Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Verkstaden vill ha mer betalt efter 20 dagar...

  1. #1

    Verkstaden vill ha mer betalt efter 20 dagar...

    Hallå alla.

    Var hos SAAB för ca: 4 veckor sedan och förhörde mig vad en ny SID-panel till min 9-5:a skulle kosta.
    Årsmodellen och registreringsnumret efterfrågandes och efter ett stunds klickande på mus å tangentbord så fick han fram priset: 1996 kr för SID:en å så kan jag ge 50% rabatt på den plus arbetskostnad, så runt 1300 kr får du räkna med.

    Jag accepterade priset och beställde tid för bytet, fick tid veckan därpå.
    Lämnade bilen den aktuella dagen och hämtade den senare på eftermiddagen och betalade 1314 kr för SID:en och utfört arbete.

    20 dagar senare (idag) ringer samma verkstad och säger att det hade blivit fel, min SID kunde dom inte ge någon rabatt på eftersom bilen var importerad och kräver ytterligare strax över 800kr.

    Så min fråga till er är: Kan dom göra så? Någon som har liknande erfarenhet?

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    1 234
    Medlem#
    13784
    Klart att dom inte kan! Dom begärde ett pris för en given tjänst och vara. Det priset har du betalat och det har du kvitto på.

    Finns inte planer att jag nånsin skulle gå med på en sån sak! Bara för dig att vägra, du har inga som helst efterräkningar att oroa dej för.
    ---------------------------------
    9-3 cabrio '99

  3. #3
    Hmm… misstänkte nästan det, det tråkiga med den här historien är att ”gubbarna bakom disken” på den aktuella verkstaden är jädrans hyggliga prickar, lite tråkigt om dom skulle bli sura på en om man vägrade betala denna eftersläntrare.


    Usch… de e då f*n att allt sånt här ska drabba mig.

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 299
    För mig verkar det helt uppenbart att de nu upptäckt att du fått ett för bra pris och där för försöker sig på en rövare för att "hämta igen" förlorade pengar.
    Den som gjort misstaget har antagligen insett att han kommer få skit för det...

    Du behöver naturligtvis inte betala .....
    Men om du tror att det kan påverka dina möjligheter till sjyssta priser och bra hjälp framöver kanske du ändå ska betala en del.

    Om det nu vore så att de verkligen tyckte att du är fantastisk kund som det är värt att hjälpa lite extra skulle de nog aldrig ens komma på tanken att försöka klämma dig på mer pengar...

    Mitt råd - Betala INTE en spänn till.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  5. #5
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 722
    Medlem#
    3346
    Enligt gällande lagstiftning har dom ingen möjlighet att kräva dig på mer pengar i efterhand. Menar dom att ett misstag har begåtts är det inget som skall drabba dig som kund, det är deras ansvar att upplysa om rätt pris och ta betalt därefter. Dom skall ta förlusten själva. Punkt!
    All makt åt Thengil!

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Mölnlycke
    Inlägg
    628
    Jag tycker det låter helt otroligt att de ens har mage att försöka kräva dig på mer pengar tre veckor senare!! Jag tycker du ska stövla in på stället och fråga vad fan de pysslar med. Förhoppningsvis tar de sitt förnuft tillfånga och SKÄMS. En ursäkt från deras sida vore också på sin plats.
    Audi "Q8" e-tron 55 S-line Sportback -21 | Mercedes GLA -14

  7. #7
    Känner mig bra uppbackad nu Tyckte denna historien lät lite skum, får nog åka dit imorgon å konfrontera dom.

    Tack!

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    839
    Tror många är nyfikna meed hur storyn slutar så återkom med hur det går.
    Saab 900 SE Turbo -96 (19600mil 2008-10-10)

  9. #9
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 615
    Ja för tusan, betala inte en spänn till. Jag tycker det även var lite väl mycket att tom ringa dig och kräva dig på 800 spänn till.
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

  10. #10
    Jajustde…. hur slutade denna historia?

    Jag kontaktade konsumentvägledaren om detta och svaret blev:

    -Nej, dom kan inte kräva mer betalt i efterskott eftersom du lämnat registreringsnumret och dom har då haft möjlighet att kunna kontrollera ditt fordon och dess ursprung.

    Han tyckte dock att det var högst anmärkningsvärt att SAAB gjorde skillnad på att den var privatimporterad och inte godtog goodwillgarantier på dessa.

    Jag kontaktade den aktuella SAAB-verkstaden efter detta och dom makulerade fakturan utan protest.

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    3 954
    Citat Ursprungligen postat av Blomman
    Jajustde…. hur slutade denna historia?

    Jag kontaktade konsumentvägledaren om detta och svaret blev:

    -Nej, dom kan inte kräva mer betalt i efterskott eftersom du lämnat registreringsnumret och dom har då haft möjlighet att kunna kontrollera ditt fordon och dess ursprung.

    Han tyckte dock att det var högst anmärkningsvärt att SAAB gjorde skillnad på att den var privatimporterad och inte godtog goodwillgarantier på dessa.

    Jag kontaktade den aktuella SAAB-verkstaden efter detta och dom makulerade fakturan utan protest.
    Så bra!

    Sagt pris gäller! Alltid!


  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Pukavik / Karlshamn
    Inlägg
    1 379
    Tjenare !

    Hör ändå inte hit att bilen är importerad. jag har fått 2 st SID utbytta på bilar som jag tagit hem. Och jag fick betala strax över 1 200:- för dem.

    Enl killen på Saab så ger de "Goodwill" enl följande.
    Bilar upp till 10 000 mil och årtal kommer jag inte ihåg, har för mig ett år, så är det gratis.
    Upp till 15 000 mil så får man betala 50% av delens kostnad + arbetskostnad för monteringen. Har för mig att det är tom 2 år.
    Över 15 000 mil så får man betala alltsammans själv.

    Detta har Saab Autoverkstaden i Karlshamn gått efter när jag fått mina bytta. INGET snack om att den är importerad eller ej.

    Mvh Johan S 264
    Saab 9-3 Aero Cab -05 Svart 19" http://www.garaget.org/?car=95402
    9-5 Vector sportkombi -02 http://www.garaget.org/?car=95765
    900:a Aero -89

  13. #13
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    3 954
    Det stämmer som Sonesson säger, spelar ingen roll om det är import eller ej! (förutom på Holmgrens då dom ej ger garanti på importbilar!!!???)

    % som man själv får betala skiljer sig dock beroende på vad det är för prylar, ibland så får man 100% på delar och 50% på arbetet, ibland 100% delar o inget arbete.
    Ibland 75% på delen och 100% på arbete.
    Skiljer sig från fall till fall beroende på vad det är och miltal, servicebok m.m.

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 021
    Juridiskt är ett köp över disk ett fullbordat avtal. Formellt fattas avtal genom att säljaren avger offert och köparen, om offerten gillas, accept.

    Över disk är kvittot säljarens offert och betalningen köparens accept. D v s ni hade ett avtal enligt konstens alla regler. Enligt konsumentlagstiftningen finns ju "öppet köp", men vem har hört talas om "öppet sälj". Finns ju inte. Så säljarens påstötning i det här fallet kan knappast uppfattas som något annat än en vädjan.

    Mvh
    9-3 SC 2,0T Aero XWD MapTun Steg 1+
    9-3 Cab 2,0t Biopower Aero TX Hirsch
    9-3 Cab 2,8T Aero Hirsch

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    827
    Här på Kronobergs bilaffär har dem max 3år eller 8000mil så är det gratis. From år 3- 5 eller något 10 eller 15k mil så är det 50% rabbat på SID men ej jobb. Därefter kostar det som vanligt. 300 var en fast kostnad för att ta fram TECH2an, tyckte det var lite dyrt annars för 8mins jobb- hyffsad timoeng där ja!
    :o

    Strulet var att de knappt ville ge mig någon rabatt för att jag inte köpt bilen där, då har jag ändå praktiserat där och känner ju folk lite!


    Jag var inne och bytte SIDen för 2 veckor sedan och då kopplade de in TECH2an och idag märkte jag att jag inte kan ha dimmisar och halvljus samtidigt längre. Lite synd men bra ur kostnadssyndpunkt ju!
    :s
    Goin' on rage n anabolic fuel!!

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Arvidsjaur, Alingsås
    Inlägg
    459
    Vilken verkstad va det?
    900i 16V 88b.
    CR 125 -03. CR 500 -02. 900i -88.

  17. #17
    Gustaf E. Bil i Skene.

Liknande ämnen

  1. Verkstaden har servat bilen efter fel protokoll......
    Av Antons_son i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-07-28, 08:43
  2. Svar: 16
    Senaste inlägg: 2010-02-03, 00:44
  3. Urladdat batteri efter några dagar
    Av mikaaal i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2007-12-18, 17:05
  4. Elfel (Batteriet laddar ut sig efter 2 dagar)
    Av darude i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2007-08-13, 03:29
  5. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-07-30, 12:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •