Motor på 180hk och 400Nm. Framhjulsdrift. 0-100 på 9.2 sek och toppfart på 215km/h. Förbrukning blandad körning 0.68l/mil. Koldioxidutsläpp 184g/km. Tjänstevikt 1630kg.
Kan det verkligen stämma?
(källa Expressen)
Motor på 180hk och 400Nm. Framhjulsdrift. 0-100 på 9.2 sek och toppfart på 215km/h. Förbrukning blandad körning 0.68l/mil. Koldioxidutsläpp 184g/km. Tjänstevikt 1630kg.
Kan det verkligen stämma?
(källa Expressen)
Saab 9-5 Aero SC -08 / Jaguar XF 3.0 DS Portfolio -11 / Jaguar X-Type 2.2d Estate -09 / Toyota iQ 1.33 -10
Vad verkar vara fel ?Ursprungligen postat av ByggareB
Tex V70 D5
Hästkrafter 185 hp
Vridmoment 400 Nm
0-100 9.4s
Toppfart 225 km/h
Bränsleförbrukning (blandad) 6,5 l/100km
Tjänstevikt 1704 kg
Utsläppsvärde CO2 172 g/km
Ttid verkar vara en riktig smutsgris och att den dessutom har sämre prestanda 0-100 och lägre toppfart än till och med en bil med konstant fyrhjulsdrift och som dessutom väger 95kg mer är väl ändå lite lustigt?
Jämfört mot Audi A4 Avant, Quattro inom parantes!
Motor 170hk och max vrid 350Nm
Framhjulsdrift och fyrhjulsdrift (Quattro)
0-100 - 8.8 sek (8.8 sek)
Toppfart - 222km/h (216km/h)
Förbrukning blandad körning - 0.58l/mil (0.68l/mil)
Koldioxidutsläpp - 154g/km (179g/km)
Tjänstevikt - 1655kg (1725kg)
(källa Audi.se)
Saab 9-5 Aero SC -08 / Jaguar XF 3.0 DS Portfolio -11 / Jaguar X-Type 2.2d Estate -09 / Toyota iQ 1.33 -10
A6an med 2.7 Diesel och 180hk släpper ut 183 iofs 150 kg tyngre
Ja, och dessutom 0.7 liter större volym i motorn och en V6:a.Ursprungligen postat av negative
Som jämförelse kan nämnas BMW 330d med 231hk som släpper ut 179!
Saab 9-5 Aero SC -08 / Jaguar XF 3.0 DS Portfolio -11 / Jaguar X-Type 2.2d Estate -09 / Toyota iQ 1.33 -10
Att slå tyskarna på fingrarna när det gäller motorer är väldigt svårt. Att göra det när det gäller dieselmotorer är nog omöjligt.
Både Audi och Bmw har ju nu var sin dieselmodell som klassas som miljöbil i Sverige. Så de vet tydligen hur man gör för att få en diesel ren!
Men jag tycker Saab ska ha en eloge för sin nya TTID. Verkar vara en trevlig spis iaf...även om nu inte så många har haft tillfälle att prova den än.
Automat kanske?
Jag var mest förvånad. Synd att Saab inte har pengar och/eller resurser att skapa en egen dieselmotor.
Saab 9-5 Aero SC -08 / Jaguar XF 3.0 DS Portfolio -11 / Jaguar X-Type 2.2d Estate -09 / Toyota iQ 1.33 -10
De är inne på att bygga nya motorer speciellt för etanol (och skall kunna köras på bensin).Ursprungligen postat av ByggareB
Synd att du missade seminariet med Kjell ac Bergström på festivalen.
Edit: kolla: http://video.google.com/videoplay?do...83829&hl=en-AU! Seminariet jag var på faktiskt.
Ni har kollat på Automatsiffrorna...
T.ex. 80-120 gör den på samma tid som V6 Aeron!
///Mackanized
Tillbaka
0-100km/h på 8,5 och en förbrukning på 0,59 blandat låter ju riktigt bra i mina öron!
Ingen värstingmotor men klart BRA iaf.
M.V.H.
9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410
Hmm.. både ris och ros för nya TTid motorn här inne…
Jag som då har kört TTid motorn kan bara säga att den var mkt trevlig (för att vara en diesel ).
Lagom med drag och fin förbrukning.
Att prestera 180hk/400Nm med en 1,9L är betydligt svårare än med en 2,7L...
Med tanke på de resurser och mtrl som SAAB har i jämförelse med Audi/BMW så är detta mkt bra presterat även om denna motor ej är SAAB specifik.
Kan bara höja tummen för denna motor som kommer passa bra för SAAB/GM.
Räkna med att en 4 cylindrig är bra mycket billigare att laga när den går sönder än en sexa där inget går att komma åt.
mvh
Dennis Mollberg
Saab 96 -73 b202 turbo
Fiat JTD MultiJet heter ju motorfamiljen den igår i egentligen och är förstås ett resultat från Fiat-GM Powertrain tiden, där GM har delat ägarskap till motorn.Ursprungligen postat av Dave79
Att Saab själva skulle lyckas göra en bättre motor är ju knappast troligt med tanke på att de inte har någon expertis inom diesel området, likaså lär Fiat ha ganska bra kompetens inom detta område. Däremot så vore det ju trevligt om VM Motori/GM diesel V6'an på 250 hk hittar ned under huven på en Saab relativt snabbt. 2009 gör den ju debut i Cadillac CTS. Saab har ju alltid haft lite ont om bra dieselmotorer.
det fanns ju en 3.0 tid på dom gammla 95 orna och et var det bra klös i tycker jag en komips till mig hade en som var trimmad till 215 hk 390nm.
Kör Saab 9-5 sportkombi 2,3t vector och Saab 9000 a50 2,0t steg 1
Drar ju dock en hel del bränsle jämfört med fyrornaUrsprungligen postat av d_beerg
///Mackanized
Tillbaka
Isuzu diseln hade väl inte dom bästa lagren i motorn heller vad jag har hört men som sagt va de lite törstig men den nya V6an lär nog bli ordentligt trevlig.
Men när de gäller disel är de ju fiat som är bäst på de.
MVH
F
Provade Saab 9-5 1.9tid , A6 2.7 tid och Bmw 530 525 o 520d innan jag bestämde att byta bort min 9-5 aero sc -05:a mot något mer ekonomiskt!
Saaben blev ju tyvärr den "nya" fronten som jag har svårt för samt att den hade blivit betydligt plastigare innvändigt och att den varavade lika mycket som aeron i 120km/h vilket man vill komma ifrån med dieseln tycker jag.
A6 gillade jag skarp och var ytterst nära att beställa en kombi med s-line pkt m.m
Men sen provade jag en 520d sedan och föll pladask väldigt lite skillnad motormässigt trots "bara" 163hk o 340nm!
Sen allt det andra.
oerhört tyst och bekväm lång åkar vagn
gedigen inredning och genom gående hög kvalitetskänsla
visst skulle man vilja haft en 530 eller 535d men man måste ju sätta ribban någonstans.
Gillar dock saab och har alltid gjort men när jag skulle byta till dieselbil hade dom tyvarr inget att erbjuda!
Är dock grymt intresserad av den nya 1.9Ttid motorn och den nya V6:an på 250hk om dom hittar mer i den nya 9-5:an om några år!
//Martin
Jag körde 1,9Ttid på Autobahn för några veckor sedan, under cirka 100 mil. Jag måste säga att jag blev djupt impad och stormförtjust i motorn!
---------------------------------
9-3 cabrio '99
Körde en Ttid idag, Var ett riktigt gott drag som inte dog ut vid 3000rpm, utan den stonkade på bra upp i varven.
Riktigt fin motor
Min 9-3a http://www.garaget.org/?car=27084