Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Kopplingspedal tar långt ned og900 -91, justering lr slut?

  1. #1
    STCS Ordförande tornross avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    10 301
    Medlem#
    4827

    Kopplingspedal tar långt ned og900 -91, justering lr slut?

    Hej!

    Kopplingspedalen på min og900 -91 tar långt ned.
    Finns det någon justermån eller är det ett tecken på att kopplingen börjar ta slut på något sätt?

    Bilen har stått i en vecka, spelar det in?
    Vet att den tog långt ned under Saabfestivalen, fast det kändes som ett bra tecken då om kopplingen tar långt upp känns det som om kopplingen är sliten och snart slut.

    Stort tack för alla inputs!

    Mvh Michael
    Michael Törnros. STCS #4827, SSK #5375, SBS #134.
    Saab 9-3 Viggen 1999
    Saab 9-3 Aero V6 SportSedan 2006, Saab 900 s "Aero" -91, Saab 99 cab -72, Saab 900 Turbo -91, Tidigare bilar.

  2. #2
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 581
    Kolla upp glappet i pedalen. Är det mycket glapp så tar den längre ner. I övrigt går den ej att justera...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  3. #3
    STCS Ordförande tornross avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    10 301
    Medlem#
    4827
    Citat Ursprungligen postat av mågis
    Kolla upp glappet i pedalen.Är det mycket glapp så tar den längre ner. I övrigt går den ej att justera...
    OK, får kolla upp glappet i pedalen.

    Är kopplingsläget en indikation på att kopplingen eller något runt den är slut eller är det bara att gilla läget?

    Mvh Michael
    Michael Törnros. STCS #4827, SSK #5375, SBS #134.
    Saab 9-3 Viggen 1999
    Saab 9-3 Aero V6 SportSedan 2006, Saab 900 s "Aero" -91, Saab 99 cab -72, Saab 900 Turbo -91, Tidigare bilar.

  4. #4
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 581
    Om det inte är glappt/slappt i pedalen och den kopplar ur nära golvet så innebär det oftast att kopplingen (egentligen lamellen) är i gott skick...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  5. #5
    STCS Ordförande tornross avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    10 301
    Medlem#
    4827
    Citat Ursprungligen postat av mågis
    Om det inte är glappt/slappt i pedalen och den kopplar ur nära golvet så innebär det oftast att kopplingen (egentligen lamellen) är i gott skick...
    Ja precis, så tänkte jag oxå.
    Att grejerna skulle vara i gott skick.

    Får kolla glappet i pedalen samt se om golvmattan kanske ligger i press när jag kopplar.
    Så länge som bilen frikopplar helt när man trycker ned pedalen och inte ligger och slirar på växlarna så är det ingen fara.
    Var mer att man var ute o fiskade information ifall ett kopplingsbyte var tvunget inom snar framtid.

    Stort tack för infon!

    Mvh Michael
    Michael Törnros. STCS #4827, SSK #5375, SBS #134.
    Saab 9-3 Viggen 1999
    Saab 9-3 Aero V6 SportSedan 2006, Saab 900 s "Aero" -91, Saab 99 cab -72, Saab 900 Turbo -91, Tidigare bilar.

  6. #6
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 581
    Det tror jag inte att du behöver oroa dig för...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Hallhult/Småland
    Inlägg
    794
    Kan vara en läckande kopplingscylinde, ett tips bara, mvh joakim.
    varför köra volvo när det finns SAAB??
    MVH JOCKE. Kör 9000 T, Bytt upp mig till en 2.3FTT chippad NÖJD.....
    http://www.garaget.org/?car=16431

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    776

    Re: Kopplingspedal tar långt ned og900 -91, justering lr slu

    Citat Ursprungligen postat av tornros
    Hej!

    Kopplingspedalen på min og900 -91 tar långt ned.
    Finns det någon justermån eller är det ett tecken på att kopplingen börjar ta slut på något sätt?

    Bilen har stått i en vecka, spelar det in?
    Vet att den tog långt ned under Saabfestivalen, fast det kändes som ett bra tecken då om kopplingen tar långt upp känns det som om kopplingen är sliten och snart slut.

    Stort tack för alla inputs!

    Mvh Michael
    Prova att lufta kopplingen.
    Saab 900 i-16
    Saab 99 GL
    Saab 9-3SS

  9. #9
    STCS Ordförande tornross avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    10 301
    Medlem#
    4827

    Re: Kopplingspedal tar långt ned og900 -91, justering lr slu

    Citat Ursprungligen postat av agnes
    Citat Ursprungligen postat av tornros
    Hej!

    Kopplingspedalen på min og900 -91 tar långt ned.
    Finns det någon justermån eller är det ett tecken på att kopplingen börjar ta slut på något sätt?

    Bilen har stått i en vecka, spelar det in?
    Vet att den tog långt ned under Saabfestivalen, fast det kändes som ett bra tecken då om kopplingen tar långt upp känns det som om kopplingen är sliten och snart slut.

    Stort tack för alla inputs!

    Mvh Michael
    Prova att lufta kopplingen.
    Jag har inte gjort detta tidigare tyvärr.
    Är det svårt och hur gör man?

    Mvh Michael
    Michael Törnros. STCS #4827, SSK #5375, SBS #134.
    Saab 9-3 Viggen 1999
    Saab 9-3 Aero V6 SportSedan 2006, Saab 900 s "Aero" -91, Saab 99 cab -72, Saab 900 Turbo -91, Tidigare bilar.

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    138
    Om allt funkar och det har varit så hela tiden så är det nog inga problem.

    Att den tar långt ner är ganska logiskt när man har ny lamell.

    Du vet säkert detta redan, men slavcylindern pressar en kolv emot tryckplattans fjädrar, och ju längre in den pressas ju mer ökar avståndet mellan lamell/tryckplatta/svänghjul.

    Har man då en gammal lamell först och släpper kopplingen så kommer tryckplattan pressa lamellen mot svänghjulet, men eftersom lamellen är ganska tunn måste du släppa upp kopplingen mer innan lamellen går emot svänghjulet. Har du en ny så är lamellen bredare och kommer gå emot svänghjulet tidigare = kopplingen tar längre ner.

    Jag bytte koppling på min 900 i helgen, den tog riktigt långt upp, och visst var lamellen tokslut. Nu tar den mycket längre ner och allt är som det ska

    Mvh
    og900 T16 -88B

  11. #11
    STCS Ordförande tornross avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    10 301
    Medlem#
    4827
    Jag har tjocka Speedparts mattor inne i bilen, tror att dessa spelade mig ett spratt oxå.
    Så nu tar kopplingen långt ned fast inte fööör långt ned

    Mvh Michael
    Michael Törnros. STCS #4827, SSK #5375, SBS #134.
    Saab 9-3 Viggen 1999
    Saab 9-3 Aero V6 SportSedan 2006, Saab 900 s "Aero" -91, Saab 99 cab -72, Saab 900 Turbo -91, Tidigare bilar.

  12. #12
    Helt original TurboAndes avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    674
    Min 900 tar också väldigt långt ner. Den tar men det är knappt. Jag lufftade den och kopplingen fungerade perfekt en hel dag. Får nog byta slavcylinder på den...
    SAAB 900 Turbo Lyx -83, SAAB 9000 Aero -93
    SAAB 9-5 ARC -05, SAAB 9-5 Vector -08

  13. #13
    Hej jag hade samma problem som dig förut. Det visade sig att min spännings mekanism till kopplings vajern var trasig. Så jag köpte en ny sådan på saab. kommer inte ihåg vad den kostade men ca 200-400 kr kanske. det tog 15 minuter att byta den när jag väl fått vajern. Sen kändes bilen som ny i kopplingen

    Ett tipps kika kopplings vajern.

  14. #14
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 581
    Citat Ursprungligen postat av Complex
    Hej jag hade samma problem som dig förut. Det visade sig att min spännings mekanism till kopplings vajern var trasig. Så jag köpte en ny sådan på saab. kommer inte ihåg vad den kostade men ca 200-400 kr kanske. det tog 15 minuter att byta den när jag väl fått vajern. Sen kändes bilen som ny i kopplingen

    Ett tipps kika kopplings vajern.
    Du har alltså en NG900. På OG900 är det hydraulisk koppling och inte någon sketen wire.

    OG=Old Generation
    NG=New Generation
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

Liknande ämnen

  1. Justering av kopplingspedal
    Av Magnus84 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-06-12, 23:48
  2. Problem med kopplingspedal, vanligt på og900?
    Av MrDanger i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-08-05, 13:38
  3. Justering av grundladdtryck, og900 T16- 86 15200 mil
    Av Rallyy i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-07-11, 20:49
  4. justering av dörr og900
    Av hall112 i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-06-13, 22:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •