Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Problem med fordonsskatt vid bilköp.

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    59

    Problem med fordonsskatt vid bilköp.

    Jag köpte en bil i slutet av April, ägaren sa att han nästan precis betalat fordonsskatten och jag kollade via fax från vägverket och där stod det att skatten var betald då så jag trodde att allt var lugnt...

    Nu får jag brev från vägverket att skatten ej är betald och jag inte får köra med bilen innan den förre ägaren betalat skatten.
    Hur kul är det då? Har han inte betalt den än så lär han väl inte göra det heller och jag står här med en bil som inte får köras.

    Någon som varit med om något liknande? Vad skall man göra i en sådan här situation?

  2. #2

    Skatt

    Jag råkade ut för samma sak denna våren då jag köpte min första SAAB. Dagen efter jag köpt den så anlände skattepappren till den förra ägaren.

    Vi löste det så enkelt att han helt enkelt skickade pappren till mig och jag pyntade. Det spelar ingen roll att det är en annan person som betalar än mottagaren av brevet/räkningen. De går inte på namn utan på det där långa numret (OCR) man skriver in vid internetbetalning.

    Om det nu är så att skatten skulle varit betald lång innan april så är det tråkigt att han inte skött sitt åtagande, men det är väl bara ringa vägverket och be dem skicka en ny blankett, då du nu står som ägare till bilen så kommer den ju hem till dig.

    Eller så ringer du och skäller på honom så att han betalar...eller ber honom snällt att skicka papprena till dig.
    -------------------------
    og9-3 2.0t 1999
    -------------------------

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Järfälla/Degerfors
    Inlägg
    227
    Så här står det på vv.se:

    Vem ska betala?
    Den som är registrerad som ägare till fordonet vid ingången av betalningsmånaden (se tabellen ovan) är skyldig att betala skatten. Exempel: Skatten för ett fordon ska betalas i februari. Den som är ägare till fordonet när februari månad infaller, det vill säga natten mellan 31 januari och 1 februari, är skyldig att betala skatten. Säljs fordonet någon gång under den första dagen i februari är säljaren ändå skyldig att betala skatten.
    Saab 9-3 -01 SE 2.0TS

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003
    Men om förre ägaren inte betalar så drar staten väl igång kvarnen med kronofogden o.s.v. Under tiden får inte bilen köras...
    Fredrik J

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    59
    Jo alltså den förra ägaren SKALL betala enligt VV, jag har inte fått några inbetalningskort utan det har den förra ägaren fått.
    Men saken är den att jag köpte den i slutet av April och samma dag jag köpte den så VAR skatten betald enligt VV men nu säger de att den inte är det...
    Så medans den förra ägaren river sönder inbetalningkort och flinar åt mig så sitter jag med en bil som jag inte får köra.

    Skatten går väl inte till kronofogden heller eller? isåfall så skulle jag vänta ett tag med att betala tills han får fogden på sig och sen betala då han fått en prick i registret.

    Någon som vet vad straffet är för att köra med en oskattad bil?, alltså den är helförsäkrad och besiktigad men inte skattad tydligen.

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    541
    Har du kvar faxen från VV? Vore kul att höra hur de förklarar saken.

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296
    Citat Ursprungligen postat av Fairlane
    Har du kvar faxen från VV? Vore kul att höra hur de förklarar saken.
    Förre ägaren kan ju ha hunnit ställa av bilen innan ägarbytet hunnit genomföras. DEt brukar ju ta någon dag innan ett ägarbyte gått igenom.
    Det kan inte varit så att rutan för "Avställning" kryssats i i samband med ägarbytet ?

    Om den skattskyldige inte betalar skatten kommer kronofogden men som redan konstaterats kan det ta en stund.

    Ring VV och fråga vad som gäller - knappst första gången något sådant inträffar
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003
    Reprimanden man riskerar för att köra oskattad bil kan nog nå upp ganska när kostnaden för fordonsskatten. Vill man använda bilen så får man nog inse att man är lurad och snällt betala. Såvida man inte kör dieselbil så är ju inte skatten en jätteutgift...
    Fredrik J

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    59
    Citat Ursprungligen postat av Urban 1041
    Citat Ursprungligen postat av Fairlane
    Har du kvar faxen från VV? Vore kul att höra hur de förklarar saken.
    Förre ägaren kan ju ha hunnit ställa av bilen innan ägarbytet hunnit genomföras. DEt brukar ju ta någon dag innan ett ägarbyte gått igenom.
    Det kan inte varit så att rutan för "Avställning" kryssats i i samband med ägarbytet ?

    Om den skattskyldige inte betalar skatten kommer kronofogden men som redan konstaterats kan det ta en stund.

    Ring VV och fråga vad som gäller - knappst första gången något sådant inträffar
    Jag har kvar faxutskriften från det datumet jag köpte bilen ja.
    Och såvitt jag vet så var inte rutan för avställning ikryssad, men isåfall så hade ju jag fått ställa på bilen och det har jag inte gjort.

    Vill fan ha reda på hur många påminnelser de skicakr innan det går till fogden, är sugen på att inte skatta bilen förrens det har hänt,
    på något jävla sätt så har jag blivit lurad, det som är irriterande är att jag inte vet hur!
    2000:- suger hårt i plånboken för mig just denna månadden.

  10. #10

    Delay

    Man får nog räkna med att det kan ta nån dag innan allting registreras även om vi nuförtiden har Internet och gud vet allt. Jag tror dig när du säger att skatten var betald när du köpte bilen, men det kanske var förra årets skatt ?

    Datasystem är ju inte alltid så snabba och var det just i en övergångsperiod så kanske det blev lite fel...men personligen tror jag att chanserna att få rätt om du anklagar vägverket för att deras rutiner och datorer suger (vilket de gör) är väsentligt mycket mindre än om du går på den förra ägaren och säger att han skall betala. Det är som i poker, lista ut var din chans är störst och du vinner stort...
    -------------------------
    og9-3 2.0t 1999
    -------------------------

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    59
    Har nu fått ytterligarre svar från Vägverket och jag blir inte gladare och gladare direkt.

    Det visar sig att bilen jag köpte var avställd tom den 20/4 sen ställdes den på igen. Jag vet inte hur länge den varit avställd.

    Jag köpte den den 20/4 och fakturan för skatten gick då till den förra ägaren, den skulle varit betald den 11/5 men det blev den inte.

    Saken är den att om bilen var AVSTÄLLD så går ju skattepengarna tillbaka till ägaren det som är kvar utav årets skatt alltså, mao så är en avställd bil inte skattad eller hur?

    Vägverket säger alltså att bilen var avställd tom den 20/4 MEN i faxet jag har framför mig nu som hämtades ut den 20/4 på morgonen så är bilen I TRAFIK och skattad.

    Hade det stått i faxet från VV att bilhelvetet var avställt så hade jag inte köpt den.
    När jag använder den tjänsten så antar jag ju att uppgifterna stämmer och grundar mitt bilköp delvis på dessa uppgifter.

    Fy fan vad less jag blir!

  12. #12
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481
    vem lämnade lappen för ägarbytet?

    de är inte så att du lämnade den till säljaren att lägga på?

    han kan ju ha ställt på bilen på morgonen, du får faxet "PÅSTÄLLD" ni skrivfer på pappret och du ger det till säljaren, innan han stoppar det på lådan så kryssar han i avställningen?

    en inhyrd nisse på mitt jobb drabbades av samma troligen, han köpte en bil som gamla ägaren påstod sig ha skattat för men inte fått skattelappen fast de va 4 veckor sedan han skattade den...
    så han på mitt jobb köpte bilen, som inte var påställd i tron om att allt va Ok.

    tyvärr så finns de rötägg när man köper privat, har själv råkat ut för det med min förra bil, så nu köper jag hos handlare istället, även om man får betala lite mer.

    Eftersom du inte hade tänkt köpa bilen om den inte vore skattad så antar jag att de va en ganska billig bil om hela affären hängde på skatten, så då är kanske firma uteslutet.
    Har du testat att ringa säljaren?
    han är ju skylldig att betala och gör han inte det så går de väl till fogden.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    59
    Nja jag menade mer att om jag sett att bilen var avställd och oskattad så hade jag anat ugglor i mossen och troligtvis inte köpt bilen.
    Men VV säger att den var avställd till och MED den 20/4, i mitt fax daterat den 20/4 så står det att bilen är i trafik.

    Vi kan ju säga som så att den gamla ägaren verkar vara svår att nå så det är troligtvis så att jag blivit lurad av någon som vet hur systemet fungerar...
    Men det jag stör mig på är att jag kollat allt med VV och då verkade det okej men att så tydligen inte var fallet.

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    kumla
    Inlägg
    94
    trist situation

    -han har nog ställt på bilen via telefon/internet då blir bilen "skattad" medsamma fast man betalar skatten nästa månad

    -du kollar på vv= påställd och skattad

    -du köper bilen och tänker allt är lugnt

    -han ställer av bilen typ dagen efter och behöver bara betala nån tia för skatten för den dagen bilen var påställd...

    -du får hem papper på bilen där det står avställd

    -han skiter i vilket och du får inte tag på människan.. han har fullt upp med att lura nån annan...


    jag föreslår att du åker hem till han om du vet var han bor, annars är det relativt lätt att ta reda på, och snacka med han.
    borde inte vv kunna skicka ut en skatt till dig? så DU åtminstonde kan ställa på bilen.
    The Men of Purity Weekend cancelled due to lack of interest

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    59
    Jo jag har nu fått uppgifterna för att kunna betala skatten själv.

    VV undviker fortfarande frågan om varför bilen stod som I TRAFIK när de själva nu säger att den var avställd det datumet.

    Och han har INTE ställt av bilen efter köpet, jag har inte ställt på bilen nämneligen.

    VV säger att fakturan kommer gå till kronofogden i början utav Juli om den inte är betald då, vet inte riktigt om jag vill vänta så länge med att skatta bilen, man skulle bara vetat vad straffet för att köra oskattat är, det verkar inte stå med på polisens hemsida över vanliga bötesbelopp.
    Nackdelen är att jag kanske skall köra till Göteborg nästa helg var det tänkt...

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Markaryd
    Inlägg
    248
    Jag köpte en bil med skatteskuld på som jag inte visste om och jag var tvungen att betala hans räkning annars kunde jag inte ställa på den.Han var fortfarande tvungen att betala till VV eller fogden och när han gjorde det fick jag tillbaka den summan,det tog ett halvår men jag fick tillbaka det i allafall.
    Detta är 15 år sen men borde funka lika nu.
    Volvo V70 D5 -08
    Toyota Auris -10 1,4 Diesel
    Volvo 940 VOE Rallybil

  17. #17
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481
    650kr kostar det att köra oskattat, andra gången så kan de ta skyltarna...

    men tycker man ser det dagligen folk som kör runt oskattat med flera månader gamla (ibland år) skattelappar, flera kör runt med skrapade skattelappar med (avställd) har blivit omkörd av en saab 9000 till jobbet nu i flera månaders tid och han kör avställt hela tiden, så frågan är om de är någon som åker dit för sånt? kan nog med lätthet räkna 5-6 bilar ute på pakeringen vid min lägenhet som är oskattade och avställda men som ändå används.

    uppmanar inte till brott, men de kostar ca 650kr ( om de inte höjts från förra året)

    skulle betala räkningen du fårr bums, de lär ju gå till honom ändå eftersom VV vet att de inte är du som ska betala utan han.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ljungby
    Inlägg
    181
    Citat Ursprungligen postat av LeifA
    Jag köpte en bil med skatteskuld på som jag inte visste om och jag var tvungen att betala hans räkning annars kunde jag inte ställa på den.Han var fortfarande tvungen att betala till VV eller fogden och när han gjorde det fick jag tillbaka den summan,det tog ett halvår men jag fick tillbaka det i allafall.
    Detta är 15 år sen men borde funka lika nu.
    Det stämmer, det funkar likadant fortfarande,
    jag gjorde samma grej förra året när jag köpte motorcykel,
    säljaren skulle betala skatten, men när sista datum för skatten närmade sig och inga pengar var betalda, så fick jag tipset av VV att betala skatten,så jag inte skulle köra oskattat, och när säljarens pengar kom in så återbetalades mina, hans skuld hade ju drivits in av kronofogde om det hade behövts, så jag hade ju fått tillbaka mina i vilket fall som helst, även om det hade tagit tid.

    Så betala skatten så länge så kommer det säkert att ordna sig, bättre det än att åka dit för att köra oskattat,
    Hur har du det med försäkring ?, kan man trafikförsäkra en oskattad bil ?

    mvh
    Jocke
    #4247
    SAAB 9-5 2,0t Vector -03
    Yamaha XJ900 1983

Liknande ämnen

  1. Fordonsskatt för Biopower?
    Av Kincop i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-04-28, 12:46
  2. Svar: 12
    Senaste inlägg: 2010-01-11, 18:52
  3. Fordonsskatt(Saab 9-5)
    Av Falcy i forum Allmänt
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2009-05-18, 23:25
  4. bilköp ng 900...
    Av The Rob i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-06-14, 18:42
  5. Problem vid bilköp! Vem ska betala?
    Av 93t i forum Allmänt
    Svar: 51
    Senaste inlägg: 2005-03-21, 11:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •