Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Inkoppling av elektrisk utrustning, 9-5 MY07

  1. #1

    Inkoppling av elektrisk utrustning, 9-5 MY07

    Jag fick en 9-5 '07 häromdagen och tänkte koppla in min GPS och min telefon som jag gjorde på min förra 9-5 '05. Där tog jag bort stereon och ACC-kontrollpanelen och fipplade på en Y-kabel på cigarettuttaget bakom panelen och drog en lämplig strömkabel vidare till min GPS och min telefon. Det sket sig kungligt på den nya. För det första var stereon skruvad med torx, och när jag väl fått loss den så kunde jag inte hitta nåt sätt att få bort ACC-kontrollpanelen. Så det blev till att montera ihop alltihopa igen, utan vare sig GPS eller telefon.
    Frågan lyder således: finns det något lämpligare sätt att koppla in elektrisk utrustning? Jag antar i min enfald att det borde vara möjligt att gå via säkringsdosan, men det kan jag dessvärre inget om. Finns det nåt sätt att faktiskt få bort ACC-kontrollpanelen och lyckas med samma habravink som jag gjorde på min gamla?
    Någon annan lösning som jag inte tänkt på?

    Tillägg: Jag fick bort ACCn, visade sig att den satt med clips precis som förra modellen. Dock gav jag upp när jag insåg hur hårigt det skulle vara att dra kabeln förbi rattstången till A-stolpen där jag har GPSen. Nästa steg är Dialect i Linköping som verkar ägna en stor del av sin vakna tid åt att montera telefoner och annat krafs i bilar...

  2. #2
    Dåså. Såhär gör man:

    Skaffa VDS-kablage (finns för ~250:- på Dialect) och lokalisera VDS-kontakten. Den sitter bakom ACC-panelen, ungefär halva underarmen in, något till vänster. Den har en lite speciell låsbygel, det kan ta en liten stunds fipplande innan man inser hur den funkar. Titta på lappen som följer med kablaget, där står vilken tåt som är vad. Klipp av (eller skarva på) de tåtar so mbehövs (blått och brunt för tändning och jord i mitt fall) och kläm på kabelskor eller nåt i den stilen. Sen tar man en ciggproppshona och fäster på sagda kabelskor mha nån lämplig sladd. Där har vi det elektriska.
    För att dra kabeln åt vänster mot A-stolpen finns det tre torx-skruvar under ratten. Skruva bort dem så får man raskt en lämplig glipa i plasten undertill där man kan dra kabel utan några som helst problem. När man är klar petar man in allt så det ser snyggt ut, lägger ciggproppshärvan bakom ACCn och sen är man klar. Funkar precis hur bra som helst.

Liknande ämnen

  1. Elektrisk mutterdragare
    Av jackan i forum Off Topic
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2011-08-29, 13:46
  2. Elektrisk mutterknack
    Av Manick i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2009-12-29, 23:59
  3. Elektrisk turbotrycksmätare
    Av mort i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-01-13, 01:52

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •