Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Testa om ACCn funkar!?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    450

    Testa om ACCn funkar!?

    Hur kollar man lättast så här vintertid om ACCn fungerar? Sökte men hittade ingen bra tråd angående ämnet...
    MVH Markus
    Saab 9-3 SC Aero -10
    Saab 900 T16 "Aero" Cabriolet -88

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    3 953
    Titta på ac-kompressorn, snurrar hjulet med?

    Står den still och remmen bara snurrar så slår den ju aldrig till.

    på ex 9000 så hörs det ganska kraftigt när den kopplar in och ur.

    På 9-5 så är den alltid inkopplad och arbetar med variabel kompression innuti, där kan man prova att trycka in knappen "econ" på/av/på/av och försöka lyssna sig till när ac-kompressorn kopplas in.

    Det ska knäppa till när ac:n går igång, motorvarvtalet sjunker lite och ökar sedan till normal tomgång, när ac:n slår av så stiger tomgången lite och sänks sedan igen.

  3. #3
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156
    Gäller ju att det är nog varmt då.... (Den kopplar väl aldrig in om det är under +5 eller liknande) (Eller? Rätta mig om jag har fel)


    Du kan ju tvångsmata själva kompressorn med ström och se om den knäpper till och funkar då.... (Fråga mig inte exakt hur man gör. Har icke 100 koll på det).

    Annars så kanske du har tillgång till nått varmt garage den kan få stå en stund och testa sen?

    Förvisso är ju inte funktionen i det övriga systemet säkerställd då, men det märks ju om den börjar blåsa kallt.

    Annars så säger ju ACCn till om det finns några fel i själva elektroniken. (Tror det står nån siffra i displayen när du startar då) Ingen siffra = inga fel. Denna talar dock inte om alla fel utan bara i själva elsystemet, så helt säker är du inte då heller.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Ludvika
    Inlägg
    19
    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    Gäller ju att det är nog varmt då.... (Den kopplar väl aldrig in om det är under +5 eller liknande) (Eller? Rätta mig om jag har fel)
    Jodå den kopplas in. AC:n är ju inte bara till för att kyla luften, utan också för att göra den torrare. Om man t.ex får imma på insidan av rutan kan man ha råkat komma åt econknappen.

  5. #5
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156
    Citat Ursprungligen postat av Scratchen
    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    Gäller ju att det är nog varmt då.... (Den kopplar väl aldrig in om det är under +5 eller liknande) (Eller? Rätta mig om jag har fel)
    Jodå den kopplas in. AC:n är ju inte bara till för att kyla luften, utan också för att göra den torrare. Om man t.ex får imma på insidan av rutan kan man ha råkat komma åt econknappen.
    OK.... Då har jag fattat fel. Har hört att den slutar att gå när det är under en viss temperatur i och med att den inte gör någon nytta då. Men men, där ser man.

    (Men kan ändå inte hjälpa att tycka att anledningen du anger låter riktigt konstigt... Hur funkar de bilar som inte har AC då? De har inga problem med imma. Och jag har ACC men slut på gas pga läckage nånstans. Kör pga detta alltid i ECON läget men jag har inga problem med att hålla rutan im-fri...)

    Jag är osäker över detta, och du kan mycket väl ha rätt, men skulle ändå vara roligt att veta hur det ligger till, en gång för alla.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    3 953
    AC:n går året runt.

    Du har även nytta av ac på vintern.
    Säg att du alltid är snöig om skorna när du sätter dig i bilen, blir ju snö på golvet då ju...
    Värmen kommer igång och snön torkar upp, var tar denna fukten vägen?
    Jo, en del åker ut, en del sätter sig i inredningen.
    Utan ac så kommer du snart att ha en is-hinna både på utsidan och insidan av rutorna.
    Har du ac i bilen så torkas luften av och du får ingen ishinna på insidan av rutorna

  7. #7
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156
    Jahapp.. där ser man.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Vettet (Helsingborg)
    Inlägg
    2 121
    Medlem#
    6101
    Är det inte som så att om temperaturen ligger runt noll, så är luften normalt sett så torr att torkning via AC inte är behövlig...Dessutom är det väl som så som tidigare talare påpekade att kompressorn kopplas inte in överhuvudtaget när temperaturen understiger en viss temperatur (+3 grader).
    Målet med resan är just.....Resan
    9³SC M-08. Gamla bilen http://www.garaget.org/?car=17692

  9. #9
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 105
    Hej,

    Stämmer att AC ej funkar när det är under +3 pga R134a som gasen kallas.

    För att få bort imma typ, snöiga skor, öka fläkten eller/och värmen så försvinner det efter en stund, det går även att köra ned en ruta 5 mm så försvinner den funktiga luften snabbt. Bäst dock att sparka av sig snön ifrån skorna.
    9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
    9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    450
    Många olika bud... Hoppas den inte alltid är tillslagen... för jag ser inte att kompressorn "hakar i" ...
    MVH Markus
    Saab 9-3 SC Aero -10
    Saab 900 T16 "Aero" Cabriolet -88

Liknande ämnen

  1. Saab 9-5 se 00 Med fel på accn
    Av Baria i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-10-05, 22:50
  2. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-07-10, 12:48
  3. ACCn DÖD:/
    Av Jonas_b i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-03-17, 10:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •