Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Byta Automatlåda 9000 2,3T -91

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    199

    Byta Automatlåda 9000 2,3T -91

    Tjena!

    Som tophic så ska jag ut precis och börja byta lådan,..

    Har haft loss alla bultar och så men har ett par frågetecken.

    1. Någonting med konvertern jag behöver tänka på eller äör det bara att dra isär låda och motor? (låta konv. sitta kvar på startkransen)

    2. Förlängningen från låda till höger drivaxel, är det bara att dra isär eller sitter det med något?

    Och sp hag jag massa andra frågetecken, har ni några tips eller trix som kan hjälpa så är jag tacksam för alla inlägg! :]

    Ska ut och börja riva nu, förhoppningsvis ska jag hinna klart så bilen äör körklar imorgon kväll.

    Mvh Markus

  2. #2
    Ta en sväng förbi biblioteket och plocka med dig en haynes-bok. Har fått för mig att det står förklarat i detalj vad som gäller för att byta lådan.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    199
    Okay !

    Varit förbi där men dem hade ingen :/

    Nå mer ?

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    199
    SKIIT!

    Förstår inte hur lådan ska kunna komma ut genom hjulhuset :S

    Växellådsfästet är i vägen :S Eller finns det någon lösning för det?

    Mvh

  5. #5
    Om jag får gissa lite så måste du nog dela på framvagnsbalken. Finns ett gäng bultar för det, sen viker du ner den.

    Har inte testat själv, men det är så jag har fått det förklarat för mig.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    199
    Okay! Jo jag håller på med det nu :]

    Ringde en mekaniker som sa samma sak, verkar vara enklaste alternativet.

    Men hur ska jag göra när jag delar motor och låda? Ska jag lossa konvertern innan eller ska jag låta den sitta kvar på startkransen??

    Och förlängningen från lådan till höger drivaxel, är den bara att dra ur eller sitter den fast nåt?

    Mvh

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av Macke_sk
    Okay! Jo jag håller på med det nu :]

    Ringde en mekaniker som sa samma sak, verkar vara enklaste alternativet.

    Men hur ska jag göra när jag delar motor och låda? Ska jag lossa konvertern innan eller ska jag låta den sitta kvar på startkransen??

    Och förlängningen från lådan till höger drivaxel, är den bara att dra ur eller sitter den fast nåt?

    Mvh
    Det står nog i Haynesboken :P

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    199
    Jo det gör väl det, men dem hade inte den på biblioteket och micro hade inte den till 9000.

    Men har fått ur lådan nu iaf :]

    Blir väl till o konka i nya imorgon..

    Fick iaf en liten kul ide :]
    Byggde upp under lådan med pall och plankor, gör nog likadant när jag ska ha i nya lådan, gör den 5 cm lägre än den sitter i bilen och drar in hela pallen under bilen, och sen lyfta lite med koben bara :]

    Tyvärr så verkar det soma tt jag blir tvungen att slänga dit konvertern i lådan och sen i med lådan :S

    Mvh

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    756
    Ja du måste slänga i kopnvetern innan du slänger ihop lådan. Sen kolla så att du får i alla " hack " eller lägen eller vad dom nu kallas till konverern har för mej att det ska vara 3 st. ( nån som är helt 100 på att det är 3 hack ? )
    9000 cd - 90 ---> såld... 9000 cse ltt -94 ---> krockad... 9000 cse v6 - 95 -----> Såld... Saab 9-3 Cab -99 ---> Såld..... Kör ---> Saab 9-5 2.3t -03 :

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Vagnhärad
    Inlägg
    158
    Ett tips bara när du slänger in nya lådan. Se till att axeln som går ur mitt i lådan att den hamnar i rätt spår i motorn. (Finns ett spår lägst ut på toppen av axeln) Eftersom det är automat låda så finns det ju en oljepump eller vad det är inne nånstands. :P Så hamnar spåret fel då knäcker du oljepumpen. Det va nåt sånt.

    Vi bytte låda på polarns bil 2 gånger och det gick fan åt helvete. Så lådan fick ingen oljetryck. Bilen va en 9000 automat.

    Så att om lådan går trögt sista biten kanske 1cm (mellan lådan och motorn) eller nåt sånt så va säker på att spåret ligger rätt.

    kanske någon kan förklara bättre. Men vi gjorde misstaget så tänkte bara att inte du gör likadant.

    Gjorde en liten ritning. Där pilen visar är spåret jag menar.

    Min fina Paint skills. haha

    Projekt: Linnéa nästan klar
    R.I.P Saab 9000 CSE 2.3 Turbo -94 R.I.P
    http://www.garaget.org/Turbo-Danne

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    199
    _Yes va sjysst! Läste nu lite sent då jag idag varit i garaget hela kvällen och satt i lådan :]

    Lådan är klar, bara dit med v'nster bärarm, drivaxel, bromsar etc ,.. Sen måste IC och allt i igen, så blir det till o testa,..

    Men som du säger, sista 1-2 cm gick riktigt trögt, första gången. Sen drog jag isär lådan lite igen för att rätta till plattan för startmotorn och så klicka den i fint iofs.

    Allt verkar gå bra hittills, förrutom att jag bröt pekfingret i förrigår när jag hade ur gamla lådan pga av disrespekt av lådans vikt Spendera hela natten på sjukhuset för röntgen och så.

    Tack för tipsen
    Mvh

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    199
    HJÄLP!!

    Håller på att skruva ihop det sista.
    Provstartade just och allt verkade fungera bra, men så började den pissa olja ur lådan, MASSOR av olja.

    Kom på att jag inte hade satt dit slangarna för kylningen av oljan.

    Nu till mig fråga.

    Vilken ska gå vart?
    Ena slangen går bakom lådan och ena framtill, men vilken ska in uppe på kylaren och vilken nere?

    trycket kom ur det bakre så gissar p å att den slangen ska in uppytill på kylaren stämmer det=?

    Mvh

Liknande ämnen

  1. byta automatlåda på en saab 9000 aero-94
    Av lasse.nilsson37 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-07-30, 19:18
  2. Byta olja i automatlåda
    Av Uffe Isaksson i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-04-13, 16:57
  3. Byta automatlåda på 9-5??
    Av TurboLover i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-01-13, 21:19

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •