på banan med STCS, FCS, LMS och 5100.

  5. #105
    Helt original axelssons avatar
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    605
    Medlem#
    6833

    Re: axelssons: og900S -91 *Småfixar lite* 23/7

    Hej hallå.
    Ja det kördes på E85 tills bensinpriset likt en finanskris gick i botten. Bytte tillbaka till originalspridarna och tankade upp med bensin strax innan avställning i november.
    E85 funkade fin fint att köra med. Ställde upp tändningen en smula och fick byta bränslefilter 2ggr efter några tankningar.


    Uppdateringarna inför 2009 syns nedan.

    Fick en nästan rostfri baklucka. På omlackering och ska monteras i vår.

    Min nuvarande lucka har synlig rost på markerade ställen och en buckla.

    Troligtvis mer rost under/bakom lister och plast.



    Turbon är en 15G med 7ans avgashus.
    I garaget: og900S -91, og900 -91 TurboS Cabriolet, 9-3SC 1.8t -08
    http://www.garaget.org/shinyhead

  6. #106
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 088
    Medlem#
    7182

    Re: axelssons: og900S -91. *Inför 2009* 1/3

    Hej!

    Mycket trevligt med lite Aeroplast! Ratten ser ut att vara i mycket fint skick, och skapligt ovanlig också. Kommer att göra sig mycket bra i bilen!

    MVH

  7. #107
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Skänninge
    Inlägg
    16

    Re: axelssons: og900S -91. *Inför 2009* 1/3

    Åh, ratten var juh riktigt snygg

    Det där med E85 är intressant, jag tror jag kommer vilja spana/spåna lite mer sen i vår.
    Tobias Elfström STCS #7533. Hittas på banan med STCS, FCS, LMS och 5100.

  8. #108
    STCS Styrelse,
    Kommunikationsansvarig
    Samuelfs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    633
    Medlem#
    6969

    Re: axelssons: og900S -91. *Inför 2009* 1/3

    Citat Ursprungligen postat av Tralla
    Åh, ratten var juh riktigt snygg

    Det där med E85 är intressant, jag tror jag kommer vilja spana/spåna lite mer sen i vår.
    Och jag har en uppsättning passande spridare till sånt liggandes...
    Saab 9000 Aero -91 (Projekttråd/ Garaget)

  9. #109
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås(utanför)
    Inlägg
    1 472
    Medlem#
    3456

    Re: axelssons: og900S -91. *Inför 2009* 1/3

    Funderar det dära övet att du hade problem med avgasvärdena? Jag körde nämligen in mig og 900 förra våren med metallisk 100cells rasekisse utan problem med avgasvärdena? co liggar stabilt på 0.0. Det avgassystemet ska dock på min röda S nu så då kanske jag inte får igenom den heller?

    Grymt snygg og du har. Fortsätt den fina inslagna linjen.
    9000 CC AERO -91http://www.garaget.org/?car=279293
    OG 900 T16 Trionic 5.5 Biopower 4Krafs http://www.garaget.org/?car=32658
    Brukis:OG900S T16 Sedan Trionic 5.5///Mackanizedhttp://www.garaget.org/?car=263322

  10. #110
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    278

    Re: axelssons: og900S -91. *Inför 2009* 1/3

    Kul att snurran hamnar i en og900 igen

    Mvh
    Anton

  11. #111
    Helt original axelssons avatar
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    605
    Medlem#
    6833

    Re: axelssons: og900S -91. *Bakluckemontering* 25/6

    Update!
    Sömnig tråd det här som jag tänkte väcka till liv litegrann. Det här året har det hitills inte hänt mycket med bilen. Har liksom inte haft motivationen till att skruva och fixa. Men igår togs ett krafttag med bakluckan som jag tänkt byta länge. Många bilder blev det... Häng med!

    Fin puts?

    Jo ser helt ok ut om man fotar på rätt ställe

    Men verkligen visar nåt annat när kameran gör sanningens tjänst.

    Hade tänkt svetsa upp och fixa den här luckan, men en annan fin gratislucka dök upp som lämnades på lack i vintras.



    Först demonterade vi den gamla luckan. Sen bilfärd genom stan för att hämta upp den andra lackade luckan. Måste sett rätt kul ut när vi gled fram



    Såhär såg den ut, numera har luckan denna looken. Ingen svart folie och lite igenlagd listhål.



    Skruvade fast luckan provisoriskt och åkte tillbaka till garaget. Coolt, cleant utseende med en "naken" lucka!



    Montera grejer


    En Saabis tittade förbi....


    ...precis lagom till att rutan skulle på plats. Gick rätt smidigt med några extra händer och en tråd i listen.



    Min första tanke var att flytta över vingen, köpa nya emblem. Men nu vet jag inte..... :roll: Gillar den rena looken. Görs sig bra med ny fin blank lack.


    Många tack till Samuel, Widegren & Co för all hjälp och tips. Utan er hade det inte gått. Hör av er om jag ska hjälpa till med nåt nån gång.

    Min djupaste respekt till dig Peter och din Pearlwhite. Jag hade ångest över en sketen nylackad baklucka att jag skulle tappa, slinta eller ramla och förstöra lacken. Vill inte ens tänka på all den ångest du måste ha som skruvar med en bil där ALLT är nylackat.

    Allt för denna gången. Nästa projekt är besikta bilen. Sen ska det bytas turbo till en 15G med 7ans avgashus från en Volvo 850 Turbo (tvi, tvi, tvi) :P

    Vi hörs och syns!!

    //Erik
    I garaget: og900S -91, og900 -91 TurboS Cabriolet, 9-3SC 1.8t -08
    http://www.garaget.org/shinyhead

  12. #112
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    48

    Re: axelssons: og900S -91. *Inför 2009* 1/3

    Blev ju grymt med bakluckan!! Skönt att man kan hjälpa till med att förfina andras bilar he he!! Kör hårt. Snart kommer jag med 99:an. lete försenat då jag kom precis hem från 5 månaders semester.. // Smirre
    Saab 900S T16
    Mitsubishi Evo 6 tme 600hk 700nm

  13. #113
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm/Karlsborg
    Inlägg
    680
    Medlem#
    6934

    Re: axelssons: og900S -91. *Inför 2009* 1/3

    Snygg baklucka

  14. #114
    Helt original axelssons avatar
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    605
    Medlem#
    6833

    Re: axelssons: og900S -91. *Inför 2009* 1/3

    Citat Ursprungligen postat av Larzzon
    Funderar det dära övet att du hade problem med avgasvärdena? Jag körde nämligen in mig og 900 förra våren med metallisk 100cells rasekisse utan problem med avgasvärdena? co liggar stabilt på 0.0. Det avgassystemet ska dock på min röda S nu så då kanske jag inte får igenom den heller?

    Grymt snygg og du har. Fortsätt den fina inslagna linjen.
    Tackar! Tror min sportkisse dog förra året i duschen av mer eller mindre förbränd glykol och misständningar på grund av toppläckaget.
    Blir nog en racekat från Biltema inför årets besiktning. I längden billigare än att inför varje år köpa 10-15liter Aspen 4takt och ändå riskera ombesiktningar. Sen kanske miljön tackar mig också....

    Citat Ursprungligen postat av Smirre
    Blev ju grymt med bakluckan!! Skönt att man kan hjälpa till med att förfina andras bilar he he!! Kör hårt. Snart kommer jag med 99:an. lete försenat då jag kom precis hem från 5 månaders semester.. // Smirre
    Ja även du ska ha tack som skänkte luckan till mig bara sådär. Ska bli kul att se din bil rulla i år(?)

    Citat Ursprungligen postat av Keezo
    Snygg baklucka
    Lackeraren fick en bild av din lucka för att lägga färgen på rätt ställen.
    I garaget: og900S -91, og900 -91 TurboS Cabriolet, 9-3SC 1.8t -08
    http://www.garaget.org/shinyhead

  15. #115
    STCS Ordförande tornross avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    10 290
    Medlem#
    4827

    Re: axelssons: og900S -91. *Nylackad baklucka* 24/6

    Olala.....vacker har blivit ÄNNU Vackrare!!!

    Riktigt snyggt jobbat!

    Mvh Michael
    Michael Törnros. STCS #4827, SSK #5375, SBS #134.
    Saab 9-3 Viggen 1999
    Saab 9-3 Aero V6 SportSedan 2006, Saab 900 s "Aero" -91, Saab 99 cab -72, Saab 900 Turbo -91, Tidigare bilar.

Liknande ämnen

  1. Nylackad och Nyrepad....
    Av dbone i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-05-20, 18:33
  2. Nylackad bil, hur vårda på bästa sätt?
    Av Snobben i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-06-24, 19:37
  3. Tvätt av nylackad bil?
    Av G-man i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-05-06, 19:11
  4. Nylackad kofångare!
    Av EmilSS i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-04-11, 20:30
  5. När kan man tvätta/vaxa en nylackad bil?
    Av Magnus Aero i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2005-02-06, 17:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •