Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Öppet filter på Trionic 7

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Skara
    Inlägg
    39

    Öppet filter på Trionic 7

    Ja har man turbo vill man att det ska märkas, men eftersom en öppen avlastningsventil inte är ett alternativ på T7-motorerna har jag börjat fundera på att öppet filter.

    Jag har förstått att det kan bli en del problem på bilar med luftmassemätare när man monterar ett öppet filter. Bilens välmående går alltid i första hand så om så är fallet kör jag hellre med originalet. Speedparts har dock ett filter från JR som det står att det ska vara anpassat för just Trionic 7 med luftmassemätare. Kan man köpa ett sådant och montera med gott samvete?

    http://www.speedparts.se/shop/prod/sp_f ... _air.shtml

    Och slutligen, hur pass stor skillnad kan det tänkas göra på ljudet? Som ni säkert förstår så är det ett härligt pysande jag är ute efter. Bilen är för övrigt en 9-3 Aero -01.
    9³ Aero -01 Maptun Steg 3
    9³ Aero -01 Original

  2. #2
    Steg 6 kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    6 970
    Medlem#
    6220
    Hej!

    Om detta är till en 9-3a så skulle ja nog avråda dig från att köpa ett öppet filter inte bara för LMM men oxå för att filtret sitter så dumt till i 9-3 att det suger i sig alldeles för mkt varmluft även med avskärmningen man får med. Finns någon tråd där nordic mät upp insugstempen med öppet filter på 9-3 och det var någonstans mellan 90-100 grader vilket INTE är bra.

    Men allt är som alltid helt upp till dig.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Helsingfors, Finland
    Inlägg
    1 688
    Det är nog inte själva filtret som på något sätt är avsett speciellt för Trionic 7 utan helt enkelt passformen på filtret och framför allt värmeskölden är anpassade för LMM osv.

    Skulle också avråda dig från filter av denna typ.

    Om du nödvändigtvis vill ha ett öppet filter så försökt hitta ett pappersfilter i passlig storlek och bygg sedan ett rör ner i fronten bakom dimljuset. Papper som material renar betydligt bättre än de normala sportfiltren och originalfiltret på din bil är ju också av papper. Dock så måste man se till att pappersfiltret inte hamnar på ett sånt ställe där de kan bli vått för papper+vatten är inte den bästa kombinationen.
    Image is nothing - Boost is everything
    http://www.garaget.org/show.php?car=61

Liknande ämnen

  1. Öppet filter og 9-3
    Av torsobon i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-04-30, 20:58
  2. Öppet filter
    Av Saaben93 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-04-29, 13:56
  3. öppet filter 9-3 ss....
    Av trojlee i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2006-12-31, 12:13
  4. öppet filter?
    Av saabistan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-04-09, 21:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •