Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 25

Ämne: Detalj om tändkassett

  1. #1

    Detalj om tändkassett

    Hej

    Har min röda tändkassett från min SAAB 2.3T -92 här på golvet bredvid mig. Den spolen (elektromagnet gissar jag) som sitter närmast kablaget luktar bränt och ser bränd ut plus vita avlagringar på det korresponderande stiftets porslin. Bilen går inte alls.

    Så jag antar att en av de prylarna som slår till för gnista har pajat.

    Min fråga är: om den första (vad det nu heter) gått sönder, leder inte strömmen vidare alls då. Det verkar ju så. Bilen tänder inte alls.

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Hallsberg
    Inlägg
    543
    Medlem#
    11576
    Det är ett ganska vanligt fel. Kassetten styr gissningsvis tändströmmen individuellt till varje tändspole (inte elektromagnet). När du råkar ut för ett överslag i en av spolarna så pajar hela kassetten och det är bara att skaffa en ny. Det finns inget att laga.
    Mvh
    /Niklas
    9-3 SS Aero -05, 9-5 Aero -02, 9000 CSE 2,3t -97 med Maptun steg 1, 900s -91, Porsche Cayenne Turbo -04 samt en 96 V4-73

    Har också haft: 9000 CSE 2,3t -96 med Speedparts steg 1, 900s -90, 95 v4-75, 9000cc -88b, 900 EMS -80, 99 GL injection -76

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 502
    Medlem#
    9481
    är väl olja i spolarna på den, när den läckt ut eller var den tar vägen så bräns spolen.
    Men DIn är en speciel sak som inte är så enkel att förstå.

    de är inget man lagar själv, men har DIn brunnit i någon del så känner nog styrenheten av detta och bilen tänder inte eller tänder fel.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av Niklas71
    När du råkar ut för ett överslag i en av spolarna så pajar hela kassetten och det är bara att skaffa en ny. Det finns inget att laga.
    Mvh
    /Niklas
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    de är inget man lagar själv.
    Ok det var det jag trodde.

    Ok 'vanliga' tändspolar alltså. Borde kanske hajat det. Konstruktionen tyckte jag såg ut som tillslag. Hehe...

    Och då återstår att se om de finns på skroten då. Kan jag köpa vilken 'SAAB' tändkassett som helst

    Hur lång livslängd brukar man räkna med på tändkassetterna.. är det något vanligt förekommande fel man ska se upp med i sin bil som gör att det uppstår överslag i tändspolarna..? Är det vanligare på de här bilarna med DI - än gamla konstruktionen med en enda större - att tändspolarna går åt..?

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    men har DIn brunnit i någon del så känner nog styrenheten av detta och bilen tänder inte eller tänder fel.
    Ok tack.

    Jag kollade igen nu. Tändkassetten luktar så illa av 'bränd elektroniklukt' så att jag snart måste ta ut den igen. Men jag kollade igen nu och såg att det som läcker olja eller vad det är inte är en spole utan en svart fyrkantig sak som står SEM på. Det ser ut som den smält delvis.

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    3 008
    Så länge det är en Röd kassett kan du ta från vilken saab som helst.

    RÖDA användes till DI, DI/APC samt Trionic 5
    SVARTA användes till Trionic 7

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av negative
    Så länge det är en Röd kassett kan du ta från vilken saab som helst.

    RÖDA användes till DI, DI/APC samt Trionic 5
    SVARTA användes till Trionic 7
    Tack så mycket. Då vet jag vad jag ska titta efter.

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Hallsberg
    Inlägg
    543
    Medlem#
    11576
    Citat Ursprungligen postat av Chaan
    Hur lång livslängd brukar man räkna med på tändkassetterna.. är det något vanligt förekommande fel man ska se upp med i sin bil som gör att det uppstår överslag i tändspolarna..? Är det vanligare på de här bilarna med DI - än gamla konstruktionen med en enda större - att tändspolarna går åt..?
    Det är betydligt vanligare att en DI-kassett ger sig än att en vanlig gammaldags tändspole gör det. Om man ska göra en rättvis jämförelse så måste man också räkna in att gammaldags system har rotor, fördelarlock och tändkablar som måste bytas oftare än de flesta DI-kassetter. Dessutom jobbar DI med en skyhög tändspänning och därmed kraftigare gnista jämfört med gamla system, det sliter självklart på elektroniken.
    Min höll 27000 mil, se http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=178490

    Mvh
    /Niklas
    9-3 SS Aero -05, 9-5 Aero -02, 9000 CSE 2,3t -97 med Maptun steg 1, 900s -91, Porsche Cayenne Turbo -04 samt en 96 V4-73

    Har också haft: 9000 CSE 2,3t -96 med Speedparts steg 1, 900s -90, 95 v4-75, 9000cc -88b, 900 EMS -80, 99 GL injection -76

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av Niklas71
    Dessutom jobbar DI med en skyhög tändspänning och därmed kraftigare gnista jämfört med gamla system, det sliter självklart på elektroniken.
    Min höll 27000 mil, se http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=178490

    Mvh
    /Niklas
    Ok då hajar jag varför de inte håller.

    27 000 mil är lite i underkant för en bildel. 30-50' mil tycker jag de ska hålla vid normalt underhåll och skötsel.

    En får tacka för input. Tråden utvecklade sig till "Det mesta om tändkassetter".

    I den tråden stod det att tändkassetterna kostade 'drygt 2000:-' så då informerade mig en person kanske fel då när han sade att de kostar 5000.

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Mälardalen, Köping
    Inlägg
    45
    Båda på SAAB här i stan och på mekonomen kostar kassetten 2313 kr
    Saab 9000 2.3t

  11. #11
    Citat Ursprungligen postat av Zink
    Båda på SAAB här i stan och på mekonomen kostar kassetten 2313 kr
    Ok det var ju skillnad. Undrar vad han hade fått summan ifrån. Skroten ville ha 1000:- men de verkade inte kunna uppge ålder på den så det kanske lönar sig med nytt då.

    Jag räknar med att kärran ska gå 7-8 år till. 15 000 mil kanske.

    Just det. Lustigt när jag tänker på det. Min bil har också gått 27 000 så det var på pricken som två andra i den tråden.

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Hallsberg
    Inlägg
    543
    Medlem#
    11576
    Citat Ursprungligen postat av Chaan
    27 000 mil är lite i underkant för en bildel. 30-50' mil tycker jag de ska hålla vid normalt underhåll och skötsel.

    En får tacka för input. Tråden utvecklade sig till "Det mesta om tändkassetter".

    I den tråden stod det att tändkassetterna kostade 'drygt 2000:-' så då informerade mig en person kanske fel då när han sade att de kostar 5000.
    Vilka tändkablar håller i 27k mil? Vilken rotor? Vilka bromsbelägg?
    Jag tycker inte att det är så förvånande att saker och ting går sönder på bilar ibland. 27k mil motsvarar nästan 7 varv runt jorden. Mycket hinner slitas på den sträckan, även om man sköter om sina grejor.
    2313kr var precis vad jag betalade för min DI på Biva i Örebro för ett par månader sedan. Om nån betalade 5000 så blev han blåst.

    Mvh
    /Niklas
    9-3 SS Aero -05, 9-5 Aero -02, 9000 CSE 2,3t -97 med Maptun steg 1, 900s -91, Porsche Cayenne Turbo -04 samt en 96 V4-73

    Har också haft: 9000 CSE 2,3t -96 med Speedparts steg 1, 900s -90, 95 v4-75, 9000cc -88b, 900 EMS -80, 99 GL injection -76

  13. #13
    Citat Ursprungligen postat av Niklas71
    Citat Ursprungligen postat av Chaan
    27 000 mil är lite i underkant för en bildel. 30-50' mil tycker jag de ska hålla vid normalt underhåll och skötsel.

    En får tacka för input. Tråden utvecklade sig till "Det mesta om tändkassetter".

    I den tråden stod det att tändkassetterna kostade 'drygt 2000:-' så då informerade mig en person kanske fel då när han sade att de kostar 5000.
    Vilka tändkablar håller i 27k mil? Vilken rotor? Vilka bromsbelägg?
    Jag tycker inte att det är så förvånande att saker och ting går sönder på bilar ibland. 27k mil motsvarar nästan 7 varv runt jorden. Mycket hinner slitas på den sträckan, även om man sköter om sina grejor.
    2313kr var precis vad jag betalade för min DI på Biva i Örebro för ett par månader sedan. Om nån betalade 5000 så blev han blåst.

    Mvh
    /Niklas
    Hehe nej han hade inte köpt den.

    Om jag vänder på frågan då: vilka bildelar över 2000:- håller som regel under 30 000 mil förutom SAAB's tändkassetter

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    844
    Citat Ursprungligen postat av Chaan
    Citat Ursprungligen postat av Niklas71
    Citat Ursprungligen postat av Chaan
    27 000 mil är lite i underkant för en bildel. 30-50' mil tycker jag de ska hålla vid normalt underhåll och skötsel.

    En får tacka för input. Tråden utvecklade sig till "Det mesta om tändkassetter".

    I den tråden stod det att tändkassetterna kostade 'drygt 2000:-' så då informerade mig en person kanske fel då när han sade att de kostar 5000.
    Vilka tändkablar håller i 27k mil? Vilken rotor? Vilka bromsbelägg?
    Jag tycker inte att det är så förvånande att saker och ting går sönder på bilar ibland. 27k mil motsvarar nästan 7 varv runt jorden. Mycket hinner slitas på den sträckan, även om man sköter om sina grejor.
    2313kr var precis vad jag betalade för min DI på Biva i Örebro för ett par månader sedan. Om nån betalade 5000 så blev han blåst.

    Mvh
    /Niklas
    Hehe nej han hade inte köpt den.

    Om jag vänder på frågan då: vilka bildelar över 2000:- håller som regel under 30 000 mil förutom SAAB's tändkassetter
    Enkelt svar, däcken
    Kör 9-5 SC -07 2.3t Biopower och NG9-5 -10 TID4

  15. #15
    Läste under instruktionerna att jag 'gärna fick avsluta tråden med en rapport'. Detta slutade med att jag i stort sett samma dag cyklade till skroten och kom hem med en röd DI-kassett och bilen har gått sedan dess. Kanske var det dumsnålt men jag skulle ju på rockfestival i Belgien veckan efter :-/

  16. #16
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 268
    Citat Ursprungligen postat av Chaan
    Hehe nej han hade inte köpt den.

    Om jag vänder på frågan då: vilka bildelar över 2000:- håller som regel under 30 000 mil förutom SAAB's tändkassetter
    Jag kan delvis hålla med dig men jämför då med andra bilar med högspänningständspolar. tex Audi, WV, BMW mfl . de får byta rätt ofta också och verkar inte kunna hålla i 30000mil. Och där kostar spolarna 2000:- st!

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  17. #17
    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars
    Citat Ursprungligen postat av Chaan
    Hehe nej han hade inte köpt den.

    Om jag vänder på frågan då: vilka bildelar över 2000:- håller som regel under 30 000 mil förutom SAAB's tändkassetter
    Jag kan delvis hålla med dig men jämför då med andra bilar med högspänningständspolar. tex Audi, WV, BMW mfl . de får byta rätt ofta också och verkar inte kunna hålla i 30000mil. Och där kostar spolarna 2000:- st!

    M.V.H.
    2000:- x4? Eller mer cylindrar! Innan 30 000 mil. Jösses. Billigare att bygga eget tändsystem

  18. #18
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 268
    Citat Ursprungligen postat av Chaan

    2000:- x4? Eller mer cylindrar! Innan 30 000 mil. Jösses. Billigare att bygga eget tändsystem
    '
    Ja, tyvärr så är det ju inte så enkelt när tändsystemet inte är separat utan intigrerad del i motorstyrdonet.
    Men på din gamla -92:a kan du säkert montera dit fördelare/rotor, tändspole/spolar om du orkar. Sedan får du koppla in de fyra separata triggerkablarna så att de aktiverar det på något bra sätt.
    Montera spolarna så de inte påverkas av motorn värme.
    Men det låter jobbigt att få till och så får du sämre gnista om du kör standardspolar typ 1980:tal

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  19. #19
    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars
    Citat Ursprungligen postat av Chaan

    2000:- x4? Eller mer cylindrar! Innan 30 000 mil. Jösses. Billigare att bygga eget tändsystem
    '
    Ja, tyvärr så är det ju inte så enkelt när tändsystemet inte är separat utan intigrerad del i motorstyrdonet.
    Men på din gamla -92:a kan du säkert montera dit fördelare/rotor, tändspole/spolar om du orkar. Sedan får du koppla in de fyra separata triggerkablarna så att de aktiverar det på något bra sätt.
    Montera spolarna så de inte påverkas av motorn värme.
    Men det låter jobbigt att få till och så får du sämre gnista om du kör standardspolar typ 1980:tal

    M.V.H.
    Hehe jovisst. Men nej jag tänkte INTE bygga om tändsystemet på min bil. Även om det säkert vore ett motiv att göra det att jag ska köra den på etanol. Men nej som sagt inga sådana äventyr den här gången. Jag tänkte mer i medlidande med de tyskbilsägarna som du nämnde. Tänk en 12-cylindrig BMW då.. nej sedan menade jag inte med rotor och fördelare utan att en byggsats med megasquirt o dyl skulle vara klart motiverat på en sådan bil i så fall - om den dessutom skulle mixtras med.

  20. #20
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 819
    Citat Ursprungligen postat av Chaan
    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars
    Citat Ursprungligen postat av Chaan

    2000:- x4? Eller mer cylindrar! Innan 30 000 mil. Jösses. Billigare att bygga eget tändsystem
    '
    Ja, tyvärr så är det ju inte så enkelt när tändsystemet inte är separat utan intigrerad del i motorstyrdonet.
    Men på din gamla -92:a kan du säkert montera dit fördelare/rotor, tändspole/spolar om du orkar. Sedan får du koppla in de fyra separata triggerkablarna så att de aktiverar det på något bra sätt.
    Montera spolarna så de inte påverkas av motorn värme.
    Men det låter jobbigt att få till och så får du sämre gnista om du kör standardspolar typ 1980:tal

    M.V.H.
    Hehe jovisst. Men nej jag tänkte INTE bygga om tändsystemet på min bil. Även om det säkert vore ett motiv att göra det att jag ska köra den på etanol. Men nej som sagt inga sådana äventyr den här gången. Jag tänkte mer i medlidande med de tyskbilsägarna som du nämnde. Tänk en 12-cylindrig BMW då.. nej sedan menade jag inte med rotor och fördelare utan att en byggsats med megasquirt o dyl skulle vara klart motiverat på en sådan bil i så fall - om den dessutom skulle mixtras med.
    Visa lite medlidande till Merceds ägarna, där går inte spolarna sönder utan styrdonet, det kostar bara 35 000:-

    Och det händer ganska ofta innan bilen gått ens 15.000mil
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

Liknande ämnen

  1. Kopplingsbyte missat en detalj?
    Av ddurante i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-04-22, 12:18
  2. Byta kupefläkt i helgen, en detalj jag undrar över.
    Av schnauzer i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-01-17, 20:09
  3. Gäller åtgärdsprogrammet av tändkassetter till V6/B308?
    Av Aero2002 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-11-30, 12:54
  4. en ovanlig detalj!
    Av ski4fun i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2005-12-27, 19:28
  5. Upprepade tändkassettproblem T7
    Av Akervall i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2005-09-03, 00:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •