Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Fortfarande osäker! 93 vs 95

  1. #1

    Fortfarande osäker! 93 vs 95

    Tror det är tredje tråden nu angående vilken bil jag ska ha

    Funderar på 9-3 aero eller 9-5 aero (sedan) årsmodell 00-01.

    Någon som testat båda och har några synpunkter på dom båda. Har läst en del om båda men skulle vilja ha lite åsikter ifrån er.

    Ska antagligen chippa steg 1 el 2.

    Hört att ramen på 9-3an inte riktigt pallar med kraften utan börjar att skaka lite vid gaspådrag. Stämmer det och gäller det även 9-5?

    Roligast att köra? Mest drifsäker? Minst problem? Billigast i drift? Bensin förbrukning? Lastutrymme? Platts i baksätet? m.m m.m

    Skriv på!

    Tack!
    Sugen på en saab

  2. #2
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130
    Utan tvekan är 9-5 bättre på i stort alla punkter utom möjligen bensinförbrukningen.

    9-5 Aero är en superskön bil redan i orginalutförande. Den allmänna uppfattningen är väl att 230hk-motorn inte bör trimmas så mycket, den är lite på gränsen redan som den är.

  3. #3
    okey, tack för svar!

    vad är det som gör att den inte klarar av mer hp?

    så du tror mer på 9-5an? nån som tycker nått annat eller nån som håller med?

    ska man se upp med en så pass gammal aero iom att det finns en risk att dom är sönderkörda? eller är dom bygda för det?

    Har sett flera 00-01 där det varit 5-8 tidigare ägare, är det vanligt på bilar eller ska man se upp för dom?
    Sugen på en saab

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    2 178
    mellan 9-3 och 9-5 de årsmodeller 01-02 så hade jag valt 9-5.
    Tänker du trimma lite mer en steg 1-2 och inte behöver 9-5ans storlek så hade jag personligen alla gånger satsat på en 9-3a från 1999 med T5.

  5. #5
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 502
    Medlem#
    9481
    Ska du ha 9-3an så skulle jag ta en 99a med T5 motorn
    9-3 Aero 00 går helt bort, då den inte har de snygga kjolpaketet.

    om du bara ska ha lättare trim hade jag nog valt 9-5an, den känns mer stabil.

    9-3 Aero 01a och framåt är fina, dock så är de ju T7 motorn som iaf jag känner mig lite oroad för, ska du trimma lätt så är de nog ett bra val, ska du trimma höger upp så hade jag helt klart tagit en vanlig 9-3a med T5 motorn och ev satt på Aero/viggenpaketet.

    lite svårt val.

    Jag hade tagit 9-5an om målet va att inte göra så mycket.
    9-3 Aero om du vill ha en originalstylad bil och lite trim.
    9-3 med T5 motorn om du ska trimma mycket.

    De finns mycket för att få bättre väghållning på ng900/og9-3, tycker ändå inte de är så farligt, iaf de jag kört, men visst den är snoktendenser vid fullgas, tycker dock de skiljer en del från bil till bil, sen stora fälgar hjälper ju till att höja den effekten.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  6. #6
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130
    9-3 Aero -00 för att den har en _väldigt_ speciell inredning som är jäkla tuff. Viggen-paketet som sitter på Aero -01 och framåt känns rätt lamt, _alla_ har det ju! 9-3 Aero 2000 är ju trots allt rätt ovanlig.

    9-3 har en _rejält_ mycket sämre väghållning än 9-5. 9-3 Aero 01 är väl ungefär lika bra som en 9-5 2.0t SE med 15"-fälgar.
    Stolarna i 9-3 är inte alls lika sköna (läs stora). Visserligen är stolarna 9-3 Aero 01- bra, kanske till och med bättre än 9-5 Aero 00-01 men en 9-5 Aero 02- har skönare stolar. 9-5 kan ju dessutom ha fläktar i stolarna, vilket är mysigt.

    Visst, T5-motorn är trimvänligare, men om man ska trimma så mycket så det har betydelse så har man råd att kasta i nya kolvar i T7:an också.

    Med tanke på hur billiga 9-5 är, och hur snygga och sköna de är så hade jag valt en sån framför en 9-3 Aero _alla_ dagar.

    Med tanke på hur ofantligt stort utbudet är så kan du shoppa runt rejält. Bestäm dig för hur du vill ha bilen utrustad och vilken färg sen börjar du leta.
    Acceptera inga större skavanker och framförallt inte en inte _perfekt_ servicebok. Det finns huuuur många 9-5 som helst att välja på så det lönar sig att hitta den "rätta".

    Om du inte tänker kära ner dig helt i trimträsket så kan du ju titta på en Griffin. Med sin V6a är det rätt rappa ändå. De har _all_ tillgänglig utrustning som standard, en riktig glidarbil.
    Lider inte av T7-problemet heller

  7. #7
    Tackar för mycket bra svar!

    Det blir nog antagligen en 9-5aero. Valde även mellan 9-5 2,3t men aero har större motor och mer utrustad så det får bli en sån. Enda nackdelen som jag ser det är att fösäkringen blir dyrar + att man troligen lär köra ihjäl sej.

    tack igen
    Sugen på en saab

  8. #8
    9-3 verkar hålla bättre ihop än 9-5.
    Som om du vill ha så lite problem som möjligt bör du välja 9-3.
    Kompisens 9-5 har kostat 48'kr bara det här året i reparationer har även andra bekanta som har liknande erfarenheter av just 9-5.
    bmw 525 2002
    9-3 aero 2002 *såld*
    bmw 316i *såld*

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    1 233
    Medlem#
    13784
    Precis, det är ju bara att läsa här på forumet... hur stor procent av alla "jag har problem"-postningar handlar om 9-3?
    ---------------------------------
    9-3 cabrio '99

  10. #10
    enor: var du ironisk eller menade du det?

    Men är det mycket problem med dom även om man sköter dom som man ska?

    Kör cross där går det mycket skitsnack om olika märken för att en kompis har en kompis som hört från nån att den bara strular. Eller är det problem med 9-5orna?

    Tack!
    Sugen på en saab

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    1 233
    Medlem#
    13784
    Jag menar det till absolut 100%!! Det är otroligt sällan man hör någon berätta om en krånglande 9-3; läs i alla saabforum du hittar och jämför själv; prata sedan med mekaniker; och med folk du känner.

    Förresten, till och med SAAB själva bevisar ju min tes - förlängda motorgarantin talar sitt tydliga språk. Även om den i princip gäller 9-3 också så är det ju definitivt pga 9-5:ornas motorras som den kom till...
    ---------------------------------
    9-3 cabrio '99

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2004
    Inlägg
    343
    9-3 om du vill ha en snygg ungdomlig bil.
    9-5 om du vill ha en komfortabel gubbil.
    2007 9-3 Aero 2,8T

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 002
    Citat Ursprungligen postat av enor
    Jag menar det till absolut 100%!! Det är otroligt sällan man hör någon berätta om en krånglande 9-3; läs i alla saabforum du hittar och jämför själv; prata sedan med mekaniker; och med folk du känner.

    Förresten, till och med SAAB själva bevisar ju min tes - förlängda motorgarantin talar sitt tydliga språk. Även om den i princip gäller 9-3 också så är det ju definitivt pga 9-5:ornas motorras som den kom till...
    Problemen med vevhusventilationen på T7-motorerna (och alla andra motorproblem som t.ex. dåliga spjällhus,DI) har väl lite att göra med vilken bil motorn sitter monterad.
    Fredrik J

  14. #14
    asså, har kört en gammal corolla förut (årsm 90) ska väll trimma till en 270-300hp är 93an oskön då eller är det bara "vana" förare som känner det? Skall även byta dämpare + fjädrar och lite annat.

    Vad är det som är så oskönt med 93an?

    bollman: varför bör man inte trimma 9-5an nå mer? Vad är det som inte blir bra?
    Sugen på en saab

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    1 233
    Medlem#
    13784
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Problemen med vevhusventilationen på T7-motorerna (och alla andra motorproblem som t.ex. dåliga spjällhus,DI) har väl lite att göra med vilken bil motorn sitter monterad.
    Tvärtom verkar det ju ha ganska stor betydelse, eftersom 9-3 nästan aldrig drabbas av oil-sludge. Sedan VARFÖR det är så verkar det inte finnas något enkelt svar på; den vanligaste tesen är att det har att göra med avgassystemets dragning kontra oljetrågets utförande.

    Men det är ju inte bara detta som krånglar på 9-5 heller. Det är stötdämpare, bussningar, displayer (ok, dom krånglar på 9-3 också men inte alls lika ofta), A/C-system (spjällaxlar och annat) med mera med mera....
    ---------------------------------
    9-3 cabrio '99

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2004
    Inlägg
    343
    9-3:an har väghållning så det räcker och blir över för allmänna vägar. Upplever den inte alls som obehaglig eller så, åker fint komfortabelt och lugnt. De flesta som gnäller över väghållningen är väl knappast rallyförare heller så att gnälla över väghållningen då man ändå inte kan hantera bilen helt optimalt tycker jag är lite fel. Sen får man inte heller glömma att 9-5:an knappast är något under av väghållning den heller, vill minnas att Jeremy Clarksson sa "its like driving a bouncy castle" om den.
    Jag vidhåller min åsikt att 9-3:an är lite mer ungdomlig medans 9-5:an är familje/gubbil. 9-5:an uppnår i mina ögon bäst funktion som kombi då sedanen inte är särskilt användbar för rent "bruks". 9-3:ans halvkombigap sväljer faktiskt ganska mycket och lämpar sig även bra för ljudbygge om man är intresserad av det.
    2007 9-3 Aero 2,8T

  17. #17
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 002
    Citat Ursprungligen postat av Oloph
    9-5:an uppnår i mina ögon bäst funktion som kombi då sedanen inte är särskilt användbar för rent "bruks". 9-3:ans halvkombigap sväljer faktiskt ganska mycket och lämpar sig även bra för ljudbygge om man är intresserad av det.
    9-5:ans sedans bagage är större än 9-3:ans....

    Även om luckan naturligtvis är mindre men inte så liten som man kan tro. 9-3 är en smal bil...
    Fredrik J

  18. #18
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 158
    Medlem#
    2555
    9-5 alla dagar i veckan, året om.
    Enda lilla 9-3 man skulle kunna tänka sig är SS eller SC.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  19. #19
    hur är det med platts i baksätet då? finns det plats för 3pers med utrymme för benen?

    Tror själv inte att 9-3an är en oskön bil. det beror på vad man jämn för med....

    har nog ändarat mej för 8onde gången. blir nog en 9-3a
    Sugen på en saab

  20. #20
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 002
    9-3:ans "problem" är som sagt bredden men visst har 9-5 även bättre benutrymme bak. Jag sitter t.ex. bra bakom mig själv trots att jag är 1,92...
    Fredrik J

Liknande ämnen

  1. Osäker ang motorolja....
    Av Kodde i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2014-01-15, 18:11
  2. JT system, osäker som f*N....!!!
    Av saabTURBO! i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-05-20, 22:23
  3. Antal lambda i en 9-5 2,3t -98? (Osäker)
    Av Chrill i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-08-22, 17:43
  4. Osäker på bilversion
    Av rob_saab900 i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2007-06-06, 14:03
  5. byta bil - osäker
    Av Lindgren_021 i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-05-08, 18:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •