Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Kan inte styra luftflödet ACC Felkod 14. OG9-5

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Sundsvall Medlemsnr:6806
    Inlägg
    166

    Kan inte styra luftflödet ACC Felkod 14. OG9-5

    Jag kan inte styra vart jag vill ha luften i kupén, om den skall vara på rutan eller på fötterna tex.

    9-5 -02 Felkod 1-14 på ACC:n
    Felkod i Tech2: B2405

    B2405:
    Air Distribution Motor. Flap Loose. Note: May set if not calibrated.

    • Continuous monitoring and when calibrating.

    Har letat efter lösning på detta, men inte lyckas. Verkar som det hänger ihop med 1-12. 1-13

    Har tänkt ringa Saab men jag antar att dom kommer säga kom hit med bilen, varpå dom konstaterar att Jag måste byta acc:n. Lite förhastad slutsats kanske men.

    Någon som vet. Har som syns ovan studerat alla sidor som finns tipsade. Jag går och börjar skruva isär bilen nu får jag se vad jag hittar. Hoppas jag får tips innan jag har slititut hela inredningen

    /Per
    _______________________
    9-3 Vector 2.0 BioPower -08 SC

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Sundsvall Medlemsnr:6806
    Inlägg
    166
    Hittade felet. Det var vänstersidas reglermotor som kugghjulet(axeln) hade glidigt iväg på. Om jag inte missminner mig så var det samma motor som jag rättade till axeln på när jag hade felkod: 08. Då kunde jag inte reglera värmen på höger sida. Detta fel har en del på forumet haft.

    Vet inte om det fungerar att skjuta tillbaka drevet(axeln) någon längre period, tror som sagt detta var andra gången på samma drev.
    _______________________
    9-3 Vector 2.0 BioPower -08 SC

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Lomma
    Inlägg
    443
    Jag har precis samma fel. 1-14 och inte blås mer än rakt i fejjan. Du tror inte du kan ge lite mer detaljerad beskrivning vad du gjorde? Detta måste ju fixas innan det börjar bli kallt annars kommer man inte ha något blås på rutan
    9-5 SC 2,3t -00 automat nu med aux-in
    9-5 SC 2,3 BioPower -08 automat

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Sundsvall Medlemsnr:6806
    Inlägg
    166
    Börja med att ta bort sidopaneln vid passagerarfötterna(sitter med 2 plastclips) sedan tar du bort plastluckan under handsfacket (ovan fötterna) 4 skruvar

    Ta bort handsfacket 7 skruvar plus div belys. osv.

    Samtliga skruvar är torx

    Nu ser du ganska bra in under instrumentpanelen.

    För att lokalisera den defekta motorn (har tyvärr ingen bild) hade jag acc:n igång och skiftade mellan luft ned på fötterna och luft i "fejjan" . Genom att man växlar mellan dessa lägen ser man därunder hur motorn försöker skjuta iväg ett stag. I mitt fall låter motor skumt när den inte ligger i rätt läge. Man kan känna med handen samtidigt så känner man vart det vibrerar. Motorn sitter i 2 skruvar tror jag, samt en El-kabel. Därefter är det bara att dra ut motorn.

    Nu vet jag inte om mitt sätt är att rekommendera, men jag tog en polygrip och pressade tillbaka axeln. Verkar som om axel skall synas på undersidan motorn för att det skall fungera (hamna i rätt läge)

    Sedan är det bara att göra allt tvärtom. Dock, kolla att det fungerar innan. Kalibrera (tryck in auto +off samtidigt) kolla ifall att den lämnar någon felkod. Sedan är det provkörning.

    Lycka till!

    /Per
    _______________________
    9-3 Vector 2.0 BioPower -08 SC

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Vargön
    Inlägg
    940

    Re: Löst! Kan inte styra luftflödet i 9-5 (ACC) Felk. 1-14 Löst!

    ingen som har ett kort eller nått??..

    var och köpte en 95 aero SC -01 idag och märkte att det blev JÄV*IGT varmt om fötterna efter några mit... testade att sänka värmen med det blev bara varmare(blåste mer och mer)... ända tills båda sidor står på LO då börjar det blåsa kallt...

    får testa och kalibrera den sen.... och se vad som dyker upp för felkoder!!

    inget kul att hitta fel på sin "nya" bil efter 8mil..

    ..inte mindre kul efter att konverterat (mot min vilja) från volvo...
    Trust a few, Fear none!

    My rides... http://www.garaget.org/ghost76

  6. #6
    Sugmotor Mekarns avatar
    Reg.datum
    okt 2018
    Ort
    Borås
    Inlägg
    1
    Medlem#
    -
    Jag upptäckte denna tråd efter att ha googlat på felkoden 14.
    Stort tack för anvisningarna.
    Vad gäller min bil hade ett stag trillat ur en gul hävarm av plast. Stagfästet i hävarmen hade gått sönder.
    Nu gäller det bara att hitta en ersättningsdel.
    Tills vidare kör jag enbart med luft mot vindruta. Hävarmen gick att ställa om manuellt i det läget.
    Bild (pilar visar stag och den gula hävarmen skymtas).
    Senast redigerat av Mekarn den 2018-10-24 klockan 10:18. Anledning: Bäddade in länk i text.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2018
    Inlägg
    1
    Medlem#
    -
    Har samma problem som dig och vill bara ha förtydligat. Sitter stegmotorn vid passagerarens fötter? Tar man ur stegmotorn från den sidan eller måste man öppna vid förarens fötter oxå? Hur svårt är det att få ur motorn eller staget om det nu är det som felar?

Liknande ämnen

  1. Öka luftflödet 9-3 biopower
    Av sku i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2018-06-22, 15:23

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •