Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: Prestandasiffror Ttid, kan det verkligen stämma?

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Lerum
    Inlägg
    850

    Prestandasiffror Ttid, kan det verkligen stämma?

    Motor på 180hk och 400Nm. Framhjulsdrift. 0-100 på 9.2 sek och toppfart på 215km/h. Förbrukning blandad körning 0.68l/mil. Koldioxidutsläpp 184g/km. Tjänstevikt 1630kg.

    Kan det verkligen stämma?

    (källa Expressen)
    Saab 9-5 Aero SC -08 / Jaguar XF 3.0 DS Portfolio -11 / Jaguar X-Type 2.2d Estate -09 / Toyota iQ 1.33 -10

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    2 997

    Re: Prestandasiffror Ttid, kan det verkligen stämma?

    Citat Ursprungligen postat av ByggareB
    Motor på 180hk och 400Nm. Framhjulsdrift. 0-100 på 9.2 sek och toppfart på 215km/h. Förbrukning blandad körning 0.68l/mil. Koldioxidutsläpp 184g/km. Tjänstevikt 1630kg.

    Kan det verkligen stämma?

    (källa Expressen)
    Vad verkar vara fel ?


    Tex V70 D5

    Hästkrafter 185 hp
    Vridmoment 400 Nm
    0-100 9.4s
    Toppfart 225 km/h
    Bränsleförbrukning (blandad) 6,5 l/100km
    Tjänstevikt 1704 kg
    Utsläppsvärde CO2 172 g/km

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Lerum
    Inlägg
    850
    Ttid verkar vara en riktig smutsgris och att den dessutom har sämre prestanda 0-100 och lägre toppfart än till och med en bil med konstant fyrhjulsdrift och som dessutom väger 95kg mer är väl ändå lite lustigt?

    Jämfört mot Audi A4 Avant, Quattro inom parantes!

    Motor 170hk och max vrid 350Nm
    Framhjulsdrift och fyrhjulsdrift (Quattro)
    0-100 - 8.8 sek (8.8 sek)
    Toppfart - 222km/h (216km/h)
    Förbrukning blandad körning - 0.58l/mil (0.68l/mil)
    Koldioxidutsläpp - 154g/km (179g/km)
    Tjänstevikt - 1655kg (1725kg)

    (källa Audi.se)
    Saab 9-5 Aero SC -08 / Jaguar XF 3.0 DS Portfolio -11 / Jaguar X-Type 2.2d Estate -09 / Toyota iQ 1.33 -10

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    2 997
    A6an med 2.7 Diesel och 180hk släpper ut 183 iofs 150 kg tyngre

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Lerum
    Inlägg
    850
    Citat Ursprungligen postat av negative
    A6an med 2.7 Diesel och 180hk släpper ut 183 iofs 150 kg tyngre
    Ja, och dessutom 0.7 liter större volym i motorn och en V6:a.

    Som jämförelse kan nämnas BMW 330d med 231hk som släpper ut 179!
    Saab 9-5 Aero SC -08 / Jaguar XF 3.0 DS Portfolio -11 / Jaguar X-Type 2.2d Estate -09 / Toyota iQ 1.33 -10

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    1 270
    Att slå tyskarna på fingrarna när det gäller motorer är väldigt svårt. Att göra det när det gäller dieselmotorer är nog omöjligt.

    Både Audi och Bmw har ju nu var sin dieselmodell som klassas som miljöbil i Sverige. Så de vet tydligen hur man gör för att få en diesel ren!

    Men jag tycker Saab ska ha en eloge för sin nya TTID. Verkar vara en trevlig spis iaf...även om nu inte så många har haft tillfälle att prova den än.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2005
    Inlägg
    47
    Automat kanske?

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Lerum
    Inlägg
    850
    Jag var mest förvånad. Synd att Saab inte har pengar och/eller resurser att skapa en egen dieselmotor.
    Saab 9-5 Aero SC -08 / Jaguar XF 3.0 DS Portfolio -11 / Jaguar X-Type 2.2d Estate -09 / Toyota iQ 1.33 -10

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    538
    Medlem#
    14235
    Citat Ursprungligen postat av ByggareB
    Jag var mest förvånad. Synd att Saab inte har pengar och/eller resurser att skapa en egen dieselmotor.
    De är inne på att bygga nya motorer speciellt för etanol (och skall kunna köras på bensin).
    Synd att du missade seminariet med Kjell ac Bergström på festivalen.

    Edit: kolla: http://video.google.com/videoplay?do...83829&hl=en-AU! Seminariet jag var på faktiskt.

  10. #10
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 243
    Medlem#
    3186
    Ni har kollat på Automatsiffrorna...
    T.ex. 80-120 gör den på samma tid som V6 Aeron!


    ///Mackanized
    Tillbaka

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 223
    0-100km/h på 8,5 och en förbrukning på 0,59 blandat låter ju riktigt bra i mina öron!
    Ingen värstingmotor men klart BRA iaf.
    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  12. #12
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nu mer Södermanland
    Inlägg
    2 408
    Hmm.. både ris och ros för nya TTid motorn här inne…

    Jag som då har kört TTid motorn kan bara säga att den var mkt trevlig (för att vara en diesel ).
    Lagom med drag och fin förbrukning.
    Att prestera 180hk/400Nm med en 1,9L är betydligt svårare än med en 2,7L...
    Med tanke på de resurser och mtrl som SAAB har i jämförelse med Audi/BMW så är detta mkt bra presterat även om denna motor ej är SAAB specifik.
    Kan bara höja tummen för denna motor som kommer passa bra för SAAB/GM.
    3814#
    9-5 Vector SC -05, 9-3 "Aero" SC -08 & Volvo V70!?
    http://www.garaget.org/dave79

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    1 113
    Räkna med att en 4 cylindrig är bra mycket billigare att laga när den går sönder än en sexa där inget går att komma åt.

    mvh
    Dennis Mollberg
    Saab 96 -73 b202 turbo

  14. #14
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 744
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av Dave79
    Hmm.. både ris och ros för nya TTid motorn här inne…

    Jag som då har kört TTid motorn kan bara säga att den var mkt trevlig (för att vara en diesel ).
    Lagom med drag och fin förbrukning.
    Att prestera 180hk/400Nm med en 1,9L är betydligt svårare än med en 2,7L...
    Med tanke på de resurser och mtrl som SAAB har i jämförelse med Audi/BMW så är detta mkt bra presterat även om denna motor ej är SAAB specifik.
    Kan bara höja tummen för denna motor som kommer passa bra för SAAB/GM.
    Fiat JTD MultiJet heter ju motorfamiljen den igår i egentligen och är förstås ett resultat från Fiat-GM Powertrain tiden, där GM har delat ägarskap till motorn.

    Att Saab själva skulle lyckas göra en bättre motor är ju knappast troligt med tanke på att de inte har någon expertis inom diesel området, likaså lär Fiat ha ganska bra kompetens inom detta område. Däremot så vore det ju trevligt om VM Motori/GM diesel V6'an på 250 hk hittar ned under huven på en Saab relativt snabbt. 2009 gör den ju debut i Cadillac CTS. Saab har ju alltid haft lite ont om bra dieselmotorer.

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    storuman
    Inlägg
    117
    det fanns ju en 3.0 tid på dom gammla 95 orna och et var det bra klös i tycker jag en komips till mig hade en som var trimmad till 215 hk 390nm.
    Kör Saab 9-5 sportkombi 2,3t vector och Saab 9000 a50 2,0t steg 1

  16. #16
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 243
    Medlem#
    3186
    Citat Ursprungligen postat av d_beerg
    det fanns ju en 3.0 tid på dom gammla 95 orna och et var det bra klös i tycker jag en komips till mig hade en som var trimmad till 215 hk 390nm.
    Drar ju dock en hel del bränsle jämfört med fyrorna
    ///Mackanized
    Tillbaka

  17. #17
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 367
    Isuzu diseln hade väl inte dom bästa lagren i motorn heller vad jag har hört men som sagt va de lite törstig men den nya V6an lär nog bli ordentligt trevlig.
    Men när de gäller disel är de ju fiat som är bäst på de.

    MVH

    F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    65
    Provade Saab 9-5 1.9tid , A6 2.7 tid och Bmw 530 525 o 520d innan jag bestämde att byta bort min 9-5 aero sc -05:a mot något mer ekonomiskt!

    Saaben blev ju tyvärr den "nya" fronten som jag har svårt för samt att den hade blivit betydligt plastigare innvändigt och att den varavade lika mycket som aeron i 120km/h vilket man vill komma ifrån med dieseln tycker jag.
    A6 gillade jag skarp och var ytterst nära att beställa en kombi med s-line pkt m.m
    Men sen provade jag en 520d sedan och föll pladask väldigt lite skillnad motormässigt trots "bara" 163hk o 340nm!
    Sen allt det andra.
    oerhört tyst och bekväm lång åkar vagn
    gedigen inredning och genom gående hög kvalitetskänsla
    visst skulle man vilja haft en 530 eller 535d men man måste ju sätta ribban någonstans.

    Gillar dock saab och har alltid gjort men när jag skulle byta till dieselbil hade dom tyvarr inget att erbjuda!
    Är dock grymt intresserad av den nya 1.9Ttid motorn och den nya V6:an på 250hk om dom hittar mer i den nya 9-5:an om några år!


    //Martin
    9-5 Aero SC Såld
    Nya bilen!
    http://www.garaget.org/?car=56355

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    1 224
    Medlem#
    13784
    Jag körde 1,9Ttid på Autobahn för några veckor sedan, under cirka 100 mil. Jag måste säga att jag blev djupt impad och stormförtjust i motorn!
    ---------------------------------
    9-3 cabrio '99

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Inlägg
    104
    Körde en Ttid idag, Var ett riktigt gott drag som inte dog ut vid 3000rpm, utan den stonkade på bra upp i varven.
    Riktigt fin motor

Liknande ämnen

  1. Skillnad TTiD -08 och TTiD -11 119g
    Av gucpm i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-01-21, 23:59
  2. kan denna effekt stämma? 93aero
    Av aero jonas i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 32
    Senaste inlägg: 2007-08-12, 12:35
  3. Kan denna toppfarten verkligen stämma?
    Av 9-3a i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-08-04, 11:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •