Visa resultat för omröstning: Orginal eller sport?

Antal röster
9. Du får inte rösta i den här omröstningen
  • Orginal

    1 11,11%
  • Sport

    6 66,67%
  • Knäckebröd

    2 22,22%
Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Prisvärd koppling till 9000 Aero (Speed parts?)

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    69

    Prisvärd koppling till 9000 Aero (Speed parts?)

    Blir tvungen att byta kopplingen på min Aero och funderar lite vad jag skall satsa på. Det mest aktuella är att köpa orginal från Speed Parts men iom att jag kör med steg3 så kanske en sportkoppling vore bättre. Problemet blir då att bilen får bli stående ett bra tag i väntan på mera valuta. Räcker det med orginal eller är det bara att bita i det sura äpplet?

    MVH Jimmy

  2. #2
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    4 922
    Troligen betydligt bättre investerade pengar om du köper en starkare koppling. Jag skulle lägga mina pengar på det iaf.

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrort!
    Inlägg
    1 920
    jag skulle också satsa på en starkare idierkt...annars får du sätta dit org koppling igen efter ettx antal mil...så blir nog billigare i längden och köpa en sport/race koppling.
    Reality beats fiction.
    Vardagsbil: BMW 120D M-Sport.
    Finbilar: Saab 9000 Aero . BMW M3 Kompressor.

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 309
    Har den gamla kopplingen pajjat pga den höjda effekten är det inget att fundera över - då måste du ha en kraftigare.

    Har du planer på mer effekt är också svaret enkelt

    Har däremot haveriet någon annan orsak borde std räcka. De flesta med "bara" steg 3 brukar klara sig med orginalkoppling.

    Har du riktigt ont om stålar kan en bättre beganad vara ett alternativ. En sådan bör inte kosta mer än 500:-
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    69
    Det blev en Carbon-koppling ifrån SpeedParts tillslut iaf. Knäckebrödet höll inget vidare

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Tranås
    Inlägg
    3 453
    Citat Ursprungligen postat av 9K_Aero
    Det blev en Carbon-koppling ifrån SpeedParts tillslut iaf. Knäckebrödet höll inget vidare
    carbon-lamell ihop med org.tryckplatta eller..?
    MVH Lerne
    MVH Lerne #1079
    og900 Aero
    9-5 Vector SC

  7. #7
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 178
    Vill bara VARNA för Speedparts Carbonlamell

    Jag har ett j-a bekymmer med min, den rycker t o m så att man ser hur huven hoppar. Sedan gnisslar den hela tiden vid start och ungefär var femte gång skriker det till riktigt ordentligt.

    Å reklamera går inte då det är fullständigt normalt enligt SP

    Har kört 9-3 med sinterlamell och det va en smekning jämfört med denna skitkoppling!

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    69
    Lerne: Som jag har fattat det hela rätt så medföljer det ingen tryckplatta i kitet som SpeedParts har? I så fall blir det nog kraftigare grejor, någon som vet vart man får tag i 600Nm plattan?

    Rickard:Tråkigt att höra, man kanske skulle skicka tillbaka den innan man monterat den?

  9. #9
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 178
    Citat Ursprungligen postat av 9K_Aero
    Lerne: Som jag har fattat det hela rätt så medföljer det ingen tryckplatta i kitet som SpeedParts har? I så fall blir det nog kraftigare grejor, någon som vet vart man får tag i 600Nm plattan?

    Rickard:Tråkigt att höra, man kanske skulle skicka tillbaka den innan man monterat den?
    Det gör du som du vill, men skulle JAG få en ny skulle jag inte våga montera den. Då de påstod att min nuvarande va helt okej!

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 088
    Citat Ursprungligen postat av 9K_Aero
    Lerne: Som jag har fattat det hela rätt så medföljer det ingen tryckplatta i kitet som SpeedParts har? I så fall blir det nog kraftigare grejor, någon som vet vart man får tag i 600Nm plattan?
    jag va inne på "Ljuddämparservice" här i katrineholm. De kunde leverera dels en 520Nm för ca3700:- samt en på 600Nm för ca 4600:- ,sachs tryckplatta alltså,

    så gå in på din lokala biltillbehörsfirma och fråga.....
    Mats Fhinn/3499/

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    69
    Citat Ursprungligen postat av Rickard
    Citat Ursprungligen postat av 9K_Aero
    Lerne: Som jag har fattat det hela rätt så medföljer det ingen tryckplatta i kitet som SpeedParts har? I så fall blir det nog kraftigare grejor, någon som vet vart man får tag i 600Nm plattan?

    Rickard:Tråkigt att höra, man kanske skulle skicka tillbaka den innan man monterat den?
    Det gör du som du vill, men skulle JAG få en ny skulle jag inte våga montera den. Då de påstod att min nuvarande va helt okej!
    Hade oxå jävla problem med min koppling.

    Passform noll (fick modda splines) .

    Skrik och knasig känsla i pedal.

    Som du säger så är det helt normalt enligt speedparts och det håller jag väl med om sådär änna. Skit är vad det är.

  12. #12
    STCS Styrelse,
    Kommunikationsansvarig
    Samuelfs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    634
    Medlem#
    6969

    Re:

    Citat Ursprungligen postat av 9K_Aero
    Citat Ursprungligen postat av Rickard

    Det gör du som du vill, men skulle JAG få en ny skulle jag inte våga montera den. Då de påstod att min nuvarande va helt okej!
    Hade oxå jävla problem med min koppling.

    Passform noll (fick modda splines) .

    Skrik och knasig känsla i pedal.

    Som du säger så är det helt normalt enligt speedparts och det håller jag väl med om sådär änna. Skit är vad det är.

    Var det samma koppling som du plågade på Mantorp ikväll eller har du uppgraderat sen dess?
    Saab 9000 Aero -91 (Projekttråd/ Garaget)

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    1 315

    Re: Prisvärd koppling till 9000 Aero (Speed parts?)

    Varför inte köpa en 6 pucklad sinter ? så biter det ordentligt.

    har 4 pucklad stum själv o ja märkte knappt nån skillnad alls mot org koppling!
    något mer tuggande på dragläget bara.
    Körde en 9000 Aero Quaife låda & diff 515hk / 607nm Trollspeed mappad, byggd av Micke

Liknande ämnen

  1. Intercooler Speed Parts Og 9-3
    Av Kristian Aero i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-12-29, 18:51
  2. Koppling till 9000 aero 97 steg 3
    Av Exel i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 34
    Senaste inlägg: 2006-06-02, 16:06
  3. speed parts steg 1
    Av 1985t16 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-12-19, 11:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •