Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 39

Ämne: Hur fel får DTE visa?

  1. #1
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Södra Sverige
    Inlägg
    3 272

    Hur fel får DTE visa?

    Körde en snurra till Linköping idag då svågern skulle kika på en 9000 CSE, tankade bilen fullt innan avresa, en resa på 31mil enkel resa enlgt naven.

    Det blev affär i skogarna utanför Linköping och vi drog hemåt, svågern skulle köra en avstickare och visa bilen för sin bror så jag forsatte hem själv,
    c.a 70km hemifrån tändes tanklampan och jag bläddrade fram DTE (Distance To Empty) på färddatorn som då visade 95km, lugnt tänkte jag det klarar jag mig på, och började snåla lite på gasen..

    Sneglade på DTE med jämna mellanrum och när den visade 30km kvar (med c.a 5km kvar hem) kände jag ett oroväckande ryck i bilen, två sekunder senare tändes alla varningslampor, varvräknaren föll till noll och styrningen blev trög.. gratulerar - soppatorsk mitt på motorvägen.

    Rullade precis efter en dold högersväng så jag frikopplade och försökte rulla så långt jag kunde för att stå så synligt till som möjligt, otroligt nog hade jag ett pucko i en SUV i högerfilen bredvid mig som vägrade gasa utan verkade anpassa farten efter min .. när jag halkat ner till c.a 70 och viftade som en tok med armen att han skulle flytta sig fattade han till slut och drog iväg..

    Stannade vid kanten och flärpte upp varningstriangeln, ringde till svärfar som kom några minuter senare med lite soppa..

    Frågan är, hur FAN, kan bilen visa att jag kan köra 30km när tanken är snustorr?? skandal!

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    264
    det var minst sagt riktigt konstigt och dåligt. själv brukar jag kunna göra tvärtom, dvs köra när DTE visar 0.. men det kanske inte är att rekommendera
    Scarabégrön 9000 2.3i

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Borås/Gislaved
    Inlägg
    453
    Du litar lite väl mycket på prylarna. En kompis fick hjälpa en arbetskamrat som hade fått soppatorsk ute på en landsväg av samma anledning en gång. Detta var med en volvo v50. Jag brukar ha som vana att tanka när det börjar bli tvåsiffrigt iaf om jag inte har hunnit göra det innan

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Södra Sverige
    Inlägg
    3 272
    Min förra SS hade jag på verkstad för att kalibrera just detta enligt ett servicemeddelande från Saab, någon som vet om samma sak gäller/gällde 9-5?

    Nån mer som erfarit att DTE inte stämmer?

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Löddeköpinge
    Inlägg
    735
    Citat Ursprungligen postat av 93t
    Min förra SS hade jag på verkstad för att kalibrera just detta enligt ett servicemeddelande från Saab, någon som vet om samma sak gäller/gällde 9-5?

    Nån mer som erfarit att DTE inte stämmer?
    Mina föräldrar hade med problem med sin DTE på deras 9-3 SS -03, full tank så vidade DTE 193km! Var inne på kallibrering 5 gånger innan de fick de att funka!

    Sen min 9-3 SS har inte stämmt speciellt bra när den gått Orginal eller med Nordic trim men nu med Hirsch så stämmer den exakt om man nollställer den vid tankning och sen räknar ut förbrukningen vid nästa tankning!

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    1 578
    Kan 19"-arna vara en faktor till att det visar fel? Hastighetsmätaren visar ju några km/h fel efter byte av större eller mindre än original, kanske även DTE kan ha nåt med rullomkrets osv att göra?

    Har ingen aning om hur dte beräknas, jag bara svävar lite..

    mvh
    ng900 2.0t -97 Projektet - 393hk/517nm - Bilen som äääntligen går som sig bör!
    Bilen på Garaget

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Löddeköpinge
    Inlägg
    735
    Citat Ursprungligen postat av niohundra
    Kan 19"-arna vara en faktor till att det visar fel? Hastighetsmätaren visar ju några km/h fel efter byte av större eller mindre än original, kanske även DTE kan ha nåt med rullomkrets osv att göra?

    Har ingen aning om hur dte beräknas, jag bara svävar lite..

    mvh
    Kan nog ha något med de att göra fast tror inte rullomkretsen är så mycket större?

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Södra Sverige
    Inlägg
    3 272
    Lita för mycket på prylarna? varför finns funktionen där då om den inte fungerar?
    Det kommer ju tillfällen som de jag nu upplevde då man tänker "jag hinner ju gott och väl till nästa mack" .. men nu har jag ju lärt mig min läxa, ska aldrig mer förlita mig på DTE, synd bara att funktionen inte funkar som den ska..

    19".arna jag har ger 2% större rullomkrets så även om det påverkar DTE så borde det ju inte göra så att systemet beräknar fel på tre mil?

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Löddeköpinge
    Inlägg
    735
    Citat Ursprungligen postat av 93t
    Lita för mycket på prylarna? varför finns funktionen där då om den inte fungerar?
    Det kommer ju tillfällen som de jag nu upplevde då man tänker "jag hinner ju gott och väl till nästa mack" .. men nu har jag ju lärt mig min läxa, ska aldrig mer förlita mig på DTE, synd bara att funktionen inte funkar som den ska..

    19".arna jag har ger 2% större rullomkrets så även om det påverkar DTE så borde det ju inte göra så att systemet beräknar fel på tre mil?
    De 2% borde absolut inte slå fel på 3 mil! Men kolla med Saab angående kalibrering?

  10. #10
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481
    har fått massa skit för att utala mig om sånt här tidigare.

    men alltså mätare i bilar tar jag mer som en "idikator" på vart de är på väg, kör själv alldrig med under 1/4 tank i bilen, de värsta jag vet är att behöva åka och tanka de första man gör om man måste åka någon stans.


    visst de går säkert kalibrera men riktigt 100 blir de nog aldrig.

    aja ska inte va för hård, men tanka i god till istället, har en del polare som kör runt fram och tillbaks med lysande lampa, en av dem har nog fått soppatorsk 10 gånger i år bara.

    Som sagt, använd mätarna som mer idikator på vart man ligger och tanka i tid, eller gör som kille jag sa till och fick skit för, strunta i att tanka och kör runt med reservdunk.. helt klart bästa ideen så man slipper tanka....

    Om man räknar lite på det så är de inte många % fel den slår, säg att du ligger på 0,7 snålkörning tanken rymmer 65L
    om den slår fel på 2,1L på 65L ca 3,2%
    säg då att du har 2% fel pga 19 tummarna, då slår mätaren fel med ca 1%
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Jönköping/Värnamo
    Inlägg
    3 656
    Känns ju lovande när man ställde bilen med DTE på 30km kvar och man har 17km till nästa mack...
    Men men allt för lite spänning i vardagen...

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    168
    På min 9-3 ss som jag hade för ett tag sen fick jag stoppatorsk
    2 gånger och farsgubben 3 ggr.
    Den visade ca 30-70 km kvar och då dog den.
    Men på 9-5:orna jag haft så visar dom helt korrekt.
    Saab 900 2.0t Projekt 2009
    http://www.garaget.org/?car=73088

  13. #13
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Södra Sverige
    Inlägg
    3 272
    Precis tvärtom för min del, min SS kunde jag lita blint på, körde ner till noll ett par ggr och bilen gick ändå, därför trodde jag i min enfald att jag kunde lita på skåpet med..

    Okej jag köper att det finns en viss felmarginal, men varför då inte konstruera systemet så att man har nån liter extra i tanken när DTE visar 0, iställer för att ta slut innan..

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    403
    På min 9-5a så var tankgivaren trasig.
    När den sa att det var 10l och DTE sa 95km kvar så
    tog bensinen slut. Det hände 2 gånger.
    Jag fick givaren (och hela pumpen) utbytt på begagnat-garanti.

    Om min var så fel kan ju fler vara fel fast i mindre omfattning.

    Nu har jag kört den ner till ett par km kvar och inte fått stopp.
    /Thomas
    "When I start my car, I want my neighbors to think the world is coming to an end." Homer Simpson

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    316
    Jag har kört när ja haft 6 km kvar ja kollar ofta på DTE o litar mkt på de.

    Men min funkar nog som den ska me
    Robert Svensson - Lokförare
    Saab ng900 Aero 1996
    1:00:435

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    1 318
    Citat Ursprungligen postat av Robert1987
    Jag har kört när ja haft 6 km kvar ja kollar ofta på DTE o litar mkt på de.

    Men min funkar nog som den ska me
    Kört med min så lågt som 3km kvar utan ryck å hopp så min funkar nog oxå som den ska.
    -99 9-5 2,3. Ta me´ dit å hem igen.
    Jänkare & Roddar i garaget.
    http://www.garaget.org/hotrodder

  17. #17
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Södra Sverige
    Inlägg
    3 272
    Då verkar det som att min är felkalibrerad på något sätt, ska ta ett snack med Saab på måndag och se om det finns någon lösning på detta.

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    493
    Medlem#
    4025
    Lite OT, men...kan man kalibrera om tankmätaren oxå???

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 726
    haha min går galet fel 0.5km efter att bränslelampan börjar lysa dör bilen

    Men löser problemet lätt genom att försöka hålla mig ifrån att bränslelampan tänds
    Kör: 9000 Aero -91

  20. #20
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 726
    Citat Ursprungligen postat av Red Devil
    Lite OT, men...kan man kalibrera om tankmätaren oxå???
    ja i alla fall på 9000, då kalibrerar man tankmätarens resistans med isat
    har en isat liggande här men har inte orkat fiza felet på min


    ///MATTSSON
    Kör: 9000 Aero -91

Liknande ämnen

  1. Skimmat VISA-kort..?
    Av T16_AeRo i forum Off Topic
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2009-07-07, 21:44
  2. Kan kilometerräknaren visa fel ?
    Av Goofy i forum Allmänt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-11-12, 16:27
  3. Kan kilometerräknaren visa 100.000 km...
    Av Goofy i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-03-02, 20:24
  4. Visa mer info i SID?
    Av 9-5 ghost i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-02-03, 10:55
  5. nån med Ace Leo? eller kan visa?
    Av Tobbe-9,3 aero i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-01-13, 12:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •